شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 61537
سلامت نیوز : یک متخصص تغذیه با تاکید براینکه مواد مغذی از دست رفته به دلیل سرماخوردگی باید از طریق یک برنامه غذایی متعادل تامین شود، اظهار کرد: مصرف سوپ و آش در این دوران می‌تواند مقدار آب زیادی که بدن از دست داده را تامین کند. همچنین این غذاها به دلیل داشتن غلات و حبوبات مواد مغذی مثل ویتامین‌های گروه ب، نیاسین و اسید فولیک را در بدن افزایش می‌دهند و با داشتن نمک، سدیم و پتاسیم را به بدن برمی‌گردانند. دکتر علی اکبر سهیلی آزاد با بیان اینکه بعضی افرادی که دچار بیماری‌های عفونی از قبیل سرماخوردگی می‌شوند ممکن است دچار سوء‌تغذیه نیز باشند، اظهار داشت: آب و هوا نقش بسیار مهمی در شکل گیری این بیماریها دارد به‌طوری‌که در فصل سرما بدن با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی می‌خواهد دمای خود را با محیط سازگار کند. وی سرما را عامل تحریک غده هیپوتالاموس در مغز دانست و گفت: با تحریک این غده دو هورمون از تیروئید به داخل جریان خون ترشح و به تمام سلول‌های بدن انتقال می‌یابد که سبب نفوذ مولکول‌های انرژی زا مثل گلوکز و اسیدهای چرب به داخل سلول‌ها می‌شود که با سوختن آنها بدن گرمای مورد نیاز خود را برای مقابله با سرما به دست می‌آورد و به این ترتیب در فصل زمستان بدن به انرژی بیشتری نیاز دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ این متخصص تغذیه با اشاره به نیاز بیشتر بدن به انرژی در فصل سرما افزود: در زمستان معمولا افراد با کمبود انرژی و گرسنگی موقت رو به رو می‌شوند که از عوامل پایین آمدن سطح ایمنی بدن در مقابله با عامل‌های بیماری زاست که بروز سرماخوردگی و بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی و گوارشی را به همراه دارد. دکتر سهیلی آزاد با اشاره به صدای خس‌خس سینه در سرماخوردگی‌های شدید و اختلال در تنفس گفت: برای اینکه تنفس به شکل عادی صورت گیرد بدن به عنصر روی نیاز دارد؛ به دلیل اینکه ریه‌ها اکسیژن هوا را به خون و گلبول قرمز آن را به اعضای بدن انتقال می‌دهند بنابراین برای انتقال گلبول قرمز به سلول‌های ریه نیاز به آنزیمی است که در ساختمان آن عنصر روی نقش اساسی دارد. وی با تاکید براینکه مواد مغذی از دست رفته به دلیل سرماخوردگی باید از طریق یک برنامه غذایی متعادل تامین شود، اظهار کرد: مصرف سوپ و آش در این دوران می‌تواند مقدار آب زیادی که بدن از دست داده را تامین کند و همچنین این غذاها به دلیل داشتن غلات و حبوبات مواد مغذی مثل ویتامین‌های گروه ب، نیاسین و اسید فولیک را در بدن افزایش می‌دهند و با داشتن نمک، سدیم و پتاسیم را به بدن برمی‌گردانند.

دکتر سهیلی آزاد در ادامه با بیان اینکه مصرف ویتامین C، اسیدهای چرب و امگا 3 در بیماری‌های عفونی مثل سرماخوردگی اهمیت زیادی دارد و ایمنی بدن را در مقابل عامل بیماری زا افزایش می‌دهد، گفت: اسیدهای چرب در بدن نقش فیزیولوژیکی خاصی دارند بطوریکه برخی باعث افزایش ایمنی در برابر عامل بیماری زا و برخی دیگر باعث اتصال عروق و مجاری تنفسی می‌شوند که روغن‌های زیتون، ذرت و ماهی دارای این نوع از اسیدها هستند. این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بیش از 100 ویروس در ایجاد سرماخوردگی نقش دارند، گفت: در این بیماری که ویروس‌های مختلف عامل آن هستند معمولا درجه تب پایین ولی در مورد ویروس آنفلوانزا میزان تب به مراتب بالاتر است و حتی احتمال رسیدن تب به بیش از 38 درجه نیز وجود دارد. وی ادامه داد: بالا رفتن درجه تب موجب از دست دادن بیش از حد مواد قندی و آب به همراه مواد مغذی می‌شود به‌طوری‌که اگر تب و عفونت بیش از یک هفته طول بکشد با توجه به سوخت و ساز بالا که معمولا همراه با اسهال و استفراغ و بی‌اشتهایی است فرد به‌شدت دچار کاهش وزن می‌شود.

دکتر سهیلی آزاد با اشاره به اینکه درصورت تامین نشدن مواد از دست رفته در دوران سرماخوردگی فرد دچار سوء تغذیه می‌شود، افزود: در بیماری‌های عفونی معمولا افراد دچار کمبود مواد مغذی به‌خصوص ویتامین A می‌شوند که ویتامین ضد عفونت نیز به آن گفته می‌شود و یکی از نقش‌های آن جلوگیری از عفونت بافت پوششی شامل سطح مجاری تنفسی، گوارشی، دستگاه تناسلی و پوست بدن است. این متخصص در پایان با اشاره به اهمیت مصرف ویتامین A درکودکان زیر 5 سال خاطرنشان کرد: سالانه تعداد زیادی از این کودکان در کشورهای در حال توسعه به علت کمبود ویتامین A به راحتی دچار بیماری‌های عفونی از قبیل اسهال، استفراغ، عفونت دستگاه تنفسی و سرخک می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha