شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۰
کد خبر: 61539
سلامت نیوز : در حالی که به غیر از موز میوه دیگری اجازه واردات ندارد فروش میوه‌های ایرانی با برچسب خارجی ترفندی برای دریافت پول بیشتر از مصرف‌کننده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ سیدحسین مهاجران، رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان ، درباره فروش میوه‌های ایرانی با برچسب خارجی با تاکید بر این‌که این کار تخلف است، اظهار کرد: فروشندگان با این ترفندها از مردم پول بیشتری می‌گیرند.

وی ادامه داد: زمانی که میوه ایرانی و کیفیت آن نیز مطلوب است لزومی ندارد آن ها را با برچسب خارجی به عنوان میوه‌های غیر ایرانی به دست مردم رساند.مهاجران با تاکید بر این‌که فروش میوه‌های ایرانی با برچسب خارجی با هدف دریافت پول اضافه از مصرف کننده است، خاطرنشان کرد: بازرسی‌ها و نظارت ها باید این موضوع را پیگیری کنند و باید دستورالعمل‌هایی مبنی بر متوقف کردن این کار صادر شود.رییس اتحادیه میوه و سبزی فروشان گفت:‌ در بعضی از میوه فروشی‌ها میوه‌هایی را با برچسب خارجی در ظرف های یک بار مصرف و بسته بندی خارجی قرار می‌دهند که تمام این میوه‌ها تولید داخلی است و فروش آنان با نام خارجی تخلف و غیر قانونی است.

وی با تاکید بر این‌که میوه های تولید داخل در این بسته‌بندی قرار گرفته است، تصریح کرد: فروش این میوه‌ها به این صورت باعث می‌شود خریداران گمان کنند این میوه‌ها وارداتی است و پول بیشتری برای آن‌ها پرداخت کنند.همچنین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از آغاز ذخیره‌سازی سیب و پرتقال شب عید خبر داد و گفت: تعرفه واردات میوه امسال از بهمن‌ماه کاهش نمی‌یابد؛ چراکه هم اکنون واردات میوه ممنوع است.

حسن رادمرد با بیان جزییات ذخیره‌سازی میوه شب عید گفت: ذخیره‌سازی میوه شب عید مدتی است در کشور آغاز شده و هم اکنون تمامی استان‌های تولیدکننده میوه در حال ذخیره‌سازی هستند.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس، پرتقال در استان‌های گیلان و مازندران و سیب نیز در استان‌های تهران، دماوند، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در حال انجام است و مباشرانی که کار خرید را انجام می‌دهند نیز انتخاب شده اند و کار ذخیره‌سازی در حال انجام است.

تعرفه واردات صفر نمی شود
وی تصریح کرد: امسال پیش‌بینی می‌شود که 90 هزار تن میوه شامل 50 هزار تن پرتقال و 40 هزار تن سیب در کشور ذخیره‌سازی شود و در ایام پایانی سال با قیمت مناسب در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.به گفته رادمرد، قیمت مصرف‌کننده هنوز مشخص نشده است؛ چراکه ممکن است منجر به نوسانات قیمتی در بازار شود، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود بتوان ظرف ده روز آینده قیمت را در ستاد تنظیم بازار نهایی کرد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال مهر مبنی بر اینکه قیمت خرید از باغداران به چه نحوی است؟ گفت: این قیمت به صورت توافقی میان باغدار و مباشر تعیین می‌شود، البته به منظور حمایت از باغداران، ستاد تنظیم بازار کف قیمتی را معین کرده که مباشران باید این کف قیمتی را در خریدهای خود لحاظ کنند.

وی ادامه داد: البته این قیمت به نحوی توافق می‌شود که قیمت نهایی برای مصرف‌کننده مقرون به صرفه باشد، به این معنا که قیمت با احتساب هزینه‌های خواب سرمایه، نیروی انسانی و حمل و نقل، قیمت مناسبی برای عرضه در بازار باشد.رادمرد همچنین در پاسخ به این سئوال که آیا امسال نیز مطابق با سنوات گذشته، در بهمن ماه تعرفه واردات میوه به صفر کاهش می‌یابد؟ گفت: امسال به دلیل موجودی بسیار مناسب و تولید فوق‌العاده بالای میوه در کشور، دولت تصمیمی برای صفر کردن تعرفه واردات میوه ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha