سلامت نیوز : وقتی مسئولان رسمی وزارت بهداشت از رشد ۱۰ برابری انتقال جنسی ایدز و شیوع ۲۰ درصدی آن در موارد جدید و آمار تخمینی ۱۰۰ هزار مبتلا سخن می گویند، معلوم است که باید نگران بود.ویروس نقص سیستم ایمنی بدن یا HIV عامل بیماری ایدز را تقریباً همه می شناسند و از راه های انتقال چهارگانه آن از طریق مادر آلوده به جنین، انتقال از طریق خون آلوده، سرنگ مشترک به خصوص در بین معتادان و رابطه جنسی آگاهی دارند.ویروسی که بعد از ورود به بدن مدتی پنهان می ماند و تا مدتی- گاه چندین ماه- از طریق آزمایش های معمول خون تشخیص داده نمی شود و بعد از آن هم ممکن است سال ها طول بکشد تا علایم بیماری آشکار شود( ورود به مرحله بیماری ایدز) و فرد مبتلا که HIV مثبت خوانده می شود، در تمام این مدت در جامعه، فردی سالم به نظر می رسد و ممکن است ویروس را به فرد دیگری به ویژه از طریق رابطه جنسی انتقال دهد. به گزارش فارس مهم ترین نگرانی در زمینه شیوع بیشتر ایدز در کشور، انتقال آن از طریق رابطه جنسی است که به ویژه به علت بالارفتن سن ازدواج، جوان بودن جمعیت کشور، نارضایتی جنسی در خانواده، وجود روابط جنسی نامتعارف خارج از حریم خانواده، باید آن را جدی گرفت، زیرا دوران انکار به سر رسیده است.

آمار ایدز در کشور

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ آمارهای رسمی کشور از روشن شدن چراغ قرمز کاهش سن ابتلا به ایدز در کشور حکایت دارد، کارشناسان حوزه سلامت از این موضوع ابراز نگرانی می کنند و معتقدند که سن ابتلا به ایدز در ایران به زیر ۲۰ سال رسیده است؛ به طوری که از زمان بروز اولین مورد ایدز در ایران در کودک هموفیلی در مرکز طبی کودکان در سال ۱۳۶۵ تا ابتدای امسال، میزان بروز HIV/AIDSدر سنین صفر تا ۴ سال ۱۶۰ مورد، ۵تا۱۴ سال ۱۴۴ مورد و ۱۵تا۲۴ سال ۲هزار و ۳۷۹ مورد بوده است؛ این در حالی است که این آمار تنها مربوط به موارد شناسایی و ثبت شده بیماری است و تخمین ها بر آن است که ۴تا۵ برابر موارد ثبت شده این بیماری، هنوز شناسایی نشده است.

ابتلای زنان ۱۰برابر شده است

در این میان موضوعی که نگرانی دست اندرکاران حوزه سلامت را برانگیخته، افزایش ابتلای زنان و همچنین تغییر الگوی انتقال بیماری و نگرانی از بروز موج سوم ایدز به دلیل ارتباطات جنسی محافظت نشده است؛ زیرا جمعیت کنونی کشور جمعیتی جوان است. خطر افزایش استفاده از روانگردان ها و تاثیر غیرمستقیم آن در ارتباطات جنسی ناسالم بر شدت این نگرانی ها می افزاید. به طوری که به گفته دکتر مردانی در مقایسه با ۱۰ سال گذشته میزان ابتلا در زنان حدود ۱۰ برابر افزایش داشته است و زنان بیش از مردان به این بیماری دچار شده اند. وی معتقد است این موضوع گواه آن است که راه انتقال HIV/AIDSدر حال تغییر از سمت استفاده از سرنگ مشترک در معتادان تزریقی به طرف انتقال جنسی است و آن را خطری برای نوجوانان و جوانان به عنوان قشر غالب جمعیت کنونی کشور می داند.دکتر مرضیه وحید دستجردی نیز از همان ماه های ابتدایی که سکان هدایت وزارت بهداشت را در دست گرفت، ایدز در کشور را به «آتشفشانی خاموش» تعبیر کرد و در زمینه تغییر الگوی انتقال آن و افزایش موارد در زنان هشدار داد. وی می گوید: « هر چند رشد تزریقی ایدز را تقریباً در کشور کنترل کرده ایم اما رشد انتقال ایدز از طریق جنسی خیلی بیشتر شده است.»وزیر بهداشت همچنین نسبت به انتقال ایدز از طریق زنان روسپی هشدار داد و گفت: هر فرد به ویژه زنان خیابانی می تواند به طور متوسط پنج نفر را مبتلا کند و اگر روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم ادامه یابد، در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

افراد در معرض خطر

مردانی همچنین انجام آزمایش HIV/AIDSرا برای برخی افراد ضروری می داند و تاکید می کند: «افرادی که به نوعی طی ۲۰ سال گذشته به دنبال تصادف، زایمان های مشکل و... تزریق خون داشته اند، افرادی که حتی یک بار اعتیاد تزریقی داشته اند و از سرنگ مشترک استفاده کرده اند، هر کسی که به نوعی مدتی در زندان اقامت داشته، هر فردی که به دلیل بیماری هایی نظیر تالاسمی، کم خونی، هموفیلی و... مجبور به تزریق خون و فرآورده های خونی است، افرادی که مسافرت های خارجی متعدد دارند به ویژه جوانانی که به کشورهایی نظیر تایلند و... مسافرت کرده و رابطه جنسی مشکوک داشته اند و تمام افرادی که در خارج از حریم خانواده رابطه جنسی مشکوک داشته و از وسایل بهداشتی استفاده نکرده اند، لازم است داوطلبانه برای آزمایش HIV/AIDS اقدام کنند.»وی همچنین می گوید: «افرادی که بیماری ناشناخته دارند و با کاهش وزن، ضعف، بی حالی، تب با منشاء ناشناخته و بزرگی غدد لنفاوی ناحیه گردن (برای مدت طولانی) روبه رو هستند، بهتر است آزمایش HIV/AIDS دهند.»از این موارد که بگذریم، باید علاوه بر ارائه آمار و انعکاس هشدارهای مسئولان و کارشناسان، درباره ماهیت مبارزه با بیماری و راهکارهای آن نکاتی را عنوان کنیم.

نقش رسانه ها و صاحبان فکر در مبارزه با ایدز

ایدز در کشور ما فقط یک موضوع در حوزه بهداشت و سلامت نیست بلکه یک موضوع اجتماعی است و از آن جا که بیشتر مردم آن را یک موضوع مرتبط با رابطه جنسی می دانند، در هاله ای از تابو و مسائل بیان نشده قرار گرفته است. دکتر علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس خانواده و عضو پژوهشگاه تعلیم و تربیت با بیان این مقدمه به خراسان می گوید: مبارزه با ایدز را نمی توان فقط از طریق مبادی رسمی پیگیری کرد؛ در واقع تمام ارکان جامعه باید در آن دخیل باشند. مردم تحت تاثیر این اقشار قرار دارند و از آن ها الگوبرداری می کنند. چنان چه این مراجع فکری وارد این حوزه شوند، می توانند این بحث را به خوبی جا بیندازند. در میان اقشار مختلف جامعه امروز ایران، روحانیون و ائمه جماعات از یک سو و هنرمندان و ورزشکاران از سوی دیگر می توانند در حیطه ایدز تابوشکنی کنند. در میان دسته ای از جوانان دارندگان رتبه اول کنکور و مدال آوران المپیادهای علمی نیز می توانند در این زمینه بسیارموثر باشند.علاوه بر این رسانه های تصویری به ویژه تلویزیون با موج سازی و آماده کردن افکار عمومی، می توانند زمینه مبارزه با ایدز را آماده کنند. استمرار در آموزش و مکلف کردن صداوسیما به آموزش دائمی و همیشگی مبارزه با ایدز نیز نکته اساسی است.شکی نیست که تلویزیون با تبلیغات فراوان و با شیوه های هنری و ابتکاری، می تواند حجم گسترده ای از مردم را پوشش دهد و در گذر زمان این اطلاع رسانی فراگیرتر می شود. همچنین مشارکت انجمن اولیا و مربیان در این حوزه به منظور اطلاع رسانی به والدین بسیار حائز اهمیت است.دکتر شریفی با اشاره به این که متاسفانه ما عادت به کتمان کردن مشکلات داریم، تصریح می کند: چند سال است که ابتلا به ایدز از طریق سرنگ مشترک به سمت انتقال به شیوه جنسی تغییر پیدا کرده است و از آن جا که آموزش بهداشت مسائل جنسی نه در خانواده، نه در سیستم آموزشی و نه در سیستم دانشگاهی جایگاهی ندارد تابو محسوب می شود.

باشگاه HIV مثبت

در باشگاه HIV مثبت به مبتلایان خدماتی همچون مشاوره های درمانی و روان شناسی، کلاس های مهارت های زندگی، کمک هزینه هایی برای تامین معیشت و... ارائه می شود.تعداد مراجعه کنندگان به این باشگاه که برای آن ها پرونده ثبت شده است، ۱۱۸ نفر است که اغلب مبتلایان ترجیح می دهند برای دریافت خدمات هیچ نامی از آن ها ثبت نشود.علیزاده یکی از مسئولان این باشگاه ادامه می دهد: چندی پیش اغلب مراجعان ما را مردانی تشکیل می دادند که علت ابتلای آن ها اعتیاد تزریقی بود اما متاسفانه در حال حاضر تعداد مراجعان زن که از طریق رابطه جنسی مبتلا شده اند، افزایش یافته است؛ ضمن این که لزوماً این روابط جنسی نامشروع نبوده است و اغلب از طریق همسری که سابقه زندان و تزریق مشترک را داشته، مبتلا شده اند.به نقل از ایسنا به گفته این کارشناس، باشگاه های HIV مثبت نتوانستند با زمان جلو بروند، زیرا در حال حاضر تعداد افراد از قشر متوسط و مرفه که مبتلا می شوند نیز افزایش یافته است و باشگاه ها دیگر تنها به معتادان کارتن خواب مبتلا به HIV خدمات نمی دهند؛ ضمن این که این افراد ترجیح می دهند مراجعه نکنند تا به آنان انگ معتاد زده نشود.به گفته این کارشناس ارشد باشگاه HIV مثبت بیشتر مراجعان به این باشگاه را مردان ۲۵تا۴۰ ساله تشکیل می دهند، ضمن این که اغلب مراجعان در مرحله HIV هستند، اما تعداد مراجعانی که در مرحله ایدز هستند نیز کم نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha