سلامت نیوز :  سید سعید اسکویی در نشست مشترک دانشگاه علوم پزشکی قزوین و شورای اسلامی شهر قزوین که در تالار مردمی شورای اسلامی شهر قزوین برگزار شد، اظهار داشت: 37 درصد از مرگ‌ و میر شهروندان استان قزوین به علت بیماری‌های قلبی و عروقی، 14 درصد بیماری سرطان و بیش از 10 درصد به دلیل سانحه و حوادث بوده که باید برای کاهش آن اقدامات مناسب‌تری صورت گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی اضافه کرد: با اقدامات مؤثر مسئولان مربوط مرگ‌ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی و حوادث تصادفی تا حدودی کاهش یافته ولی متأسفانه مرگ‌ و میر ناشی از سرطان روند صعودی دارد که باید با برنامه‌ریزی مؤثری در راستای ارتقای سلامت اجتماعی، روانی و معنوی مرگ‌ و میر ناشی از این بیماری را در استان قزوین بیماری کاهش داد.

این مسئول با اشاره به اینکه 25 درصد از مردان استان قزوین کم تحرک هستند که این امر موجب شده این استان رتبه هشتم در کشور را کسب کند، عنوان کرد: 39 درصد از خانم‌های استان قزوین نیز کم تحرک هستند که زنان قزوینی نیز در کشور رتبه نوزدهم را در این زمینه دارا هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین ادامه داد: 47 درصد از شهروندان قزوینی دچار اضافه وزن و 15 درصد دچار بیماری چاقی هستند که باید با اقدامات مناسبی برای کاهش این بیماری‌ها تلاش کرد.

وی با اشاره به اینکه 25 درصد از جمعیت استان قزوین دچار بیماری‌های اختلالات رفتاری، خلقی، استرس و افسردگی هستند، بیان کرد: صنعتی بودن استان قزوین و فشارهای شغلی و روانی در بروز این بیماری‌ها نقش بسزایی را داشته است که می‌توان با کاهش این عوامل سلامت روانی و اجتماعی آنان را در این استان ارتقا داد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین با بیان اینکه مردم باید رفتارهای اجتماعی خود را تغییر دهند، خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی، تحصیل، شغل و تغذیه مناسب، طبقه و محیط اجتماعی مطلوب و آموختن شیوه درست زندگی کردن در سلامت آنان نقش بسزایی دارد.

این مسئول اضافه کرد: باید شهروندان قزوینی برای فراهم کردن این مؤلفه‌ها در زندگی تلاش کنند تا عمر با کیفیت همراه با نشاط و شادابی داشته باشند، چرا که با تحقق این امر انسان می‌تواند با فکر، روح و جسم سالم از زندگی لذت ببرد و امید و انگیزه او را برای زندگی کردن ارتقا دهد.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهداشت جهانی 50 درصد عوامل سلامتی را اجتماعی، 30 درصد شیوه زندگی و 20 درصد را فردی و ژنتیکی عنوان کرده، ادامه داد: آموزش، شغل مناسب، امنیت غذایی و تأمین مسکن به مردم می‌تواند سلامت اجتماعی آنان را ارتقا داد.

اسکویی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند با انجام دادن اقدامات مطلوب در بعد جسمانی در سلامت شهروندان قزوینی نقش بسزایی داشته باشد، افزود: این نهاد به تنهایی نمی‌تواند سلامت اجتماعی، روانی و معنوی اقشار مختلف جامعه را ارتقا دهد و باید برای تحقق این هدف مردم و سایر نهادهای مربوط کمک بسزایی کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین متذکر شد: مردم استان قزوین در تحقق این هدف نسبت به سایر نهادها نقش مهم‌تری می‌توانند در ارتقای سلامت اجتماعی، روانی و جسمی خودشان ایفا کنند.

این مسئول با اشاره به اینکه در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خوبی در حوزه‌های اجتماعی و عمرانی صورت گرفته، اذعان داشت: این سرمایه‌گذاری باید در حوزه سلامت شهروندان قزوینی نیز صورت گیرد تا از مبتلا شدن آنان به بیماری‌های مختلف پیشگیری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha