سلامت نیوز : محمدرضا غدیر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه سندرم روده تحریک‌پذیری بیماری است که روز به روز در حال افزایش است افزود: معمولاً در بین پزشکان از این بیماری به عنوان کولیت عصبی یاد می‌شود که ممکن است بیمار مشکل اجابت مزاج یا دفع داشته باشد و برخی اوقات به صورت متغیر دچار اسهال و یبوست می‌شوند.

وی ادامه داد: ریشه تمام این مسائل استرس است و اغلب در افرادی که از اضطراب و افسردگی رنج می‌برند دیده می‌شود.به گفته استاد دانشگاه علوم پزشکی قم در ابتدا باید مطمئن شویم که فرد مشکل خاص دستگاه گوارش نداشته باشد و این بیماری با کولیت‌های زخمی یا سرطان دستگاه گوارش اشتباه گرفته نشود.

غدیر تأکید کرد: بهتر است این افراد هر چند سال یکبار کولونوسکپی و آزمایش خون و مدفوع بدهند.وی با اشاره به اینکه نباید به راحتی به هر کس برچسب عصبی بودن بزنیم افزود: مهمترین راهکار برای درمان افرادی که روده تحریک‌پذیر دارند آرامش دادن است و اینکه به بیمار بفهمانیم که بیماری او بدخیم نیست و به طور نسبی قابل درمان است.

این فوق تخصص گوارش و کبد در پاسخ به اینکه افرادی که روده تحریک‌پذیر دارند چقدر در معرض خطر ابتلا به سرطان روده هستند گفت: این افراد باید هر چند سال یکبار چکاب کامل انجام دهند و در عین حال افرادی که به درمان مقاوم هستند و مرتب درد دارند باید همواره تحت بررسی باشند.

وی استفاده از داروهای ضد آسپاسم و ضد افسردگی را در درمان سندرم روده تحریک‌پذیر مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: چون این بیماری منشا عصبی دارد استفاده از داروهای ضد افسردگی با دوز پایین معمولاً برای این افراد تجویز می‌شود و روان درمانی هم می‌تواند کمک کننده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha