سلامت نیوز : امسال روز جهانی ایدز با هشدارهای مكرر مسئولان درباه افزایش ایدز در میان زنان و جوانان، به یكی از اخبار مهم رسانه‌ها تبدیل شد. روز گذشته مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت عامل این افزایش را تماس جنسی اعلام كرد و گفت: «باید به شیوه کنترل شیوع ایدز از طریق تماسهای محافظت نشده جنسی توجه بیشتری کنیم و خوشبختانه مراکز ویژه زنان که در سال 86 و 87 تاسیس شده و شامل 5 مرکز بود اکنون به 25 مرکز رسیده است.» معاون بهداشتی وزارت بهداشت نیز پیش‌بینی كرده است كه شمار مبتلایان به ایدز در کشور طی 5 سال آینده به 126 هزار و 300 نفر افزایش خواهد یافت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ دکتر علیرضا مصداقی نیا معتقد است: «در حال حاضر شواهدی از همه گیری وجود ندارد و کشور در مرحله همه گیری متمرکز در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد قرار دارد.» او افزود: «شیوع HIV در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد 15 درصد محاسبه شده است که پیش بینی می شود با برنامه کاهش آسیب این میزان کاهش پیدا کند همچنین در بین زنان در معرض خطر این میزان 5 /4 درصد محاسبه شده است.» معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه وضعیت انتقال ایدز در بین مردان بیشتر از طریق اعتیاد تزریقی است، گفت: «وضعیت انتقال ایدز در بین زنان از طریق آمیزشی است که این امر کاملا قابل پیشگیری است. شیوع ایدز در بین زنان 4.5 درصد محاسبه شده است و اگر این عدد به 5 برسد به معنای همگیری متمرکز این بیماری در بین این دسته از زنان است و باید نگران شد.»

ایدز چگونه در ایران جان گرفت؟

همه چیز از سال 65 آغاز شد. نخستین مورد گزارش و ثبت شده ابتلابه ایدز در ایران مربوط به 26 سال پیش و در مورد یک کودک شش ساله مبتلابه بیماری هموفیلی است که فرآورده های خونی آلوده دریافت کرده بود. امروز شمار مبتلایان به ایدز در کشور براساس آخرین آمار وزارت بهداشت 22 هزار و 727 است که 4 هزار و 184 نفر از این تعداد جان خود را از دست داده‌اند. طبق فرمول سازمان جهانی بهداشت برای تخمین تعداد واقعی بیماران باید این آمار را در 4 ضرب کرد و این یعنی برآورد این که 80 تا 100 هزار نفر در کشور ایدز دارند. آماری که به گفته نماینده برنامه مبارزه با ایدز سازمان ملل در ایران تخمینی اما واقعی است.

اگرچه میزان مبتلایان به ایدز در ایران کم است ولی به گفته سازمان بهداشت جهانی بر اساس داده های گزارش شده، نرخ رشد اپیدمی ایدز در ایران به صورت هشداردهنده ای در حال افزایش است. سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عوامل اصلی انتقال ایدز را استفاده معتادان تزریقی از سرنگ مشترک و پس از آن از راه آمیزش جنسی می دانند. براساس سیستم ثبت موارد شناخته شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سال 65 تا سال 1374 در گزارش های سالانه موارد شناخته شده افزایش اندک و تدریجی داشته است.

در سال 1374 با شناسایی همه گیری در برخی از زندان های کشور، موارد شناخته شده ای یکباره افزایش چشمگیری داشت و این سیر صعودی تا سال 1383 ادامه یافت. طی آن سال کل موارد شناخته شده به حداکثر رسید، سپس طی دو سال بعد، تعداد کل این موارد رو به کاهش داشت. با این حال کارشناسان از ‌ شناسایی نشدن بیش از 80 هزار ناقل ویروس ایدز در کشور خبر می دهند.

خطر ایدز دركمین جوانترها

وزیر پیشین بهداشت نیز روز گذشته از به صدا در آمدن ناقوس خطر ایدز خبر داده و بر ضرورت برنامه‌ریزی آموزشی تاكید كرده است. كامران باقری لنكرانی گفت: «نوجوانان و جوانان به دلیل انرژی و شور و نشاطی که دارند، آسیب پذیرترین گروه سنی در برابر بحرانهای اجتماعی و شیوع رفتارهای پرخطر هستند.» به گفته او: «یکی از دلایل این افزایش شباهت فراگیری فرهنگ آمریکایی در همه نقاط جهان به ویژه در بین نسل جوان است. از این رو گزارش مرکز کنترل بیماریهای آمریکا در اعلام وزن 26 درصدی نوجوانان و جوانان 13 تا 26 ساله در مبتلایان جدید به ویروس اچ آی وی برای همه دنیا از جمله کشور ما زنگ خطر مهمی به شمار می رود. نوجوانان و جوانان به دلیل انرژی و شور و نشاطی که دارند و نیز به دلیل علاقه به ابراز وجود و تبرج، آسیب پذیرترین گروه سنی در برابر بحرانهای اجتماعی و شیوع رفتارهای پر خطر هستند.»

حمایت از معتادان و مبتلایان به ایدز

«امسال دو میلیارد و 800 میلیون تومان برای حمایت و توانمندسازی آسیب دیدگان اجتماعی مانند معتادان و مبتلایان به ایدز اختصاص یافته است.» این خبر را معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام كرد. به گفته او«در حال حاضر کسانی که با بیماری ایدز زندگی می کنند با دارو می توانند زندگی با کیفیت و طول عمر مناسبی داشته باشند. بنابراین حمایت اجتماعی یکی از نیازهای اساسی افراد مبتلا است و فرد به هر دلیلی که به این بیماری مبتلا شده است باید بتواند زندگی و معیشت مناسب داشته باشد.» عبدالله عمادی ادامه داد: «حمایت اجتماعی را می توان به عنوان یک منبع فراهم کننده امکانات توسط دیگران برای مقابله با عوارض این بیماری تعریف کرد و حمایتهای اجتماعی نقش مهمی در کاهش اثرات منفی بیماری دارد به طوری که حمایت کافی از خانواده و افراد بیمار باعث بهبود کیفیت زندگی آنها می شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha