شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 61601

سلامت نیوز : محققان دانشگاه پزشکی هاروارد در بوستن دریافتند: مردانی که دچار چربی شکمی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان (Osteoporosis) قرار دارند و این یک بیماری است که به طور معمول زنان سالمند به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محققان گفتند که چاقی شکمی استخوانها را بیشتر در معرض شکستی همراه با کاهش تراکم آن قرار می‌دهد.محقق میریام بریدلا، مسئول این تحقیقات گفت: اکثر مطالعات درباره پوکی استخوان روی زنان متمرکز شده است زیرا گمان می‌رفت که مردان به ویژه مردان چاق نسبتاً در برابر این عارضه استخوانی مصون هستند.

محققان 35 مرد چاق با میانگین سنی 34 سال و میانگین شاخص توده بدن 36.5 را ارزیابی کردند.این مردان به دو گروه تقسیم شدند گروه اول که دارای چربی زیر پوستی بودند که در سراسر بدن توزیع شده بود و گروه دوم چربی های داخلی که زیر بافت عضلاتی در حفره شکم قرار داشت.

بریدیلا گفت: مهمترین موضوع غیرمنتظره این بود؛ مردانی که دارای چربی احشایی بودند؛ به طور قابل توجهی استخوان های ضعیف تری نسبت به گروه دیگر داشتند.

استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل شده است. لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده که توده استخوانی را ایجاد می‌کند. در بدن انسان استخوان‌ها به طور مرتب ساخته شده و از بین می‌روند. البته سرعت این روند در تمام عمر فرد یکسان نیست؛ به طوری که توده استخوانی در سنین 20 تا 30 سالگی به حداکثر میزان خود می‌رسد و سپس به تدریج کاهش می‌یابد.

حداکثر توده استخوانی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل ارثی، تغذیه، فعالیت بدنی و شیوه زندگی در طول دوره رشد بستگی دارد.

اگر میزان تخریب استخوان بیش از ساخته شدن آن باشد، فضاهای بین شبکه‌های داخلی استخوان بزرگ می‌شوند و اصطلاحاً پوکی استخوان اتفاق می‌افتد. در این وضعیت، استخوان ضعیف شده و با کوچکترین ضربه دچار شکستگی می‌شود. این پدیده در سنین سالمندی شایع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha