سلامت نیوز : رضا افشاری گفت: مونواکسیدکربن در شکل‌ خالص‌ خود قابل‌ تشخیص‌ نبوده‌ و بدون‌ بو و بی‌رنگ‌ و بدون‌ خاصیت‌ تحریک‌ کنندگی‌ است و این گاز که سریع در هوا منتشر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه این گاز زمانی‌ تولید می‌شود که‌ احتراق‌ ناقص‌ مواد کربن‌ دار رخ داده باشد افزود: استنشاق دود ناشی از آتش سوزی و اختلال در کارکرد سامانه‌های گرمایشی منازل و محیط کار شایع‌ترین علت مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن به شمار می‌رود.

افشار خاطر نشان کرد:‌ مولکول منواکسید کربن به سرعت از غشاء مویرگی ریه عبور کرده و پس از‌ ترکیب‌ CO  با ملکول هموگلوبین (Hb) و ایجاد کربوکسی هموگلوبین (COHb) سبب‌ کاهش‌ ظرفیت‌ انتقال‌ اکسیژن‌ به بدن می‌شود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تصریح کرد: ‌سردرد، سرگیجه،‌ تهوع‌، کوفتگی‌ بدن‌ و اختلال‌ تفکر از علائم‌ شایع‌ مسمومیت با این گاز به شمار می‌رود و کرامپ‌ شکمی‌، استفراغ‌، اسهال‌ اغلب‌ در اطفال‌ و نوجوانان‌ به‌طور شایع‌ دیده‌ می‌شود.

افشاری با بیان اینکه در مسمومیت‌های‌ شدیدتر سنکوپ‌، تشنج‌، اختلال‌ هوشیاری‌، سفتی‌ منتشر عضلانی‌ و کما می‌تواند به‌وقوع‌ پیوندند، گفت: در مسمومیت‌های‌ شدید قلب‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از دو ارگان‌ بدن‌ که‌ مصرف‌ اکسیژن‌ بیشتری‌ دارد نیز تحت‌ تأثیر قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در فصل سرما و با توجه به افزایش استفاده از وسایل گرما ساز میزان مسمومیت با گاز co افزایش پیدا می کند، اظهار داشت: توجه به سیستم تهویه مناسب، استاندارد بودن تجهیزات گاز سوز  و رعایت نکات ایمنی بهترین راهکار به منظور پیشگیری از مسمومیت با گاز co به شمار می‌رود.

رئیس بخش مسمومین بیمارستان امام رضا(ع) مشهد تاکید کرد: در صورت بروز گاز گرفتگی بیمار را به فضای باز منتقل داده و در اولین فرصت به مرکز درمانی مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha