شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 61581

سلامت نیوز : رییس مرکزبهداشت کاشمربا بیان این‌که بیش از نیمی از جمعیت بیماران دیابتی از بیماری خود بی‌اطلاعند، گفت: دیابت نخستین علت کوری در دنیاست و دیابت علت یک مرگ به ازای هر 9 مورد مرگ گزارش شده در دنیاست.

دکتر«مجتبی قایمی» در گفت‌وگو با(ایسنا) ، اظهار کرد: این افراد زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که به علت عوارض بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند.

وی گفت: با توجه به اهمیت این بیماری وظیفه ما و همه بیماران دیابتی است که به افراد جامعه بگوییم‌ دیابت چیست؟ چه کاری باید انجام داد تا به دیابت مبتلا نشوند، چگونه قند خون را کنترل کنند؟، اگر عارضه‌ای از دیابت در آنها آشکار شد چه کاری باید انجام دهند که دچار از کارافتادگی نشوند؟

رییس مرکز بهداشت کاشمر ادامه داد: بر اساس آمار ارائه شده به ازای هر 5 ثانیه یک نفر به افراد دیابتی دنیا اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای برنامه‌ی غربالگری دیابت در سطح شهر کاشمر تصریح کرد: در روستاها هر سال همه‌ی افراد بالای 30 سال در خانه‌های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی فراخوان می‌شوند و قد و وزن آنها (BMI) ‌کنترل و اگر علائم دیابتی ‌یا سابقه‌ی خانوادگی دیابت، اضافه وزن، چاقی یا پر فشاری خون داشته باشند با انجام آزمایش، بیماران را شناسایی و تحت کنترل قرار مِ‌دهند و آنهایی که در معرض ابتلا به دیابت باشند با آموزش‌ها و توصیه‌های لازم در راستای جلوگیری از ابتلا به دیابت به آنها داده می‌شود.

رییس مرکز بهداشت کاشمر شیوه‌ی غلط زندگی، رژیم غذایی نامناسب و نخوردن میوه و سبزیجات را از مهم‌ترین عوامل ابتلا به دیابت دانست و گفت: با انجام ورزش، ترک استعمال دخانیات و در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب می‌توان از ابتلا به دیابت جلوگیری کرد.

دکتر قائمی تصریح کرد:

وی به بیان علل بروز این بیماری و راه‌های پیشگیری و درمان آن پرداخت.

رییس مرکزبهداشت کاشمر دیابت را بیماری مزمن و شایع دانست و تصریح کرد: با گسترش زندگی شهرنشینی و کاهش تحرک و فعالیت‌های جسمی، این بیماری رو به افزایش است.

وی در ارتباط با درمان این بیماری گفت: کنترل دیابت یک کار تیمی و گروهی است و نه یک کار فردی و این تیم شامل پزشک، پرستار، رابطان بهداشت و مشاور تغذیه است.

وی با تاکید بر لزوم درمان به موقع دیابت گفت: حدود 50 درصد بیماران، زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که به عوارض ناشی از دیابت همانند کاهش بینایی،وزن، عفونت‌های کنترل نشده و عوارض کلیوی مبتلا شده‌اند.

دکتر قائمی با بیان این‌که می‌توان با کنترل دیابت زندگی خوبی داشت، از بیماران دیابتی خواست برای درمان بیماری خود و جلوگیری از بروز عوارض آن، رژیم غذایی مناسب، ورزش به مدت حداقل 150 دقیقه در هفته و افزایش فعالیت های فیزیکی را رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha