سلامت نیوز : محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: مهمترین بیماری که در نیمه دوم سال مدیریت آ‌ن برای وزارت بهداشت اهمیت دارد، مسئله شیوع بیماریهای تنفسی از جمله آنفلوانزا در کشور است.

وی گفت: در این فصول به طور دقیق و مداوم اطلاعات مربوط به این بیماریها در جامعه جمع آ‌وری می‌شود و اگر از یک حد معمول عبور کنیم اعلام اپیدمی آنفلوانزا می‌شود که حد معمول آن تعداد 200 بیمار به ازای هر 100 هزار نفر است که اگر بیش از این میزان به بیماری آ‌نفلوانزا مبتلا شوند، اپیدمی این بیماری رخ داده است.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ادامه داد: فعلاً نمی‌توان پیش بینی کرد که اپیدمی بیماری آنفلوانزا رخ می‌دهد یا نه؛ وقتی رخ داد می‌توانیم متوجه آن شویم. این مسئله به نوع ویروس آنفلوانزایی که هر سال شایع می‌شود هم بستگی دارد اگر همان ویروس سال گذشته باشد یا تغییرات اندکی داشته باشد شدت بیماری و تعداد مبتلایان زیاد نخواهد بود.

وی افزود: اما اگر نوع ویروس شایع در یک سال با ویروس آنفلوانزای سال قبل تفاوت زیادی داشته باشد هم شدت بیماری و هم تعداد مبتلایان آ‌ن بسیار بیشتر می‌شود و می‌تواند تغییرات مهمی در جامعه ایجاد کند.

گویا در پاسخ به این پرسش فارس که کمبود واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها آیا نگرانی شیوع بیشتر این بیماری را تشدید نمی‌کند،توضیح داد: خیر، وزارت بهداشت هر سال واکسن آنفلوانزا را برای گروهها و افراد پر خطر تهیه می‌کند و به طور رایگان از طریق شبکه بهداشتی و درمانی کشور در اختیار این افراد قرار می‌دهد.

وی گفت: گروههای پر خطر از نظر وزارت بهداشت در وهله اول کادر پزشکی، پرستاری و کارکنان بیمارستانها به خصوص در اورژانسهاست که تمام این افراد در بخش دولتی و خصوصی این واکسن را دریافت کرده یا دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: دومین گروه نیازمند این واکسن افرادی هستند که در مراکز نگهداری از کودکان عقب مانده یا سالمندان بهزیستی فعالیت می‌کنند‌، همچنین برخی بیماران خاص مانند بیماران کلیوی، ریوی، بیماران قلبی و دیابتی پیشرفته، بیماران سرطانی تحت شیمی درمانی، نیز از جمله گروههایی هستند که با تشخیص پزشک باید واکسن آنفلوانزا دریافت کنند.

گویا اضافه کرد: وزارت بهداشت واکسن مورد نیاز برای این گروهها را مانند هر سال و به میزان کافی تهیه کرده است و در صورت مراجعه این افراد به مراکز بهداشتی و درمانی با ویزیت پزشک شبکه، واکسن آنفلوانزا برای آنان تزریق می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت گفت: توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌های بخش خصوصی به برنامه‌های مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت ارتباطی ندارد و ما هیچ وقت به مردم توصیه نکرده‌ایم که به صورت خودسرانه و بدون تشخیص نیاز به واکسن از سوی پزشک بروند و از داروخانه واکسن را تهیه و تزریق کنند.

وی افزود: البته واکسن آنفلوانزا عارضه خاصی ندارد اما مسئله مهم مدیریت واکسن در کشور و ضرورت تزریق واکسن آنفلوانزا برای یک فرد است، ضمن اینکه ما در شبکه بهداشتی و درمانی می‌دانیم که واکسن را چگونه باید نگهداری کنیم و در اختیار چه کسی باید قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha