سامانه آنلاین سلامت نیوز -گروه علمی : مراقبت از شست پا، درس نخوانید !، افزایش زمان ماندگاری پنیر، کشف راز بد بو ترین گل جهان، مشخص شدن عامل زود خوابیدن، شنا در رورخانه یخی برای درمان قطعی و چندین خبر دیگر مهمترین عناوین مجله علمی سلامت در هفته گذشته است.

مهمترین عناوین اخبار علمی در مجله علمی سلامت

مراقب شست پای خود باشید

استفاده از کفش های نامناسب می تواند در بروز عارضه قوز شست پا تاثیر گذار باشد.

به گزارش سرویس علمی پژوهشی ایسکانیوز، کفش های پاشنه بلند و نوک تیز در بین زنان و اخیرا در بین مردان رایج شده که باعث ایجاد یک تشدید عارضه قوز شست پا می شود.

یک متخصص ارتوپدی ضمن اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: هر چند که عامل وراثت مهمترین عامل به وجود آمدن این عارضه است اما استفاده از کفش های نامناسب علاوه بر تشدید مشکل می تواند در بروز آن نیز تاثیرگذار باشد.

دکتر فیاضی تصریح کرد: افرادی که بیش از معمول می ایستند یا کف پای آنها صاف است، خودشان زمینه اولیه برای بروز این عارضه را دارا هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماری های سیستم عصبی مثل فلج مغزی و ضربه به شست پا نیز می توانند عامل ایجاد قوز شست پا باشد گفت: افرادی که به هر علتی پای بلندتر دارند احتمال پیدایش این عارضه در پایشان بیشتر خواهد بود.

دکتر فیاضی درد و التهاب را مهمترین علامت و علت مراجعه این بیماران به درمانگاهها و مطب های خصوصی عنوان می کند. از لحاظ آماری نیز شایع ترین دلایل مراجعه این افراد به پزشک عبارت است از: درد ناحیه پنجه پا به علت انتقال وزن پا از ناحیه شست به دیگر انگشتان، التهاب و برجسته شدن استخوان شست پا و تراکم انگشتان درون کفش به خصوص در داخل کفش های نوک تیز. اما یکی از علل مراجعه این افراد به پزشک، تغییر شست پا و دیگر انگشتان است که البته این عامل به تنهایی شرط کافی برای جراحی محسوب نمی شود و می تواند با استفاده از کفش های طبی ورزش آن را درمان کرد. دکتر فیاضی می گوید: افراد مبتلا به این عارضه برای پیشگیری باید از راه رفتن و ایستادن زیاد خودداری کنند و از کفش های پنجه پهن و پاشنه کوتاه استفاده کنند.

درس خواندن زیاد قدرت ذهن را کاهش می دهد !
دانشمندان با انجام تحقیقی دریافتند: درس خواندن زیاد سرعت کاهش قدرت ذهن را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت کنندگان در این تحقیق که همگی بالای 70 سال سن داشتند، چهار مرتبه بین سال های 1993 تا 2000 تحت آزمایش قرار گرفتند و توانایی آنها در یادآوری 10 لغت معمولی پس از قرائت با صدای بلند برای آنها ارزیابی شد.

آن دسته از افرادی که از تحصیلات بالاتری برخوردار بودند، توانایی کمتری در یادآوری فهرست واژگان داشتند.

به گفته "الین گریمینز" سرپرست این تحقیق از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی، افراد تحصیل کرده در مقایسه با هم سن و سالان خود که از تحصیلات کمتری برخوردارند، نقطه آغاز برتری در حافظه لغات دارند از اینرو ممکن است در ابتدا لغات کلی تری را به یاد آورند. هرچه قدر تحصیل کرده تر باشید آشنایی بیشتری با لغات دارید. اما هرچه قدر بیشتر بدانید به همان میزان نیز بیشتر از دست می دهید.

دلیل شدت یافتن نقص مغزی در افراد تحصیل کرده در ناتوایی آنها در استفاده از فوت و فن حافظه برای یادآوری عنوان شده است. این استراتژی در زمان های خاصی به کمک افراد می آید و آنها را در یادآوری واژگان یاری می سازد اما هرچه سن بالاتر می رود مغز این افراد مغلوب تر شده و در طولانی مدت قادر به استفاده از این فنون نیستند.

بنا بر گزارش لایوساینس، از آنجا که در این تحقیق افراد در کل طول عمرشان تحت کنترل قرار نگرفتند ممکن است عوامل ناشناخته دیگری در بروز این مشکل نقش داشته باشد. ارتباط بین تحصیلات بالاتر و اختلال حافظه مغایر با رابطه مفروض بین تحصیلات بیشتر و گسترش زوال عقلی است. 
 

 محقق دانشگاه امیرکبیر زمان ماندگاری پنیر را افزایش داد
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با طراحی بسته بندی جدید زمان ماندگاری پنیر را از 3 ماه به 9 ماه افزایش داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا اروجعلیان مشهدی - مجری طرح با بیان این مطلب به ارزش غذایی محصولات لبنی و پنیر اشاره کرد و افزود: حدود 13 درصد وزنی شیر از مواد جامد تشکیل شده که شامل مواد مقوی از جمله پروتئین ها، چربی ها، مواد معدنی و طعم دهنده ها هستند.

مجری طرح با اشاره به روش های تولید پنیر اظهار داشت : برای فرآوری شیر و تولید محصولات از قبیل پنیر باید میزان مواد جامد را در آن افزایش داد. در روش سنتی تعدادی مایه پنیر به شیر گرم شده اضافه شده و پنیر با انعقاد شیر، تولید می شود.

دکتر اروجعلیان ادامه داد: در این طرح هوای داخل بسته بندی پنیر خارج شده و ترکیبی از گازهای ازت، اکسیژن و هیدروژن تحت فشار خاصی به داخل بسته بندی پنیر تزریق می شود و سپس درب آن بسته می شود. پنیر مورد نظر درون بسته تحت اتمسفر اصلاح شده نگهداری می شود.

دکتر اروجعلیان به معایب روش سنتی اشاره کرد وافزود : در روش سنتی حدود 90 درصد از شیر به صورت مایع غیر قابل مصرف درآمده و دور ریخته می شود.

وی ادامه داد : در روش پیشرفته قبل از اضافه کردن مایه پنیر، آب شیر استخراج شده به عبارتی درصد ماده جامد شیر از 13 درصد به 28 درصد افزایش می یابد و سپس مایه پنیر اضافه می شود. در روش مدرن مواد مقوی شیر در آن باقی مانده و پنیرهای تولید شده از ارزش غذایی بیشتری نسبت به پنیرهای سنتی برخوردار هستند.

دکتر اروجعلیان افزود : در این پنیرها ابتدا عمل اولترافیتر روی شیر انجام می شود و سپس مایه پنیر اضافه می شود. این پنیرها در بسته های 450 گرمی در جعبه هایی از جنس پلی استایلنز یا پلی نیر توزیع می شود. پنیر در  حالت مایع در این بسته بندی اضافه می شود مایه پنیر به همراه مقداری آنزیم به آن اضافه می شود سپس بسته بندی گرمادهی شده و درب آن با یک فویل آلومینیومی بسته می شود. پنیر بسته بندی شده به مدت 48 ساعت در اتاقک هایی نگهداری می شود و سپس در بازار عرضه می شود.

دکتر اروجعلیان ادامه داد: در حال حاضر زمان نگهداری پنیر سفید ایرانی حدود 3 ماه است. پس از 3 ماه پنیر در اثر تغییرات فیزیوشیمیایی بیولوژیکی فاسد می شود.

وی اظهار داشت : مدت کم ماندگاری پنیر در حال حاضر مشکلاتی را در راه صادرات این محصول ایجاد کرده است. از سیستم بسته بندی در اتمسفر اصلاح شده می توان برای بسته بندی محصولاتی از جمله خامه، ماست، کره و ... استفاده کرد.
 

  راز بزرگترین و منزجرکننده ترین گل دنیا فاش شد
دانشمندان با استفاده از آزمایش ژنتیکی از راز طولانی مدت شجره بزرگترین گل دنیا که به داشتن شکوفه هایی به رنگ خون با عرض یک متر و بوی تهوع آور گوشت فاسد معروف است، پرده برداشتند.
به گزارش خبرگزاری مهر، یافته های این تحقیق که در نشریه "ساینس" به چاپ رسیده، نشان می دهد: این گل که "رافلزیا" نام دارد در سفر محققان علمی به جنگل های بارانی سوماترای اندونزی کشف شده و متعلق به خانواده ای بسیار قدیمی از گیاهان با نام Euphorbiaceae است که نه تنها به برخورداری از گل های بزرگ بلکه به بهره مندی از کوچکترین آنها مشهورند.

"رافلزیا" درون بافت یک تاک نواحی گرمسیری زندگی می کند و تنها گل های آن قابل رویت است. این گیاه فاقد برگ، ساقه و ریشه است و در فرآیند فتوسنتز که طی آن گیاهان از انرژی حاصل از نور خورشید حداکثر بهره را می برند، سهمی ندارد.

وزن شکوفه های این گیاه به 7 کیلوگرم نیز می رسد. این شکوفه ها همچون خون سرخ رنگ هستند و بوی گوشت فاسد را می دهند. 

"رافلزیا" حتی حرارت تولید می کند و برای فریب مگس هایی که برای گرده افشانی روی آن می نشینند، خود را به مردن می زند. این گیاه به دلیل برخورداری از بویی متعفن برای ما جذابیتی ندارد اما برای مگس ها بسیار مطبوع به نظر می رسد.

بنا بر گزارش رویترز، گونه های متنوعی از "رافلزیا" در جنگل های بارانی بخش هایی از جنوب شرق آسیا از جمله بورنئو رشد می کنند. قدمت این گیاه به یکصد میلیون سال پیش یا دوران کرتاسه برمی گردد. در آن زمان که دایناسورها تقریبا منقرض شده بودند گیاهان شکوفه دار برای نخستین بار پدیدار شدند. دانشمندان معتقدند: ظرف 46 میلیون سال گل های "رافلزیا" از 79 لایه جدید برخوردار شده اند.
 

/ با تلاش دانشمندان آمریکایی صورت گرفت /
کشف ژن عامل زود به خواب رفتن
محققان دانشگاه کالیفرنیا از کشف جهش ژنتیکی عامل زود به خواب رفتن و زود از خواب برخاستن خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری مهر، محققان آمریکایی با اعلام کشف جدید خود که ژن FASPS  نام دارد از شناسایی دقیق آن در موش های آزمایشگاهی خبر دادند.

آنها دریافتند که این جهش ژنتیکی موجب قفل شدن ژنی می شود که نقش حیاتی در تنظیم دوباره ساعت مرکزی بدن در واکنش به نور دارد.

به گفته آنها این جهش ژنتیکی قابل تایید شیمیایی از سوی آنزیم دیگری که مسوول کنترل آن است، نیست.

دانشمندان در گزارش خود که در شماره اخیر نشریه Cell  به چاپ رساندند، افزودند: این نقص کاری، به تغییر و در نهایت برهم خوردن الگوهای خوابی در موش شده است.

بر اساس گزارش زی نیوز، اکنون دانشمندان معتقدند که بررسی چنین فرآیندی می تواند در آینده به یافتن الگوهای درمانی برای از بین بردن مشکلات خوابی منجر شود.

صاحبان حیوانات اهلی زودتر بیمار می شوند

سلامت نیوز - تحقیقات نشان داد افرادی كه حیوانات اهلی نگاه می دارند وضعیت بهداشتی مناسبی در مقایسه با دیگران ندارند.
به گزارش رویترز ، این افراد كم تحرك هستند و خیلی زود به اضافه وزن مبتلا می شوند.
محققان روز گذشته گفتند: البته این كه می گوییم نگهداری حیوانات اهلی خوب نیست ، به این معنی است كه افراد میانسال وقتی چنین حیواناتی در منزل نگه داری می كنند ، بسیار از نشستن در منزل لذت می برند و به همین دلیل به شدت چاق می شوند.
البته پیش از این نیز بسیاری از تحقیقات نشان داده افراد با نگه داری حیواناتی مثل سگ یا گربه در منزل از تنهایی نجات پیدا می كنند.
بنا به این گزارش ها ، كاهش فشار خون و ازبین رفتن احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و غم و نگرانی از زندگی و تنهایی در سالخوردگان از دیگر فواید نگهداری این حیوانات به شمار می رود.

شنا در رود ‌ یخ‌ زده‌ برای‌ درمان‌ بیماریها

 سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین: عده‌ ای‌ از چینی‌ ها برای‌ درمان‌ بیماریهای‌ خود در رودخانه‌ ای‌ یخ‌ زده‌ شنا کردند‌.
به‌ گزارش‌ شبکه‌ تلویزیونی‌ العربیه‌ ، با ورود موج‌ سرما به‌ چین‌ گروهی‌ از علاقه‌ مندان‌ به‌ شنا در تلاش‌ برای‌ درمان‌ بیماریهای‌ خود در رود یخ‌ زده‌ سونگ‌ هاو شنا کردند‌.
عده‌ ای‌ از شرکت‌ کنندگان‌ در این‌ اقدام‌ که‌ اکثر انها سالمند هستند می‌ گویند شنا در رود یخ‌ زده‌ به‌ حفظ نشاط و درمان‌ بیماریهای‌ زمستانی‌ و کمک‌ به‌ گردش‌ خون‌ در بدن‌ کمک‌ می‌ کند.


تاثیر فلفل‌ در از بین‌ بردن‌ سلول های‌ سرطانی‌

  سلامت نیوز به نقل از جام جم آنلاین:محققان‌ بریتانیایی می گویند ماده‌ موجود در فلفل‌ قرمز تا سه‌ برابر مرگ‌ سلولهای‌ سرطانی‌ را با حمله‌ به‌ میتوکوندری ها افزایش‌ می‌ دهد.
به گزارش شبكه بی بی سی ، ‌یافته‌ های‌ محققان‌ دانشگاه‌ ناتینگهام‌ نشان‌ داده‌ است‌ ، ماده‌ موجود در فلفل‌ قرمز موسوم‌ به‌ کاپسایسین‌ بدون‌ صدمه‌ زدن‌ به‌ سلول های سالم‌ تا سه‌ برابر اپوپتوسیس‌ یا مرگ‌ سلولی‌ را در سلول های‌ سرطانی‌ افزایش‌ می‌ دهد.
کاپسایسین‌ بر روی‌ سلول های‌ سرطانی‌ ریه‌ و پانکرآس‌ آزمایش‌ شده‌ است‌‌ و محققان‌ امیدوارند با پیگیری‌ این‌ تحقیق‌ بتوانند راهی‌ را برای‌ درمان‌ انواع‌ سرطان‌ پیدا کنند.‌
 
سلامت باشید!

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha