سلامت نیوز : مدیرعامل سابق کانون هموفیلی ایران با اشاره به رفع تعرض مالیاتی در رابطه با عملکرد مالی سال 86 و 87 این موسسه خیریه، از وزیر اقتصاد تشکر کرد.

احمد قویدل در گفتگو با مهر ضمن قدردانی از وزیر امور اقتصاد و دارایی و هیئت سه نفره موضوع ماده 251 مکرر الحاقی به قانون مالیاتهای مستقیم از رفع تعرض مالیاتی در رابطه با عملکرد مالی سال 86 و 87 این موسسه خیریه گفت: اگرچه بر اساس بند " ط " ماده 129 مالیاتهای مستقیم موسسات خیریه از پرداحت مالیات معاف هستند اما قانونگذار این معافیت را درصورت رعایت ضوابط و مقررات خاصی مورد پذیرش فرار می دهد. پرداخت مالیاتهای تکلیفی مانند مالیات حقوق، گزارش نماینده ناظر اداره دارایی از بازبینی حسابهای موسسه ، تنظیم دفاتر قانونی، نداشتن قعالیت تجاری و اختصاص درآمدها به موارد مقرر در اساسنامه و تنظیم به موقع اظهار نامه مالیاتی از جمله این شرایط است.

وی افزود: با توجه به ثبت ارزش ریالی کمکهای غیر نفدی مردم و موسسات نیکوکار در حسابهای موسسه عملا حسابی تولید شده بود که با جمع کمکهای نقدی با آن پس از کسر هزینه ها، درآمدی در حسابها نشان داده شده بود که عملا مشمول مالیات می گردید. در حالی که اساسا موجودی مانده درآمد نقدی و ریالی نبوده و مانده این حساب تجهیزات و کالاهای اهدایی مردم بود که در حوزه تجهیزات قابل هزینه کردن در همان سال را نداشتند.

قویدل ادامه داد: برخی تاخیرها در پرداخت مالیات حقوق نیز مزید بر علت شده و عملا با گزارش اولیه منجر به صدور برگه های  فظعی مالیات  به جمع مبلغ حدود 35 میلیون تومان گردیده بود. البته این موسسه در سال 88 با اصلاح عناوین حسابها و با کمک کارشناسان این نقیصه ها را جبران نموده و عملکرد سال 88 مشمول معافیت مالیاتی گردیده است.

مدیر عامل سابق کانون هموفیلی ایران گفت: طی 15 سال فعالیت در این موسسه خیریه به موازات ارتباطات گسترده ای که با موسسات خیریه داشته ام اکثراین موسسات از مشکلات مالیاتی به صورتهای مختلف رنج می برند. حسابهای  سود و زیان این موسسات اساسا واقعی است. اما نبود اظهار نامه های خاص این موسسات، اجبارا این سازمانهای مردم نهاد همان اظهار نامه شرکتهای تجاری را با سر فصلهای تجاری تکمیل می نمایند. این امر همواره مشکلاتی را تولید می کند.

وی ادامه داد: امیدوارم سازمان امور مالیاتی در اداره مودیان خاص بخشی ویژه ای را به موسسات عام المنقعه اختصاص دهد و به موازات آن هیئتهای حل اختلاف خاصی به امور مالیاتی این موسسات رسیدگی نمایند. این نوع اقدامات موجب به وجود آمدن حوزه کارشناسی خاصی به عنوان موسسات عام المنفعه در سازمان امور مالیاتی می شود. این حوزه می تواند نقش مهمی درنظارت بر عملکرد موسسات خیریه ایفا نموده و همچنین جلوی انحرافات و یا اقدامات اقتصادی در پوشش خیریه ها را نیزخواهد گرفت.

قویدل ضمن اشاره به تجربه تعاونیها و کلاسهای آموزشی که می بایست موسسین تعاونی ها و بازرسان آنها در آن شرکت و در آزمونهای آن موفق شوند، پیشنهاد نمود که وزارت اقتصاد و داریی برای خزانه داران و مدیران مالی موسسات خیریه کلاسهای آموزشی و اجباری کوتاه مدت پیش بینی نماید که این افراد موثر در نظام حسابداری موسسات خیریه از اطلاعات و آموزشها لازم در این حوزه برخوردار گردند.

وی در پایان گفت: مایلم ضمن قدردانی مجدد عین نوشتارعادلانه کمیته سه نفره ماده 251 مکرر الحاقی را که با درک شرایط موسسه خیریه این اقدام ارزشمند رفع تعرض مالیاتی را انجام دادند، نقل نمایم: "با توجه به نوع فعالیت که حمایت دارویی و درمانی و رفاهی بیماران هموفیلی از طریق جذب کمکهای مردمی بوده و از سال 1380 با تغییرات به عمل آمده در اساسنامه موسسه عام المنفعه شناخته شده لذا بنا به مراتب و اشتغال موسسه به امور خیریه دریافت مالیات از موسسه کانون هموفیلی ایران با توجه به اهداف موسسه و منابع مالی آن که کمکهای مردمی برای مخارج خاص بوده دور از عدالت است و در مجموع مالیاتهای قطعی شده را عادلانه ندانسته ، ضمن ابطال برگه های قطعی شماره 56082 و 56087 از مودی رقع تعرض به عمل می آورد. این رای به موجب ماذع 251 مکرر قطعی و لازم الاجراست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha