یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 61611

جلسات و گفت گوها و مصاحبه ها و اظهارات معاون رییس جمهوری هم نتوانست بحث داغ فروش پارك پردیسان را سرد كند، تا اینكه شورای شهر تهران اعلام كرد كه برای لغو فروش پارك پردیسان به دیوان عدالت اداری شكایت كرده است.

فروش پردیسان متوقف شود
سلامت نیوز : جلسات و گفت گوها و مصاحبه ها و اظهارات معاون رییس جمهوری هم نتوانست بحث داغ فروش پارك پردیسان را سرد كند، تا اینكه شورای شهر تهران اعلام كرد كه برای لغو فروش پارك پردیسان به دیوان عدالت اداری شكایت كرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ بهمن ماه سال 90 بود كه معصومه ابتكار رییس کمیته محیط‌ زیست شورای اسلامی شهر تهران اعلام كرد: پارک پردیسان به‌عنوان ارزشمند‌ترین ذخیره‌گاه زیست محیطی‌ شهر تهران در حال فروش است!

البته ناگفته نماند كه پارک پردیسان با 270 هکتار مساحت با قرارگرفتن در متراکم‌ترین نقطه شهر تهران که در محاصره بزرگراه‌های یادگار امام‌(ره)، حکیم، همت و چمران واقع است، سندش به نام جمهوری اسلامی ثبت شده و کاربری آن اکولوژیک، تفریحی و آموزشی است. پارک پردیسان از چند دهه گذشته یکی از مهم‌ترین پارک‌های تهران است که قرار بود به عنوان یک پارک تنوع‌زیستی که از هر منطقه جغرافیایی جهان گیاهانی در خود دارد در پایتخت ایران شناخته شود. اما بعدها طرح جامع‌ای برای این پارک تصویب شد تا تبدیل به یک پارک اکولوژیک تحقیقاتی و مطالعاتی شود. در این طرح ساخت موزه‌های تاریخ طبیعی، موزه منابع طبیعی، موزه آب، مرکز تحقیقات و مجموعه سازمان حفاظت محیط‌ زیست پیش‌بینی شده بود

بعد از اعلام این خبر از سوی خانم ابتكار اعضای شورای شهر تهران نگران سرنوشت نامعلوم پارک پردیسان‌ شدند. بعد طرح حفاظت از پردیسان را تصویب کردند و حتی شهرداری را ملزم کردند که در صورت تصمیم دولت به فروش پردیسان این پارک را بخرد .داستان ادامه داشت تا اینكه در شهریور ماه سال 91 موضوع ،فاز جدی تری به خود گرفت و قائم مقام محیط زیست كشور راهی شورای شهر شد.در این جلسه اعلام شد كه آغاز ماجرای پارک پردیسان از مصوبه دولت مبنی بر واگذاری پارک پردیسان به بخش خصوصی بدون تغییر کاربری آغاز شد و همین امر دغدغه خاطر را برای اعضای شورای شهر، علاقه مندان به محیط زیست و رسانه ها به وجود آورد. همچنین گفته شد كه پارک پردیسان محل مهم تنفس تهران است که تکرار شدنی نیست و اگر در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد کارکرد اولیه خود را از دست می دهد و چیزی از آن باقی نمی ماند.

مهدی چمران رییس شورای شهر با بیان اینكه مقام معظم رهبری نیز به حفظ فضای سبز در پارک پردیسان تاکید دارند، گفت: حتی اگر در سال های اولیه این اتفاق نیفتد به مرور دغدغه تامین مالی توسط بخش خصوصی منجر به حرکت به سمت درآمد زایی و کم رنگ شدن کاربری پارک برای پردیسان می شود.چمران با اشاره به نامه ای که خطاب به محمد جواد محمدی زاده رییس سازمان حفاظت از محیط زیست به منظور بیان این نگرانی از سوی شورا نوشته شد و آقای محمدی زاده این ادعا را کاملا رد کرده اند، گفت: به دلیل این دغدغه در شورای شهر یک فوریت طرحی تصویب شد که بر اساس آن به دولت پیشنهاد دادیم نه تنها کاربری و ماهیت پارک پردیسان تغییری نکند بلکه برنامه‌هایی که برای این پارک تنظیم شده است به اجرا درآید. در صورتی که در این زمینه به همکاری و کمک نیاز است از شهرداری می خواهیم که در این زمینه وارد عمل شود.

در این جلسه علی محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست با رد ادعای فروش پارک پردیسان تاکید کرد: مگر می شود پارک پردیسان را فروخت؟ سند این پارک به اسم جمهوری اسلامی ایران است ضمن این که مصوبه هیئت دولت اجازه این امر را به سازمان حفاظت از محیط زیست داده است و تکلیفی در این زمینه در کار نیست. تمامی اعضای سازمان نیز دیدگاهی مبنی بر فروش پارک ندارند بلکه دغدغه ما این بود که در یک فراخوان اجرای طرح جامع پارک پردیسان را با یک شرح خدمات کامل و روزآمد واگذار کنیم. این مورد نیز در حال حاضر در حال بررسی شدن است.

وی تاکید کرد : در صورت اجرایی نشدن طرح جامع تا 30 یا 40 سال آینده از پارک پردیسان خبری نیست و با بودجه های قطره چکانی دولتی نیز این طرح اجرا شدنی نیست. بدین منظور ما به فکر انتشار این فراخوان افتادیم. محمدجواد محمدی‌زاده رییس سازمان محیط زیست كشور هم با توجه به اظهارات اعضای شورای شهر تهران گفت: یک مطالعه زیست محیطی در چهل سال پیش توسط کارشناسان فرانسوی صورت گرفت که این مطالعه هم اکنون بازنگری و روزآمد شده و قابلیت اجرایی و عملیاتی پیدا کرده است. وی گفت: همه روسای سازمان محیط زیست در سنوات گذشته تمایل به اجرای این مطالعه را داشته اند ولی متأسفانه موفق به اجرا نشده اند که این اتفاق تا مدتی دیگر محقق می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ‌ گونه تغییر کاربری در پارک طبیعت پردیسان صورت نخواهد گرفت افزود: البته شهرداری تهران تقاضای خرید پارک را کرده که با این تقاضا موافقت نشده است.محمدی‌زاده هدف از اجرای طرح مورد نظر را غنا بخشیدن به محیط زیست قلب شهر تهران دانست و گفت: بعضی مسئولان محیط زیست در سنوات گذشته خطاهایی کرده اند مثل ساخت ساختمان اداری محیط زیست در پارک پردیسان که نه مجوز و نه حکم تغییر کاربری لازم را اخذ نکرده است.

محمدی‌زاده درخصوص قیمت گذاری پارک پردیسان نیز اشاره کرد: برای مشارکت طرح موردنظر مراحل طی شده بر اساس کاربری‌های محیط زیست از مجوزهای قانونی استفاده شده است.وی افزود: برای مشارکت بخش غیر دولتی می بایست آورده ها را محاسبه کنیم. همچنین احداث آکواریوم و طرح اقلیم ایران جزو مهمترین ارکان طرح مورد نظر است.محمدی‌زاده در ادامه گفت: تقاضای بنده از رییس شورای اسلامی شهر تهران این است که صحبت های برخی از اعضا را که در خصوص محیط زیست به نادرستی عنوان می شود، مدیریت کنند. زیرا مسلم است پارک پردیسان متعلق به دولت است .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha