یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 61646

پیشگیری از ایدز براحتی ممكن است اما در شرایطی كه راه‌های انتقالش را بشناسیم و خود را نسبت به آن ایمن كنیم.

الفبای پیشگیری از ایدز را بیاموزیم
سلامت نیوز : ایدز تنها یك بیماری مزمن ویروسی نیست، بلكه ویژگی خاصی دارد كه آن را از بقیه بیماری‌های ویروسی مجزا می‌كند و آن، خصلت ناشناخته ماندن طی دوره خاموش (دوران پنجره‌ای) بیماری است. به بیان دیگر ویروس عامل بیماری اچ آی وی پس از ورود به بدن، به مقدار زیادی در خون تكثیر پیدا می‌كند، بدون آن‌كه در خون با آزمایش‌های معمولی قابل یافتن باشد. با شروع دوره نهفتگی بالینی، ویروس اچ‌آی‌وی شروع به تكثیر در سلول‌های تك هسته‌ای گلبول‌های سفید بدن می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این روزها درصد زیادی از افراد، ایدز را می‌شناسند. مهم‌تر آن‌كه ترس از این بیماری مزمن و خطرناك ویروسی دیگر همچون گذشته ناآگاهانه نیست؛ یعنی بسیاری از مردم می‌دانند كه می‌شود با شخص مبتلا به ایدز دست داد، روبوسی كرد و هم غذا شد، بدون آن‌كه سایه ترس از انتقال بیماری بر ذهن و جسممان سایه بیندازد.

آنچه بیماری منتقل شده از ویروس اچ آی وی را سر زبان‌ها انداخت، بیماری‌ای بود كه تا مدتی، بدون كوچك‌ترین نشانه و علامتی باعث تخریب جدی دستگاه ایمنی بدن بیمار می‌شد و او را به حدی ضعیف و آسیب‌پذیر کرد كه احتمال بروز هر نوع بیماری عفونی و غیرعفونی خطرناك یا حتی انواع سرطان در وی به وجود می‌آمد.

به بیان دیگر عفونت‌های فرصت‌طلب كه یك بدن سالم معمولا قادر به مبارزه با آنهاست، براحتی به بدن بیمار مبتلا به ایدز راه پیدا می‌كند و در نهایت و در صورتی كه بیمار بسرعت درمان‌های نگهدارنده را آغاز نكند، منجر به مرگ بیمار می‌شود.

اما داستان ایدز آنقدرها هم تلخ و ترسناك نیست، بلكه این بیماری با تشخیص سریع، آغاز و پیگیری دائم روش‌های درمانی می‌تواند زندگی طبیعی، طولانی و به دور از بیماری‌های ناتوان‌كننده را برای بیمار به همراه داشته باشد.

دكتر زهرا عبدی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: ایدز تنها یك بیماری مزمن ویروسی نیست، بلكه ویژگی خاصی دارد كه آن را از بقیه بیماری‌های ویروسی مجزا می‌كند و آن، خصلت ناشناخته ماندن طی دوره خاموش (دوران پنجره‌ای) بیماری است. به بیان دیگر ویروس عامل بیماری اچ آی وی پس از ورود به بدن، به مقدار زیادی در خون تكثیر پیدا می‌كند، بدون آن‌كه در خون با آزمایش‌های معمولی قابل یافتن باشد. با شروع دوره نهفتگی بالینی، ویروس اچ‌آی‌وی شروع به تكثیر در سلول‌های تك هسته‌ای گلبول‌های سفید بدن می‌كند.

وقتی چهره اچ آی وی رو می‌شود

وقتی سلول‌های دفاعی بدن، مغلوب ویروس‌های تكثیریافته اچ آی وی می‌شود، بیماری خطرناكی كه تاكنون خاموش بوده است، فرصت بروز پیدا می‌كند حتی در برخی بیماران مبتلا به اچ آی وی در این مرحله، بیماری‌های ویروسی یا عفونی نهفته و درمان نشده همچون سل نهفته امكان بروز پیدا می‌كند.

دكتر عبدی مرحله بروز بیماری ایدز را اینچنین توصیف می‌كند: پس از آن‌كه ویروس اچ آی وی تكثیر می‌یابد گره‌های لنفاوی و در واقع سلول‌های ایمنی افراد (سلول‌های لنفوسیت T یا سلول‌هایی را كه بدن با كمك آنها در برابر بیماری‌های عفونی و غیرعفونی مقاوم می‌شود) ، را درگیر می‌كند، گلبول‌های سفید بدن در مقابل تكثیر ویروس ایدز مقاومت خود را از دست می‌دهد و تعدادشان كاهش پیدا می‌كند.به این ترتیب بیماری‌های خطرناك عفونی، ویروسی و حتی برخی سرطان‌ها فرصت بروز در بدن بیمار را پیدا می‌كند و بیماری ایدز به مرحله آشكار خود قدم می‌گذارد.

اگر مشكوك به ابتلا هستید

متاسفانه بیماری ایدز از یك سو به دلیل پنهان ماندن در مرحله اولیه بیماری و از سوی دیگر به دلیل آن‌كه با هاله‌ای از شرم و منع‌های اخلاقی و فرهنگی همراه است تا مدتی در سایه بی‌خبری و پنهان‌كاری قرار می‌گیرد و همین مساله به طی نشدن روند درمان و پیشگیری از پیشرفت بیماری و از آن مهم‌تر سرایت آن به دیگران منجر می‌شود.

البته ناگفته نماند كه ناآگاهی عمومی نسبت به این بیماری و راه‌های انتقال آن به بروز رفتارهای نامناسب و تحقیرآمیز بسیاری افراد نسبت به بیماران مبتلا و انزوای بیشتر آنها منجر شده و فرصت آموزش را از آنان می‌گیرد و خطر انتقال بیماری را بشدت افزایش می‌دهد.البته در سال‌های اخیر آگاهی عمومی تا اندازه‌ای نسبت به بیماری ایدز افزایش یافته است، اما همچنان نیاز به فرهنگ‌سازی و ارتقای آموزش همگانی نسبت به آن وجود دارد.

دكتر عبدی با تاكید بر اهمیت اجباری شدن آزمایش تشخیص ایدز برای گروه‌های در خطر و بخصوص برای زوج‌های در حال ازدواج و مادران باردار می‌گوید: توصیه می‌كنیم افرادی كه به نوعی خود را در معرض خطر آلودگی قرار داده‌اند یا نسبت به آلوده شدن با این ویروس شك دارند (بخصوص كسانی كه روابط جنسی غیرموجه و كنترل نشده داشته‌اند) بسرعت نسبت به انجام آزمایش تشخیص ایدز اقدام كنند تا در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش برای درمان‌های كنترلی و پیشگیری موثر بیماری اقدام شود.

كودكی كه از مادر ایدز می‌گیرد

ویروس اچ آی وی می‌تواند از طریق مادر مبتلا به این ویروس به جنین داخل رحم و بخصوص در حین زایمان طبیعی كه امكان تماس جنین با خون و ترشحات بدن مادر بیشتر است یا طی دوران شیردهی به نوزاد منتقل شود. البته متخصصان عفونی تاكید می‌كنند انجام آزمایش ایدز در ماه‌های ابتدایی بارداری می‌تواند به تشخیص زودهنگام بیماری و كاهش احتمال انتقال بیماری به جنین از طریق مصرف داروهای ضدویروسی در حین بارداری موثر باشد.

الفبای پیشگیری از ایدز را بیاموزیم

پیشگیری از ایدز براحتی ممكن است اما در شرایطی كه راه‌های انتقالش را بشناسیم و خود را نسبت به آن ایمن كنیم. در ارتباط با فاكتورهای خونی آلوده؛ سازمان انتقال خون طی سال‌های اخیر تمهیدات بسیار جدی‌تری را تدارك دیده است، گرچه درصد بسیار ناچیزی برای انتقال از طریق فرآورده‌های خونی همیشه وجود دارد. معتادان تزریقی هم باید از سرنگ‌های یك بار مصرف استفاده كنند.

مادران آلوده هم باید به ضرورت تشخیص زودهنگام و آغاز درمان‌های كنترلی و تداوم آن برای حفظ سلامت جنین شان آگاه باشند. افراد در معرض خطر چون كادر پزشكی و درمانی هم باید با اتخاذ تمهیدات لازم از ابتلا به ایدز در امان بمانند.

اما دكتر عبدی بر پرهیز و خویشتنداری اخلاقی افراد مجرد و وفاداری و پایبندی به اصول اخلاقی متاهلان و نیز استفاده از وسایل پیشگیری (كاندوم) هنگام روابط جنسی غیرموجه تاكید می‌كند و می‌افزاید: فراموش نكنید كه درمان بیماری ایدز، قطعی نیست و درمان‌های ویروسی جنبه نگهدارنده و كنترل‌كننده بیماری را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha