مدیر كل نظارت بر مواد غذایی وزارت بهداشت گفت: طی دو سال گذشته هیچ موردی از وجود گوشت حیوانات غیر مجاز مانند گربه یا الاغ در محصولات و فرآورده‌های گوشتی پروانه‌دار در كشور گزارش نشده است.

عباس حاجی آخوندی در گفت و گو با فارس، در پاسخ به این پرسش كه آیا گزارشی مبنی بر وجود گوشت حیواناتی مانند گربه یا الاغ در سوسیس، كالباسها یا فرآورده‌های گوشتی بوده است یا نه، توضیح داد: به طور كلی گوشت و محصولات گوشتی تا زمانی كه تبدیل به فرآورده نشده باشد و خام باشد تحت نظارت سازمان دامپزشكی است و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت فقط بر مواد غذایی بسته بندی و فرآورده های گوشتی صنعتی نظارت دارد.
وی اضافه كرد: در صورتی كه گوشت خامی غیر مجاز باشد مثلا گوشت گربه یا الاغ، مسئولیت تشخیص آن با سازمان دامپزشكی است ولی نظارت بر فرآورده های گوشتی صنعتی از این نظر با وزارت بهداشت است كه تاكنون هیچ گزارشی دال بر وجود این نوع گوشتها در فرآورده‌های گوشتی پروانه دار در كشور نداشته‌ایم.
حاجی آخوندی گفت: دارندگان گوشتهای غیر مجاز معمولا این نوع گوشتها را در اختیار كارخانه‌های تولید فرآورده‌های گوشتی قرار نمی دهند، چون مشتری آنها نیستند بلكه این نوع گوشتها اگر وجود داشته باشند بیشتر در رستورانها یا مراكز طبخ غذا به علت اینكه با قیمت ارزانتری عرضه می‌شوند، مشتری دارند.
وی افزود:‌ تخلفی كه در صنایع تولید فرآورده‌های گوشتی ممكن است وجود داشته باشد استفاده از گوشتهای نامرغوب و ضایعات گوشت است كه ممكن است توسط قصابی‌ها یا كشتارگاهها برای اینكه سوسیس و كالباس ارزانتری تولید شود در اختیار این صنایع قرار گیرد كه بررسی‌های ما نشان می‌دهد این نوع تخلف نیز در كشور ما بسیار محدود و كمتر از 2 درصد است.
وی اضافه كرد: تعداد فرآورده‌های گوشتی غیر مجاز و بدون پروانه در كشور نیز بسیار محدود است به طوری كه گزارشات آن در حدی كه در رسانه‌ها منتشر شود نیست.
وی گفت: نظارت بر مواد غذایی در رستورانها و اغذیه فروشی‌ها نیز به عهده مركز سلامت محیط و كار یا همان بهداشت محیط وزارت بهداشت است كه زیر نظر معاونت سلامت فعالیت می‌كند و دخالت ما در این عرصه نوعی تداخل كاری محسوب می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha