سلامت نیوز : حرف زدن از رابطه جنسیِ بهداشتی در ایران یک تابوست و شاید به همین دلیل ایدز در یک‌سال گذشته 20 درصد رشد داشته است. در حالی که در میان برخی آحاد جامعه به راحتی لطیفه‌های جنسی گفته می‌شود و یا خرید و فروش سی‌دی‌های مبتذل در بین عده ای وجود دارد، اما صحبت کردن از رابطه جنسیِ بهداشتی در ایران تبدیل به تابو شده است. این تابو یک نتیجه دارد و آن اینکه آموزش جنسیِ مردم در سطح پایینی قرار دارد و همین موضوع باعث گسترش بی‌رویه ایدز در ایران شده است. اگرچه در تقویم جهانی هر سال یك روز به نام «روز جهانی ایدز» ثبت شده، اما همین روز از تقویم ما حذف شده است. شاید به این دلیل که موج سوم ایدز از رابطه غیربهداشتی و البته نامشروع جنسی می‌آید. در این روز همه به تكاپو می‌افتند كه آمارها و دغدغه‌های خود را مطرح كنند و اطلاع‌رسانی بیشتری از طریق رسانه‌ها انجام می‌شود. همه نگرانند كه به این بیماری مبتلا شده و بی خبر باشند، یا اینكه چه كنند كه به این بیماری مبتلا نشوند. دغدغه دارند كه اسیر موج سوم شده باشند. موج سومی كه از طریق ارتباط جنسی مثل خوره، جوانان را هدف گرفته است. بر اساس گزارش‌های جهانی در حال حاضر بیش از 34 میلیون فرد آلوده به ویروس ایدز در جهان زندگی می‌کنند. تنها در سال 2011 میلادی حدود 2.2 میلیون مورد جدید ابتلا به این عفونت روی داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مردم سالاری ؛ فاجعه‌ای در راه و ایدز در كمین مردم است. حتی مسوولان هم به این موضوع اذعان دارند. البته نگرانی‌ها نسبت به شیوع ایدز تنها یك روی سكه است كه خودش نوعی انگ و برچسب است؛ روی دیگر این سكه رابطه جنسی نامشروع است که طبق شرع مقدس ما حرام است اما از سوی دیگر ازدواج موقت هم به نوعی تابو شده است. آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت تا پایان سال گذشته حاكی از‌ ابتلای بیش از 24 هزار نفر به ایدز است. مدتی قبل وزارت بهداشت اعلام كرد كه از حدود یک‌سال پیش با رشد 20 درصدی ابتلای جنسی ایدز در کشور مواجه هستیم و هشدار داده كه با این شرایط سرنوشت كشورهای تایلند، چین و هند در انتظار ماست. رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت هم با اشاره به افزایش ابتلاء به ایدز در زنانِ کشور گفته كه «از بین بیماران مراجعه کننده به بنده 99 درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.» سازمان جهانی بهداشت هم تأکید كرده كه بیشترین راه انتقال ویروس ایدز در ایران از طریق برقراری روابط ناسالم جنسی صورت می‌گیرد. وزیر بهداشت هم بر این باور است كه رشد انتقال ایدز از طریق رابطه جنسی خیلی بیشتر و خطرناک شده است و هشدار داده كه اگر همین روند رشد ایدز از طریق روابط جنسی ناسالم طی شود یک دفعه 10 سال آینده می‌بینیم، 50 درصد مبتلایان به ویروس ایدز در کشور ما از طریق جنسی مبتلا شده‌اند.

البته اعتیاد به مواد روانگردان هم باعث پیشتازی موج سوم ایدز شده است. وزارت بهداشت هشدار داده كه روابط جنسی غیرمتعارف و مواد روانگردان مثل شیشه و كراك آتشفشان ایدز را در کشور شعله‌ور می‌کند. رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هم گفته كه آمارها نشان می‌دهد که سن ابتلاء به ایدز در کشور به 11 تا 13 سالگی رسیده است و این كاهش محسوس زنگ خطری برای جوانان و نوجوانان در جامعه به شمار می‌رود. در این میان فقط شیوع ایدز به دلیل انتقال جنسی آن نگران كننده نیست، بلكه واقعیت این است كه در شرایط فعلی كشور ما، ویروس ایدز به دلیل بالارفتن سن ازدواج، جوان بودن جمعیت کشور، نارضایتی جنسی در خانواده، وجود روابط جنسی نامتعارف خارج از زناشویی هم در كمین جامعه است. بر اساس آمار حدود 46 درصد از مبتلایان به ایدز در زمان ابتلاء در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته‌اند. مسئولان هم متوجه اوج فاجعه شده‌ و در پی آن هستند تا انگ ایدز بودن در جامعه شكسته شود.

وزارت بهداشت گفته كه تلاش می‌كنند كه با اطلاع‌رسانی و آگاهی به مردم «تابو» بیماری ایدز شكسته شود و حتی از رسانه‌ها هم كمك خواسته‌اند تا با روش‌های مناسب خط قرمز عدم بیان توصیه‌های بیماری ایدز را بشکنند تا اطلاع‌رسانی مناسبی صورت پذیرد. به گفته پژوهشگران بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی در تمام كشورهای جهان آمار مخفی از ایدز وجود دارد كه به دلایل زیادی از جمله انگ و تبعیض خودشان را معرفی نمی‌كنند. براساس این فرمول در ایران نیز تخمین آنها حدود پنج برابر مقدار ثبت شده، یعنی بیش از 120 هزار نفر است. سازمان جهانی بهداشت هم گفته كه از هر پنج نفر مبتلا به ویروس ایدز در ایران، فقط یک نفر از آنها از بیماری خود مطلع است. به هرحال تابو بودنِ حرف زدن درباره علت اصلی ایدز یعنی رابطه جنسیِ غیربهداشتی در ایران یکی از مهمترین معضلات موج سوم ایدز است. رسانه‌ها می‌توانند در حل این معضل نقش مهمی داشته باشند، اگر بخواهند خطری که جامعه را تهدید می‌کند، بپذیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha