سلامت نیوز : رئیس سازمان غذا و دارو گفت: متأسفانه گاهی شاهد اتفاقاتی هستیم که به تحریمهای دارویی دامن می‌زند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ؛ دکتر احمد شیبانی در اولین همایش خدمات دارویی اظهارداشت:‌ در شرایط بسیار حساسی قرار داریم، در دوران جنگ یک عزم و همدلی و همراهی در بین مردم بود که ما را نجات داد و در حال حاضر نیز این عزم وجود دارد.

وی افزود: باید بیشتر از گذشته کنار هم باشیم و خودمان هم به تحریمها دامن نزییم. رسانه‌ها به تازگی یک سری مسایل را مطرح کردند و سعی کردند مشکلات موجود را گردن یکدیگر بیندازند. اینها هیچ یک مشکل را حل نمی‌کنند و بزرگ کردن مشکلات دردی از جامعه دوا نخواهد کرد.

شیبانی ادامه داد: تولیدکنندگان دارو، توزیع‌کنندگان و داروخانه‌ها در صف اول خدمات دارویی هستند و باید بدانند که اخلاق راس کارها است و توجه ویژه‌ای به اخلاق داشته باشند. این مراکز باید سود داشته باشند ولی در کنار آن اخلاق نیز باید رعایت شود.

وی تصریح کرد: قرار نیست تحریمها ادامه داشته باشد و باید آنها را بشکنیم و به دشمن نشان دهیم تحریمها بی‌اثر هستند. باید اطلاع‌ رسانی شود و در نظر داشته باشیم که پزشکان تجویز کننده اصلی داروها هستند و هر دارویی را تجویز نکنند.

شیبانی ادامه داد:  در حال حاضر 6200 قلم دارو در بازار وجود دارد. 718 قلم داروی گیاهی نیز پروانه دارند و در سطح بازار عرضه می‌شوند که امید است بعدها جایگزین برخی داروهای شیمیایی شوند. همچنین 42 هزار میلیارد ریال دارو در سطح بازار عرضه شده است که 3 تا 4 درصد آن وارداتی و بقیه تولید داخل است.

وی افزود: 39 شرکت توزیع‌کننده دارو داریم، همچنین در کل کشور 9 هزار و 224 داروخانه و 962 داروخانه بیمارستانی وجود دارد که در زمینه توزیع فعالیت می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: در حال حاضر برنامه‌هایی داریم  که داروهای مشابه داخلی و ساخت خارج را با ارز آزاد وارد می‌کنیم و ارز مرجع به آنها تعلق نمی‌گیرد.

وی افزود: در حوزه دارو دو مشکل وجود دارد یکی از آنها نقدینگی است که به سازمانهای بیمه‌گر وصل می‌شود و مشکل دیگر مشکلات ارزی است که به تسهیلات بانکی و سود آنها مربوط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha