سلامت نیوز : به گفته یک متخصص طب سنتی، بسیاری از مردم به دلیل برخی عوارض داروهای شیمیایی به طب سنتی روی می‌آورند.

دکتر نظام بحرینی، مدرس جهاد دانشگاهی و دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: به عنوان مثال مشاهده می‌شود که بیماری به دلیل مشکلات مفصلی، دارویی را مصرف کرده که آن دارو باعث بروز مشکلاتی در معده‌اش شده است به همین دلیل برای آن که از دیگرعوارض داروها جلوگیری شود به متخصص طب سنتی مراجعه می‌کند.

به گفته وی، داروهای گیاهی یا عوارضی نداشته و یا عوارض آنها بسیار کم است.وی ادامه داد: در برخی موارد نیز مشاهده می‌شود که مردم به دلیل برخی بیماری‌های پیش پا افتاده که ممکن است حتی با یک رژیم غذایی ساده درمان شوند به پزشکان مختلف مراجعه کرده و نتیجه‌ای نمی‌گیرند و این در صورتی است که پاسخ نیازهای آنها در طب سنتی است.

این مدرس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در گذشته مردم از توانایی‌های طب سنتی آگاهی نداشتند، افزود: در چند سال اخیر با اطلاع‌رسانی‌های انجام شده و فعالیت‌های برخی پزشکان، مردم به خوبی از این توانایی‌ها آگاه شده و برای استفاده از این شیوه درمان مراجعه می‌کنند.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات حجامت ایران با بیان اینکه انجام نابجای همه روش‌های درمانی قطعا با عوارضی همراه خواهد بود،‌ افزود: حجامت و استفاده از زالو نیز از این قانون پیروی کرده و روش‌های بسیار کم خطری هستند که اگر درست انجام شوند هیچ عارضه‌ای ندارند.

به گفته وی، نظارت بر مراکز زالو درمانی و حجامت به عهده وزارت بهداشت است که روز به روز بهتر می‌شود. علاوه بر آن موسسه تحقیقات حجامت ایران که به عنوان متولی و شروع کننده درمان حجامت، مجوز انجام این نوع درمان را برای پزشکان صادر کرده بر آنها نظارت داشته و حجام نیز که پزشک نیستند حتما باید زیر نظر یک پزشک سنتی این کار را انجام دهند.

دکتر بحرینی با بیان اینکه زالو درمانی یکی از روش‌های متداول درمان در گذشته بوده است، گفت: این موجودات که فواید بسیار زیادی دارند هیچ‌گاه به عنوان اولین روش درمان استفاده نمی‌شوند بلکه بر اساس تشخیص مزاج فرد و صلاحدید پزشک سنتی استفاده می‌شوند.

این استاد دانشگاه آزاد با بیان اینکه استفاده از ماساژ روش جدیدی نبوده و پیش از این نیز متداول بوده است، افزود: ماساژ درمانی همان روش دلک است که در ایران به خوبی انجام می‌شده و متاسفانه در حال از بین رفتن است.

به گفته وی، طب سنتی ایران یکی از شاخه‌های طب مکمل بوده و علاوه بر ایران بسیاری از کشورهای دیگر همچون چین، افغانستان و آفریقای جنوبی طب سنتی دارند به گونه‌ای که از هر 100 بیمار در چین 40 تا 45 بیمار با استفاده از طب سنتی درمان می‌شوند.

این مدرس جهاد دانشگاهی در ادامه بیان کرد: مردم ما تا دو نسل گذشته طب سنتی را به خوبی می‌شناختند و اکنون نیز باید علم مزاج‌شناسی به اجتماع وارد شده و تمامی مردم به خصوص زنان از آن آگاهی یابند زیرا این زنان خانواده هستند که باید بر اساس علم مزاج‌شناسی غذا را طبخ کنند.

وی با بیان اینکه با این کار مراجعه به پزشک بسیار کم‌تر خواهد شد، افزود: طب سنتی در ایران به خصوص در قسمت پیشگیری و درمان بیماری‌های مزمن ظرفیت‌های بسیار بالایی دارد که باید به خوبی از آن استفاده شود.

دکتر بحرینی طب سنتی را یک روش درمان در حال فراگیری دانست و افزود: اگر مسوولین حمایت‌های خود را از این رشته افزایش دهند، طب سنتی بسیار پیشرفت خواهد کرد و روش‌های جدیدی بر درمان بیماران افزوده خواهد شد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه افزود: متاسفانه در گذشته طب سنتی مورد بی‌مهری برخی مسوولین قرار گرفت اما اکنون با استقبال مردم از این رشته و توجه وزارت بهداشت برای تاسیس دانشکده طب سنتی بسیار مطرح شده است.

دکتر بحرینی در پایان از افتتاح یک کلینیک طب سنتی در مرکز شهر خبر داد و افزود: این مرکز در زمینه‌های درمان، آموزش و پژوهش فعالیت‌های بسیاری خواهد داشت و تا یک ماه دیگر افتتاح خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشید ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 0
    سلام ،لطفا شماره دکتر بحرینی یا آدرس از ایشون بدید درمورد کاشت سوال داشتم