شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 61559
سلامت نیوز : یك انسان طرد شده اگر از چوبی خشك هم انرژی مثبت بگیرد به آن چنگ می‌زند چه‌رسد به محبت بی‌دریغ آدم‌های خوب كه همه را سحر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ مبتلایان به ایدز مصداق انسان‌های طرد شده‌اند. آنها چه مقصر و چه بیگناه، بیماریشان را به اجبار از دیگران مخفی می‌كنند چون مطمئن هستند ایدز آنقدر وحشت‌آور است كه بعید نیست حتی صمیمی ترین دوستان را هم از اطراف بیمار پراكنده كند.

با این حال عده‌ای هستند كه هیبت ایدز را پیش خود شكسته اند و به بیمارانی فكر كرده‌اند كه ترس از روبه‌رو شدن با مرگ، هر لحظه به زندگی‌شان سرك می‌كشد.

موسسان و گردانندگان سازمان‌های مردم نهاد می‌كوشند نقش همان آدم مهربانی را كه لبخندش برای انسانی طرد شده حكم كیمیا دارد، بازی كنند و آنقدر كارهای حمایتی‌شان را گسترش بدهند كه هم به بیماران، هم به نزدیكان آنها و هم به همه آدم‌هایی كه ابتلایشان به ایدز محتمل است، یاد بدهند كه ایدز پایان راه نیست.

یاران مثبت

یاران مثبت، یك باشگاه است كه اگر به محفلی برای گردهمایی بیماران مبتلا به ایدز تشبیه شود بیراه نیست. این باشگاه یكی از پروژه‌هایی است كه انجمن تنظیم خانواده ایران آن را طراحی و برنامه‌ریزی كرده و با حمایت مجتمع بیمارستانی امام خمینی، مركز تحقیقات ایدز ایران و مشاركت گروهی از افرادی كه با اچ آی وی ‌ زندگی می‌كنند، راه‌اندازی كرده است.

عمده فعالیت این باشگاه بر ارائه خدمات به افراد مبتلا متمركز شده اما اعضای آن می‌كوشند با بالا بردن آگاهی‌های عمومی زمینه به صفر رسیدن ابتلا به ایدز را مهیا كنند.

این باشگاه محفلی برای مبتلایان به ایدز محسوب می‌شود چون در آن به افراد، خدمات آموزشی و تفریحی ارائه می‌شود و بیماران به جای خزیدن در كنج تنهایی می‌توانند آموزش رایانه، خطاطی، معرق، زبان انگلیسی، یوگا، پینگ‌پنگ و تعمیر موبایل ببینند و در كلاس‌های آموزش پزشكی، بهداشت و تغذیه شركت كنند.

برگزاری جشن تولد، تور كوهنوردی، رفتن به سینما و اردوهای تفریحی و برگزاری مسابقات ورزشی و مراسم شب یلدا و چهارشنبه سوری نیز از جمله اقدامات تفریحی است كه هدفش ارتقای سطح زندگی بیماران است.

انجمنی برای احیا

دو دست كه یك كبوتر درونش آرام گرفته است. این نماد انجمنی به نام احیاست كه هدف آن كاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق آگاهی‌رسانی به خانواده‌ها، حساس كردن جامعه و جلب مشاركت مسوولان است.

اما این انجمن نگاه ویژه‌ای به بیماران مبتلا به ایدز دارد مخصوصا نسبت به كودكان بیمار كه با شعارهایی چون یتیمان ایدز مورد تبعیض قرار گرفته‌اند و كمتر به آموزش و تحصیل دسترسی دارند.

ایدز، یك بیماری است. جرم نیست و هر كسی می‌تواند به ویروس اچ‌آی‌وی آلوده شود. بیماران مبتلا به ایدز بویژه كودكان بیمار و یتیم در این انجمن تحت پوشش قرار می‌گیرند و مستمری دریافت می‌كنند چون گردانندگان آن باور دارند كودكان یتیم حاصل از ایدز نیز همچون دیگر كودكان، نیازمند برخورداری از مواهب یك زندگی طبیعی هستند.

مثلث‌های مراقب

در ایران مثلثی وجود دارد كه برای كمك به بیماران بویژه مبتلایان به ایدز طراحی شده است. این مثلث‌ها به بیماران آمیزشی، اچ آی وی و ایدز و مصرف‌كنندگان مواد مخدر خدمات كلینیكی ارائه می‌دهد و تمام هزینه‌های درمانی و انجام آزمایش افراد مراجعه‌كننده در آنها رایگان است.

كلینیك‌های مثلثی می‌كوشد با ایجاد فضاهایی برای گردهمایی بیماران و مبتلایان به اچ آی وی، آنها را از انزوا و طردشدگی نجات دهد و به زندگی عادی برگرداند.

به همین منظور در این كلینیك‌ها فعالیت‌های دسته جمعی طراحی شده تا مثلا افراد با شركت در كنسرت‌های موسیقی، جلسات بحث و گفت‌وگو، سخنرانی و شعرخوانی، یادگیری كارهای هنری، دستی و كتابخوانی (كه همگی توسط خود مبتلایان و بیماران اجرا می‌شود) یك بار دیگر برای ادامه زندگی اشتیاق پیدا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha