سلامت نیوز : وقوع پس لرزه‌های کم و بیش قوی در شهرهای اهر و هریس و ورزقان به طور طبیعی اتفاق می‌افتد چراکه گسل شناخته شده‌ای در آذربایجان و در سلماس که در جنوب غرب دریاچه ارومیه وجود دارد که حتی می‌توان زلزله بیش از 7 ریشتر را در آنجا انتظار داشت. به نظر می‌رسد وقوع زلزله در کشور نباید موضوع عجیبی برای ما باشد چرا که ایران کشوری زلزله خیز است. به همین علت هم هست که تاکنون 97 پایگاه لرزه‌نگاری در تهران و 120 پایگاه در کل کشور تاسیس شده که از نوع شبکه لرزه‌نگاری باند پهن هستند. هرچقدر این تاسیسات بیشتر ایجاد شود توانایی ما در لرزه‌نگاری بیشتر از گذشته خواهد شد. درواقع ثبت این زلزله‌ها نشان‌دهنده این نیست که میزان وقوع زلزله‌ها در کشور زیاد شده بلکه نشان دهنده مجهز شدن و آگاه شدن بیشتر ما از این وقایع است که درگذشته چنین نبود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ کشور ایران در تاریخ خود همیشه کشور زلزله‌خیزی بوده است. درحالیکه در جهان تاریخچه مستند نوشتاری150‌ساله‌ای درباره زلزله وجود دارد اما درایران تاریخچه زلزله‌نگاری به بیش از 40 سال هم نمی‌رسد. همچنین با وجود اینکه امروز 120 پایگاه لرزه‌نگاری در کشور برای ثبت زلزله ایجاد کرده‌ایم اما این تعداد ناکافی است و باید به 600 پایگاه برسد. اگر امروز کشور ژاپن که مستعد وقوع زلزله‌های 9‌ریشتری هم هست به خوبی توانسته این حوادث طبیعی را کنترل کند به خاطر وجود شبکه‌های وسیع لرزه‌نگاری قدرتمندی است که این کشور دارد. 85 درصد سطح کشور ما دارای سطحی فوق‌العاده آسیب‌پذیر نسبت به زلزله و مستعد زلزله‌های کوچکی از 3 تا 4 ریشتر است. تکان‌های ناشی از اکتشافات نفت و گاز و استخراج از معادن می‌تواند منجر به وقوع زلزله‌های 4 ریشتری در برخی از مناطق کشور شود و اگر امروز ما شاهد ثبت وقوع این حوادث هستیم جای تعجب نیست که بدانیم این زلزله‌ها همیشه و به دفعات و تعداد زیاد اتفاق می‌افتاده است.

استان‌های فارس،کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و بوشهر از جمله استان‌های زلزله خیزی هستند که احتمال وقوع زلزله در آنها به شدت بالاست. ما در یک کشور زلزله‌خیز زندگی می‌کنیم که متاسفانه کمتر از هرکشوری امکانات لازم را برای پیشگیری یا حتی مواقع بحران در اختیار دارد. امروز ما حتی برای شهر تهران که بیش از 200 سال از پایتخت بودنش می‌گذرد و به شدت در معرض آسیب ناشی از زلزله قرار دارد نمی‌توانیم کار ویژه‌ای انجام دهیم. روز به روز بر ارتفاع ساختمان‌ها افزوده می‌شود و بی‌هیچ ضابطه‌ای ساختمان‌هایی با معماری‌های مختلف در کوچه پس کوچه‌های شهر قد علم می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha