شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 61527
سلامت نیوز : از آغاز سال ۲۰۱۲ تاکنون، ۸۱توفان سهمگین در سراسر جهان درگرفته و دوسوم مناطق آمریکا در تابستان دچار خشکی شدند. به باور پژوهشگران حفظ محیط زیست، شمار این دگرگونی‌های جوی ویرانگر در آینده افزایش خواهد یافت. براساس گزارش «سازمان جهانی هواشناسان» که در کنفرانس بین‌المللی تغییرات اقلیمی در دوحه خوانده شد، یخ‌های قطب شمال در سال ۲۰۱۲، با شتابی بیش از سال پیش آب ‌شدند و وقوع توفان‌های مهیب و سیل‌های سهمناک در بخشی از مناطق زمین، بیش از سال ۲۰۱۱ بوده است. در گزارش سازمان جهانی هواشناسان همچنین آمده است که غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین، مانند گاز دی اکسید کربن، از سال ۲۰۰۰ تاکنون 20 درصد افزایش یافته است. در بخشی دیگر از این گزارش گفته می‌شود که از آغاز سال ۲۰۱۲ تاکنون، ۸۱توفان سهمگین در سراسر جهان درگرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ توفان و سیل مهیب «سندی» که در ایالات شرقی آمریکا، به ویژه در «نیویورک‌سیتی» و «نیوجرسی» خسارات سنگینی بر جای گذاشت، آخرین توفان از این دست بوده است. «سندی» در مسیر خود سبب ریزش باران‌های شدید، جاری شدن سیل، اختلال در شبکه‌ برق‌رسانی و در برخی مناطق ریزش برف‌های سنگین شد. به باور نویسندگان گزارش سازمان جهانی هواشناسان، این توفان‌ها و دگرگونی‌های جوی، نمونه‌ آن حوادثی هستند که در سال‌های آینده در اثر افزایش گرمایش زمین رخ خواهند داد. در گزارش سازمان جهانی هواشناسان همچنین تاکید شده است که در سال ۲۰۱۲، دو سوم مناطق آمریکا در تابستان دچار خشکی شدند و در بخشی از مناطق آفریقا و بریتانیا سیلاب‌های سهمگین جاری شد. «قاسم اسرار»، رئیس «برنامه‌ها‌ی پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات جوی»، عامل این دگرگونی‌ها را افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای در جو کره زمین می‌داند. او در مراسم سخنرانی خود در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی در قطر گفت: «افزایش گرمایش زمین، بر دمای آب اقیانوس‌ها و درجه‌ حرارت قطب شمال و بر سایر سیستم‌های جوی روی زمین تاثیر می‌گذارد.» او در این رابطه همچنین هشدار داد که اقدامات دولت‌ها برای مقابله با این روند و خطرات ناشی از گرمایش کره زمین کاهش یافته است.

رئیس «برنامه‌ها‌ی پژوهشی سازمان ملل در مورد تغییرات جوی»، اظهار امیدواری کرد که کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس دوحه، به توافقی بر سر راهکارهای جلوگیری از روند افزایش دمای زمین دست یابند. دستور کار اصلی کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی که روز دوشنبه ۲۶ نوامبردر دوحه آغاز شد، یافتن راه‌حل‌هایی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی پس از پایان مهلت اجرای مفاد معاهده‌ کیوتو است. در این کنفرانس همچنین درباره‌ تامین بودجه چندین میلیارد دلاری برای کمک به کشورهای فقیر جهت هماهنگ‌ساختن ساختارهای خود با پیامدهای ناشی از دگرگونی‌های جوی کره‌ زمین بحث می‌شود. محدود کردن میزان افزایش گرمایش زمین به میزان دو درجه، از سوی اکثر کشورهای جهان مورد پذیرش قرار گرفته است. کارشناسان، اما پیش‌بینی می‌کنند که خطر افزایش گرمای زمین با توجه به میزان تولید کنونی گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۱۰۰ تا چهار درجه خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha