شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 61560
سلامت نیوز :  امروز اول دسامبر، روز جهانی ایدز نامگذاری شده است. بیماری ایدز از طریق خون یا ارتباط مستقیم جنسی و محافظت نشده به افراد منتقل می‌شود و ابتلای افراد به آن با انجام آزمایش‌هایی معلوم می‌شود كه در اغلب آزمایشگاه‌های مجهز، بویژه آزمایشگاه‌های معروف به كمپ مثلثی به شهروندان ارائه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ آگاهی‌های پی‌آمده ممكن است برای افزایش اطلاعتان درباره انواع این آزمایش‌ها مفید باشد:

به طور كلی با سه نوع آزمایش می‌توان به ابتلای اشخاص و تعداد ویروس HIV در افراد پی برد: 1ـ آزمون آنتی‌بادی یا HIV antibodi، 2-آزمون آنتی‌ژن یا P24 antigenو 3 ـ سنجش مقدار یا HIV load.

آزمایش‌های آنتی‌بادی به دو روش الایزا (Elisa) و وسترن بلات (Western blot) انجام می‌شود. آزمایش‌های آنتی‌ژن نیز به دو دسته تقسیم شده‌است: Rt-Pcr و P24.

اساس آزمایش‌های ‌آنتی‌بادی، پیدا كردن ماده‌ای شیمیایی به همین نام در خون افراد است كه وقتی اچ‌آی‌وی به بدن راه می‌یابد، سیستم ایمنی آن را برای مقابله با عفونت، تولید می‌كند.

اساس آزمایش‌های آنتی‌ژن نیز جستجوی خود ویروس در خون است. از هنگام ورود HIV یا همان ویروس بیماری ایدز به بدن كسی، تا زمان تشخیص آن در نتایج آزمایش، دو هفته تا شش ماه ممكن است طول بكشد كه به آن دوره پنجره گفته می‌شود.

همان‌طور كه دوره پنجره یا ظهور علائم در افراد متفاوت است، ممكن است به سبب تفاوت مقدار و سرعت تولید پادتن در هر شخص، علائم بالینی نیز در برخی افراد دیده نشود یا در نتایج آزمایش دیرتر ظاهر شود.

آزمایش حداقل باید در دو نوبت (موسوم به رپید تست) پس از احتمال آلودگی خونی یا رفتار محافظت‌نشده جنسی صورت گیرد تا اطلاع از بیماری یا سلامت فرد و ارائه جواب قطعی ممكن شود. آزمایش الایزا، آزمونی كمابیش دقیق و ارزان است.

پس از دوران نمونه خون فرد در دور بالا، ماده معرف Elisa را به سرم خون جدا شده اضافه می‌كنند، اگر طی آزمایش محلول رنگی شود نشانه وجود پادتن اچ‌آی‌وی و ابتلا به ایدز است.

تولید پادتن حداقل از دو تا سه هفته طول می‌كشد. آزمایش وسترن كه گران‌تر و مشكل‌تر است معمولا وقتی كارآیی دارد كه نتیجه آزمایش اول مثبت بوده و به نوعی حكم تستی تائیدی را دارد. در آزمایش پی‌سی‌آر، ژن یا دی‌ان‌ای ویروس شناسایی می‌شود.

میزان اطمینان به نتیجه آن تا حدود زیادی بالا، اما هزینه آن اندكی گران‌تر است. هر چند در این روش نیز امكان جواب مثبت یا منفی كاذب وجود دارد. البته نتایج مثبت این تست با آزمونی موسوم به سرولوژیك ثابت می‌شود.

بسیاری از افراد به سبب ترس و نگرانی، پیش از آزمایش یا در زمان انتظار برای اعلام پاسخ، علائمی در خود می‌بینند یا در توهماتی غرق می‌شوند كه اثرات آن به شكل دارونما در علائم بالینی یا مثبت و منفی شدن كاذب آزمایش دخیل می‌شود.

دانش بشر درباره ایدز به قدری پیشرفت كرده كه بعید نیست تا یكی دو سال آینده درمان آن قطعی و ساخت واكسن پیشگیری از آن نیز ممكن شود.

موضوعاتی را كه می‌خواهید درباره آنها بدانید به شماره 300011220 با ذكر «ستون خوب است بدانید» پیامك كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha