شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 61556

متولیان سلامت در كشور به افسارش چنگ زده‌اند تا به هر قیمتی شده آن را نگه دارند. ایدز اما،‌مثل جانوری سركش و رمیده از سربالایی اعداد در نمودارهای آماری به سوی قله می‌دود.

موج سواری ایدز
سلامت نیوز : متولیان سلامت در كشور به افسارش چنگ زده‌اند تا به هر قیمتی شده آن را نگه دارند. ایدز اما،‌مثل جانوری سركش و رمیده از سربالایی اعداد در نمودارهای آماری به سوی قله می‌دود. ایران تاكنون دو موج ایدز را پشت سر گذاشته است و افزایش 20 درصدی انتقال ایدز از طریق جنسی زنگ خطری است كه مسئولان را واداشته به مردم هشدار بدهند موج سوم انتقال ایدز بزودی از راه خواهد رسید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اگر به آمارهای وزارت بهداشت تكیه كنیم هم‌اكنون 24هزار و 250 نفر در كشور ناقل ویروس آچ‌آی‌وی هستند و البته مسئولان عقیده دارند كه شمار مبتلایان بسیار بیشتر از این رقم است، چرا كه تعدادی از مبتلایان هنوز آزمایشی برای تشخیص بیماری نداده‌اند و همچنان به تزریق از سرنگ مشترك و ارتباط با شركای جنسی‌شان ادامه می‌دهند و آنها را نیز مبتلا می‌كنند.

همان آمارها نشان می‌دهد كه هنوز انتقال از راه تزریق با سرنگ مشترك، اصلی‌ترین عامل ابتلا به این بیماری در ایران است به طوری كه از هر 10 نفر، حدود شش نفر از این راه ناقل ویروس اچ‌آی‌وی شده‌اند و بقیه نیز بیشتر از طریق ارتباط جنسی مبتلا شده‌اند و در موارد بسیار اندكی ویروس از راه فرآورده‌های خونی یا از مادر به فرزند منتقل شده است.ایران تاكنون دو موج ایدز را پشت سر گذاشته است و افزایش 20 درصدی انتقال ایدز از طریق جنسی زنگ خطری است كه مسئولان را واداشته به مردم هشدار بدهند موج سوم انتقال ایدز بزودی از راه خواهد رسید.

موج اول: خون، مرگ آورد

پرونده ایدز در ایران به شكل رسمی از سال 1366 باز شد. شایع‌ترین راه‌های انتقال ایدز در ایران و جهان، آمیزش جنسی و استفاده معتادان از سرنگ مشترك است اما نخستین بیماری كه در ایران شناسایی و ثبت شد كودكی شش ساله و هموفیلی بود كه خون آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی دریافت كرده بود؛‌ كودكی كه هرگز هویتش برای رسانه‌ها فاش نشد.

پس از این ماجرا، گزارش‌های رسیده از ابتلای موارد مشابه به ایدز فراوان شد. داستان از این قرار بود كه خون‌های آلوده وارد كشور شده و به بیماران هموفیلی تزریق شده و شمار زیادی از آنها را ناقل ویروس اچ‌آی‌وی كرده بود.

متولیان سلامت، وقتی با نمونه‌های فراوان از این نوع روش انتقال ایدز مواجه شدند، اعلام كردند این، موج اول انتقال ایدز است اما با توجه به این كه شایع‌ترین روش‌های انتقال ایدز در دنیا آمیزش جنسی و تزریق با سرنگ مشترك است، احتمالا موج‌های دیگری هم در راه است، موج‌هایی كه پایه‌های نظام سلامت را به لرزه خواهد انداخت.

هرچند مسئولان در آن زمان از اعلام آمار رسمی تعداد مبتلایان به ایدز كه شناسایی‌شان كرده بودند، سر باز می‌زدند اما آمار‌های غیررسمی حاكی از آن بود كه حدود 200 تا500 نفر ناقل بیماری كه همگی با خون‌های آلوده، بیماری را گرفته بودند، شناسایی شده است.

متولیان سلامت در كشور، در آن زمان پیش‌بینی كردند كه اگر دیر بجنبند و اطلاع‌رسانی نكنند موج‌های بعدی ایدز بزرگ‌تر و ترسناك‌تر خواهند بود، اما برای برخی مسوولان حرف زدن از مسائل جنسی و بویژه شیوه صحیح آمیزش جنسی كه خطر ابتلا به بیماری را كاهش می‌داد، تابو محسوب می‌شد و به همین علت، دست رسانه‌ها و متولیان سلامت در اطلاع‌رسانی تا حدی بسته شد و آنها ناچار شدند به شكلی كاملا سربسته از ایدز بگویند و گاهی حتی در گفت‌وگو‌هایشان نام این بیماری را سانسور می‌كردند.

موج دوم: تزریق با سرنگ آلوده

موج نبود! سونامی بود! كی آمد؟ مگر می‌شود دقیقا مشخص كرد از چه تاریخی؟ همان وقت كه هموفیلی‌ها غمگین و ناراضی پیگیر پرونده‌های شكایتشان بودند، همان وقت كه مردم خیال می‌كردند اصلی‌ترین راه انتقال ایدز از طریق آرایشگاه و دندانپزشكی است، همان وقت بود كه سونامی ایدز از راه رسید و بر پیكر نظام سلامت كشور كوبیده شد.

این بار معتادان تزریقی اصلی‌ترین مراجعان به پزشكان عفونی شدند. آنها معمولا وقتی به بیمارستان می‌رسیدند كه كارشان به مراحل آخر بیماری و بروز علائم جسمی شدید رسیده بود.آن روز‌ها مثل حالا وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم‌نهاد، میان معتادان سرنگ و كاندوم رایگان پخش نمی‌كرد و اغلب معتادان بویژه در زندان‌ها از سرنگ مشترك استفاده می‌كردند و ویروس مهمانی می‌شد كه میان رگ‌های معتادان مختلف در زندان‌ها و خرابه‌ها می‌گشت و همین باعث شد راه انتقال ایدز در ایران از اصلی‌ترین شیوه انتقالش كه آمیزش جنسی بود، جدا
شود.

معتادان زندانی و كارتن‌خواب‌ها، ترك كرده یا ترك نكرده، بالاخره به خانه برمی‌گشتند و با همسرانشان رابطه زناشویی داشتند و آنها را نیز مبتلا می‌كردند. آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد،‌ از هر 10 زن مبتلا به ایدز،‌ 9 زن از طریق همسرانشان به بیماری مبتلا شده‌اند.

در این مرحله بود كه وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم‌نهاد برای پیشگیری از ایدز وارد مرحله تازه‌ای شدند. از دهه 80، وزارت بهداشت، آموزش جنسی را رك و بی‌پرده به اقشار گوناگون آغاز كرد و كلینیك‌های مثلثی در زندان‌ها راه‌اندازی شد كه درباره اعتیاد، بیماری‌های آمیزشی و ایدز به زندانی‌ها اطلاعات می‌داد.در سال‌های بعد سازمان‌های مردم نهاد با حمایت این وزارتخانه پخش سرنگ و كاندوم را میان معتادان آغاز كرد و به آنها و خانواده‌هایشان آموزش داد.

مجموعه این اقدامات باعث شد از شتاب افزایش جمعیت معتادانی كه به علت تزریق از سرنگ مشترك به ایدز مبتلا می‌شدند، كم شود اما به هر حال هنوز هم معتادان و خانواده‌هایشان بیشترین شمار مبتلایان به ایدز را تشكیل می‌دهند.

موج سوم: ایدز ما را خواهد برد؟

آخرین آمارها ثابت می‌كند موجی تازه از ایدز در راه است. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند كه در آخرین آمارگیری از شمار مبتلایان به ایدز، انتقال این بیماری از طریق آمیزش جنسی رشدی 20 درصدی داشته و این یعنی گرچه هنوز الگوی انتقال ایدز در ایران تزریقی است اما بعید نیست سرایت از راه جنسی در چند سال آینده به اصلی‌ترین شیوه انتقال ویروس اچ‌آی‌وی تبدیل شود.

آیمود، افتخار ایران

آمارهای غیررسمی بیانگر آن است كه تا پیش از تحریم، هزینه متوسط كنترل بیماری هر فرد اچ‌آی‌وی مثبت حدود یك میلیون تومان بود كه مسلما هم‌اكنون بیشتر شده، اما به هر حال وزارت بهداشت هزینه كامل درمان این بیماران را حتی در شرایط كنونی تقبل كرده و كنترل این بیماری برای آنها رایگان است با این حال از آنجا كه ویروس اچ‌آی‌وی سبب‌ساز نقص در سیستم ایمنی و انواع بیماری‌ها در بدن می‌شود، تامین هزینه آن‌ بیماری‌ها به عهده بیماران است.یكی از دستاوردهای بسیار مهم كشورمان داروی گیاهی آیمود است كه پژوهشگران ایرانی آن را سال 1384 كشف كردند. این دارو سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس ایدز می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha