سلامت نیوز : از شدت عصبانیت خون جلوی چشم هایش را گرفته است و کنترلی روی حرکات و تصمیماتش ندارد. آن قدر عصبانی است که می خواهد به هر صورت که شده به راننده جلویی بفهماند کارش اشتباه بوده است و باید از او عذرخواهی کند. بعد از کلی تعقیب و گریز بالاخره راننده ها از خودرو پیاده می شوند. راننده عصبانی چاقوی ضامن دارش را از جیب درمی آورد و با یک حرکت تیغه براّن چاقو را از غلاف بیرون می کشد. مرد جوان کاری را انجام می دهد که جبران شدنی نیست.خون آسفالت خیابان را می پوشاند و مرد چاقو به دست قاتل می شود و راننده مقابل مقتول. در این نزاع قاتل کسی را کشت که پیش از این او را نمی شناخت و خیلی راحت می توانست از تقصیرش بگذرد. اما همراه داشتن چاقویی که سال ها آن را در خودرواش نگهداری می کرد باعث شد در هنگام عصبانیت کاری جبران ناپذیر انجام دهد و سرانجامش به چوبه دار ختم شود. خبر اتفاقاتی از این قبیل را می توان هر روز در صفحه حوادث روزنامه ها مشاهده کرد؛ اتفاقاتی که هیچ نیت و قصد قبلی پشت آن نیست و تنها نگهداری بی دلیل سلاح سرد باعث بروز چنین حوادثی می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ براساس آمار پلیس روزانه شش قتل در کشور رخ می دهد که نیمی از آن ها به وسیله سلاح سرد است. همچنین این آمار حاکی از آن است که اغلب افرادی که به وسیله سلاح سرد، از جمله چاقو، پنجه بوکس و... مرتکب قتل شده اند بین ۱۶تا ۲۵ سال سن داشته و پس از دستگیری مدعی شده اند که انگیزه ای برای قتل نداشته اند. علاوه بر این شواهد حاکی از آن است که بسیاری از نوجوانان به دلیل عرضه آسان سلاح سرد و جذابیت شکل و ظاهر آن یکی از انواع این سلاح ها را خریداری کرده اند. برای کاهش قتل هایی که به وسیله سلاح سرد انجام می شود خرداد سال ۸۶ مجلس با پیگیری های روزنامه خراسان به تکاپو افتاد تا به وسیله وضع قانون از این حوادث جلوگیری کند و برای رسیدن به این هدف طرح ممنوعیت ساخت، حمل، نگهداری و فروش سلاح سرد را تدوین کرد، اما این طرح با وجود گذشت ۵ سال و نیم از تدوین و تصویب فوریت آن در مجلس هفتم و تصویب کلیات آن در کمیسیون حقوقی قضایی تاکنون به جایی نرسیده است و خلاء قانونی موجود باعث مرگ سالانه بیش از هزار نفر در کشور می شود.تا به امروز و با گذشت ۵ سال از آن زمان، طرح ممنوعیت ساخت، حمل، نگهداری و فروش سلاح سرد مسکوت باقی مانده است و استفاده از انواع سلاح های سرد اعم از چاقو،قمه، شمشیر و پنجه بوکس در جامعه قربانی می گیرد.مجلس هفتم در حالی سپری شد که به دلیل اختلاف میان مجلس و نیروی انتظامی بر سر مصادیق سلاح سرد این طرح با وجود تصویب در کمیسیون های مربوط مجال طرح در صحن علنی را نیافت.در مجلس هشتم نیز این طرح باز به درخواست نیروی انتظامی در دستور کار قرار گرفت اما باز هم به دلیل اختلافات جزئی مجال طرح و تصویب نیافت. به همین دلیل نیز مجلس با وجود عزم جدی نتوانست برای مقابله با قتل هایی که به وسیله سلاح سرد انجام می شود، راهکار قانونی اتخاذ کند.

قتل ۱۱هزار نفر با چاقو طی ۹ سال

به گزارش مهر براساس پرونده های ارجاعی به سازمان پزشکی قانونی درفاصله سال۱۳۸۰تا ۱۳۸۹، ۱۱ هزار و ۱۱۹ نفر بر اثر اصابت سلاح سرد، جان خود را از دست داده اند که به طور متوسط در هر سال هزار و ۱۱۹ نفر به وسیله این سلاح کشته شده اند. براساس این گزارش، بیشترین آمار ۱۰ سال گذشته در سال ۱۳۸۴ با هزار و ۱۹۶ نفر ثبت شد و کمترین آمار هم در سال ۱۳۸۰ با ۹۷۷ نفر ثبت شده است. اما با این وجود اقدامی در این راستا برای مقابله انجام نشد.

راهکارهای مقطعی برای برخورد با حاملان سلاح سرد

سال گذشته پلیس تهران برای نخستین بار اقدام به اجرای طرح جمع آ وری و برخورد با حاملان سلاح سرد کرد. طرحی که تنها در مرحله اول آن هزار نفر دستگیر و هزاران چاقو، قمه، خنجر و تبر از افراد کشف و ضبط شد. با اجرای این طرح بسیاری از افراد در ابتدا با آن مخالفت کردند اما برخی نمایندگان مجلس و قوه قضاییه اجرای این طرح را قانونی اعلام کردند.در این میان بسیاری از کارشناسان به بررسی خطرات حمل سلاح سرد و هشدار به خانواده ها پرداختند که این دو اقدام پیشگیرانه در کنار هم باعث شد در سال ۱۳۹۰ با کاهش آمار قتل با سلاح سرد روبه رو شویم. بررسی نمودار قتل با سلاح سرد در کشور نشان می دهد، ۸۴۷ نفر در سراسر کشور در سال 90با سلاح سرد کشته شده اند. اما باز هم استان هایی مانند تهران و خراسان رضوی با بیش از ۸۰ کشته بیشترین تعداد مرگ و میر با سلاح سرد را دارا هستند و بعد از آن نیز استان های اصفهان با ۶۹ کشته و خوزستان با ۶۴ کشته در رده بعدی نمودار قرار گرفته اند. استانی که با توجه به جمعیت آن تعداد کمتری کشته داشته، یزد است و تنها ۲ نفر در این استان با چاقو به قتل رسیده اند.

اختلاف بر سر مصادیق علت اصلی مسکوت ماندن طرح

محمد دهقان عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نهم درباره طرح ممنوعیت حمل، فروش و توزیع سلاح سرد و سرانجام آن به خراسان گفت: برخی به اشتباه، این طرح را که ۵ سال قبل در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هفتم تدوین شد لایحه ممنوعیت حمل و فروش سلاح سرد می دانند و همین امر باعث شده تمام نگاه ها و انتظارات از سوی جامعه و رسانه ها به سمت نمایندگان و مجلس شورای اسلامی معطوف شود. وی خاطرنشان کرد: طرح مذکور ۵ سال قبل بنا به دلایلی در صحن علنی مجلس رای نیاورد و از دستور کار نمایندگان خارج شد.

باید لایحه ای از سوی قوه قضاییه به مجلس ارسال شود

وی تاکید کرد: به دلیل برخی اختلافات بر سر مصادیق سلاح سرد و جرایم ناشی از آن که بین مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه وجود دارد لازم است تا لایحه ای توسط قوه قضاییه تدوین و برای بررسی و تصویب به مجلس ارسال شود؛ چرا که ممکن است طرح پیشنهادی نمایندگان به سرانجام طرح قبلی در مجلس هفتم دچار شود و موضوع ممنوعیت حمل،فروش و توزیع سلاح سرد به دلیل اختلافات موجود به فراموشی سپرده شود.عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در گفت وگو با مهر از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد خبر داد. ابوالفضل ابوترابی از تدوین طرح یک فوریتی ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد خبر داد و تصریح کرد: طرح ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد، طرحی ویژه و کاربردی برای جامعه کنونی است. در این طرح تغییرات بسیاری داده شده، اما اصل این طرح با طرح قبلی یکسان است.این نماینده مجلس نهم، با اشاره به وقوع ۶۰درصد از قتل های خیابانی به وسیله سلاح های سرد، گفت: متاسفانه بسیاری از قتل ها، تجاوزات و زورگیری ها با سلاح سرد انجام می شود، که این آمار زنگ خطری برای جامعه قلمداد می شود.ابوترابی با بیان این که هم اکنون براساس ضرورت جامعه باید ساخت، توزیع و فروش سلاح سرد در کشور کنترل شود، تصریح کرد: در طرح جدید تنها باید برای مصارف غیر جرم خیز مانند نمایش و صادرات اجازه توزیع و فروش داده شود.وی با اعلام این که در طرح ممنوعیت به کارگیری سلاح سرد دو مجازات نیز در نظر گرفته شده است، افزود: حبس از ۹۶ روز تا ۶ ماه و جزای نقدی از یک میلیون تومان تا سه میلیون جزو مجازات های این طرح است، از طرف دیگر قضات می توانند در موارد نزاع های عمومی حکم به قصاص دهند.با این وجود، قاضی حسینی که تجربه رسیدگی به پرونده های قتل زیادی را دارد معتقد است، در زمینه حمل و استفاده از چاقو نیز باید به اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه بیشتر از رویکرد پلیسی توجه شود.بررسی آمارها نشان می دهد استفاده از سلاح سرد به خصوص چاقو در قتل ها زنگ خطر را به صدا درآورده است. گرچه در این دوره مجلس، نمایندگان در این زمینه باز هم فعال شده اند اما به نظر می رسد در کنار برخورد پلیسی و سختگیرانه باید اقدامات فرهنگی نیز مدنظر قرار گیرد و جوانان و نوجوانان را از خطرات آن آگاه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha