سلامت نیوز :وزیر بهداشت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تنها یک سوم ارز مورد نیاز دارو و ملزومات پزشکی تخصیص یافته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی در حاشیه مراسم «روز جهانی ایدز» در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره چگونگی تامین ارز برای تهیه دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز، 2.5 میلیارد دلار ارز نیاز داریم که از این میزان حدود 750 میلیون یورو معادل 975 میلیون دلار ارز اختصاص یافته است، یعنی در سال جاری تنها حدود یک سوم ارز مورد نیاز دارو و ملزومات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است که از این میزان حدود دو سوم آن مربوط به داروها و یک سوم آن مربوط به ملزومات پزشکی بوده است. همچنین این میزان ارز در شهریور ماه و با یک فاصله شش ماهه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که بانک مرکزی فاصله شش ماهه اختصاص ارز دارو و ملزومات پزشکی را جبران کند و هر چه سریعتر تمام مبلغ مورد نیاز برای ارز دارو و ملزومات پزشکی را در اختیار شرکت‌های خصوصی و دولتی قرار دهد.

دارو از نان شب هم واجب‌تر است

وزیر بهداشت گفت: جریان اختصاص ارز برای تامین دارو و ملزومات پزشکی باید جریانی مداوم باشد، اگر در این زمینه تعلل صورت گیرد، در آینده با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. دارو و ملزومات پزشکی با سلامت مردم سر و کار دارد. دارو از نان شب هم واجب‌تر است، چرا که مواد غذایی جایگزین دارند، اما دارو جایگزینی ندارد. در این زمینه ستاد تدابیر ویژه وزارت بهداشت سه روز در هفته تشکیل جلسه می‌دهد و کمبودها و نبودهای دارویی را بررسی می‌کنیم، حتی برخی از داروها را از طرق غیر رسمی وارد می‌کنیم. در زمینه داروها مشکل ما، مربوط به نقل انتقالات ارز در خارج از کشور و تخصیص ارز در داخل کشور است که مشکل نقل و انتقال ارز در خارج کشور را دور می‌زنیم، اما نمی‌توانیم مشکل تخصیص ارز در داخل را دور بزنیم.

شکایت‌هایمان را در سر چهارراه‌ها نمی‌آوریم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مبنی بر لزوم شکایت وزیر بهداشت از دولت به دلیل عدم تخصیص اعتبارات این وزارتخانه، گفت: دست به شکایتمان خوب است. نمی‌توانیم شکایت از دولت را در سر چهارراه‌ها بیاوریم. ما شکایت‌هایمان را در داخل خود دولت عنوان می‌کنیم. به کرات هم این کار را کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده است. امسال سال بودجه‌ای سختی برای ما بوده است. خوشحالیم که مجلس تنگناهای بودجه‌ای سلامت مردم را می‌بیند.

بررسی قیمت‌داروها در کمیته قیمت‌گذاری

دستجردی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره افزایش قیمت برخی داروها در داروخانه‌ها، گفت: برای افزایش قیمت‌ داروها، کمیته قیمت‌گذاری داریم. برای برخی داروها از جمله برخی داروهای ژلاتینی و همچنین برخی داروهایی که قوطی و کاغذ آنها با ارز آزاد تهیه می‌شود و همچنین محصولات پتروشیمی مورد استفاده در سرم‌سازی، قیمت‌شان سه برابر شده، لذا کمیته قیمت‌گذاری موظف شده این موارد را بررسی و تغییر قیمت‌ها را لحاظ کند. بر این اساس ممکن است قیمتی که برای یک نوع خاصی از دارو اعلام می‌شود، با قیمت روی جلد آن هماهنگی نداشته باشد. به این ترتیب یک درصدی از افزایش قیمت برای این بخش از اقلام دارویی در نظر گرفته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha