یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 61628

تولید‌کنندگان روغن‌نباتی قیمت این کالای استراتژیک را نسبت به یک سال و نیم گذشته به صورت قانونی 80 درصد افزایش داده‌اند اما گویا شرکت‌های پخش این کارخانجات و همچنین شبکه مویرگی توزیع علاقه به افزایش قیمت بیشتر این کالاها داشته و دارند.

و باز هم سفره ایرانی‌ها کوچک‌تر می‌شود
سلامت نیوز : طی ماه‌های اخیر بسیاری از کالاهای تولیدی برچسب قیمت را از بسته بندی‌های خود حذف کرده‌اند و بدون قیمت مشخصی کالاهای خود را به بازار عرضه می‌کنند‌.  تولیدکنندگان برخی کالاها چاپ خود را به صورتی تعیین کرده‌اند که تنها صفرها روی بسته درج شده است و به این ترتیب قیمت واقعی کالا مشخص نیست‌. عرضه‌کنندگان مهم‌ترین دلیل این اتفاق را تغییر مداوم قیمت‌ها می‌دانند و می‌گویند هر چند طی سال‌های اخیر نصب برچسب قیمت به امری عادی بدل شده و خریداران با کنترل قیمت‌ها می‌توانستند نسبت به خرید کالا اقدام کنند اما با این حال به دلیل افزایش مستمر قیمت‌ها، بسیاری از تولید کنندگان  ترجیح می‌دهند قیمت را بر کالا درج نکنند تا مدام مجبور به تغییر آن نشوند.  همچنین در بسیاری از خرده‌فروشی‌ها نیز قیمت درج شده روی کالا با لاک گرفته شده و فروشندگان عنوان می‌کنند که قیمت‌های جدید به آنها اعلام شده است .  

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ افزایش روزمره قیمت ها در حالی رخ می‌دهد که مراجع رسمی ارائه آمار و اطلاعات از اعلام میزان رشد قیمت‌ها خودداری کرده و بانک مرکزی ماه هاست که گزارشی در مورد قیمت خرده فروشی ارائه نکرده است . از سوی دیگر باید توجه داشت که رشد روزمره قیمت ها سبب شده است بسیاری از کالاهای ضروری نظیر لبنیات از سفره مردم خارج شده و سرانه مصرف شیر به شدت کاهش یابد . کاهش سرانه مصرف شیر در شرایطی اتفاق افتاده است که ایرانی‌ها یک سوم استانداردهای بین المللی شیر مصرف می‌کنند . از سوی دیگر سهم گوشت و ماهی و مرغ نیز در سبد غذایی ایرانیان کاهشی را تجربه کرده است و برخی کارشناسان نسبت به تهدید سلامت مردم در اثر رشد مهارگسیخته قیمت‌ها هشدارمی‌دهند. روند افزایش قیمت‌ها به صورتی است که حتی برخی فروشندگان و عرضه‌کنندگان کالا عنوان می‌کنند در هر نوبتی که اقدام به خرید کالا می‌کنند با افزایش قیمت 30 تا 50 درصدی مواجه می‌شوند. فروشندگان اذعان می‌کنند در بسیاری از کالاها قیمت مصوبی وجود ندارد یا حتی اگر قیمتی هم از سوی دولت و تعزیرات مشخص شده باشد با این قیمت‌ها نمی‌توان کالا را خرید و عرضه کرد.

سخت‌گیری‌های تعزیرات برای عرضه برنج هندی به قیمت 2800
یکی از خرده فروشان کالا در سطح شهر تهران به فارس گفت: مأموران تعزیرات به واحد صنفی او مراجعه کرده و از او خواسته‌اند که برنج هندی را به قیمت 2800 تومان بفروشد و او فاکتوری ارائه کرده است مبنی بر اینکه برنج هندی را به قیمت 3400 تومان خریداری کرده و به قیمت 3700 تا 3800 تومان عرضه می‌کند اما مأموران تعزیرات پافشاری کرده‌اند که یا باید به این قیمت بفروشید و یا نباید چنین کالایی را عرضه کنید. همچنین وی در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت بازار روغن گفت: روغن 5 کیلویی در بازار نایاب است و نمی‌توان با قیمت مصوب آن را تهیه کرد. او همچنین می‌گوید که قیمت تهیه شده برای روغن 5 کیلویی 17 هزار تومان است اما بین 22 تا 25 هزار تومان فروخته می‌شود. یکی دیگر از کسبه خرده فروش در خیابان طالقانی در پاسخ به سؤالی در خصوص روغن 5 کیلویی اعلام می‌کند این کالا را ندارد و به دلیل مشخص نبودن قیمت آن و همچنین کمبود توزیع آن نمی‌توان آن را عرضه کند.او قیمت روغن یک لیتری لادن را 3800 تومان اعلام می‌کند. تولید‌کنندگان روغن‌نباتی قیمت این کالای استراتژیک را نسبت به یک سال و نیم گذشته به صورت قانونی 80 درصد افزایش داده‌اند اما گویا شرکت‌های پخش این کارخانجات و همچنین شبکه مویرگی توزیع علاقه به افزایش قیمت بیشتر این کالاها داشته و دارند.

برنج ایرانی درجه یک، 6 هزار تومان
 بنابراین گزارش قیمت هر کیلوگرم برنج هندی در بهمن ماه سال گذشته 2200 تا 2500 تومان بود، اما این کالا در حال حاضر به قیمت 3800 تا 4000 تومان عرضه می‌شود. افزایش قیمت برنج وارداتی روی قیمت برنج‌های داخلی نیز تأثیر مستقیم گذاشته است،به طوری که در حال حاضر برنج درجه یک هاشمی در سطح شهر تهران بین 5200 تا 6200 تومان بسته به گونه‌های مختلف آن عرضه می‌شود و برنج درجه یک گلستان در بسته‌بندی یک کیلوگرمی 6350 تومان عرضه می‌شود.  یکی از فروشندگان خیابان فردوسی تهران می‌گوید: قیمت کالاهای خارجی باثبات و رکود مواجه است و با کاهش قیمت دلار شاهد کاهش قیمت کالاهای خارجی در گروه مواد غذایی و خوراکی است اما این بار نوبت به تولید‌کنندگان داخلی رسیده است که قیمت‌ها را به صورت روزانه افزایش می‌دهند.

لوبیا سفید گران شد؛ کیلویی  6 هزار تومان
وی در خصوص قیمت حبوبات گفت: قیمت عدس بین 3500 تا 4000 تومان، قیمت نخود بین 4600 تا 5000 تومان است.وی همچنین اعلام می‌کند که این روزها قیمت لوبیا چیتی افزایش خارج از قاعده‌ای داشته است و به هر کیلوگرم بیش از 6 هزار تومان رسیده است.
افزایش 4 هزار تومانی چای خشک نیم کیلویی
او قیمت چای خشک نیم کیلویی را 15 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید که همین چای سه هفته پیش 11 هزار تومان بود.
او همچنین می‌گوید که چای 100 گرمی گلستان نیز 3000 تومان عرضه می‌شود در حالی که کمتر از یک ماه پیش قیمت آن 2200 تومان بود. این وضعیت در مورد سایر کالاها نیز صادق است به صورتی که  رب گوجه فرنگی‌ای که 6 ماه پیش کیلویی 2200 تومان بود امروز 3200 تومان عرضه می‌شود.
ثبات قیمت ماکارونی
خرده‌فروشان، قیمت ماکارونی شکلی 500 گرمی را 1100 تومان و ماکارونی ساده 700 گرمی را 1250 تومان اعلام می‌کنند . یک فروشنده دیگر قیمت مایع ظرفشویی در بسته‌بندی‌های یک لیتری 2000 هزار تومان اعلام می‌کند و می‌گوید همین مایع ظرفشویی ماه پیش 1450 تومان بود.

پودر قیمت ندارد
یکی از فروشندگان در مورد پودر لباسشویی گفت: این روزها پودر قیمت ندارد و برای پودر شوینده هم قیمت تعزیراتی گذاشته‌اند و پودر دستی باید به قیمت 900 تومان فروخته شود. وی در خصوص قیمت پودر ماشین می‌گوید پودر ماشین در بازار خیلی کم است و اگر پیدا کنید بین 1800 تا 1900 تومان عرضه می‌شود. او معتقد است که پودر شوینده قیمت واقعی ندارد به زعم این فروشنده قیمت پودر دستی از 750 تومان به 900 رسیده است و پودر ماشین هم که پیش‌تر به قیمت 1000 تومان فروخته می‌شد باید 1800 تومان فروخته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha