گروهی از دانشمندان آمریکایی برای اولین بار نشان دادند که بین DNA میتوکندریال و نشانگرهای متابولیکی دیابت نوع دو ارتباط مستقیمی وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، در دنیای غرب در حدود 90 درصد از بیماران دیابتی از دیابت نوع دو رنج می برند. این بیماری در اثر عوامل خارجی مثل رژیم غذایی و تمرینات فیزیکی و همچنین فاکتورهای ژنتیکی بروز می یابد.

بیشتر ژن هایی که در ابتلای این بیماری دخالت دارند، در ژنوم هسته ای واقع شده اند. بررسی های اخیر نشان می دهد که بیش از 20 درصد از موارد دیابت نوع دو می تواند در اثر جهش ژنوم میتوکندریال بوجود آید.

میتوکندریال نوعی ماده ژنتیکی است که در میتوکندری ها وجود دارد. میتوکندری اندامک درون سلول است که مسئول تولید انرژی است.

به تازگی دانشمندان لابراتوار کولد اسپرینگ هاربر دو گونه مختلف از موش های آزمایشگاهی را با ژنتیک هسته ای یکسان و ژنوم میتوکندریال متفاوت بوجود آوردند.

این دانشمندان که نتایج بررسی های خود را در شماره اخیر مجله Genome Research منتشر کرده اند، کشف کردند که این دو گونه موش از نظر متابولیسم انرژی تفاوت های حائز اهمیتی دارند. به ویژه یکی از این نوع موش دامنه تغییرات کسر کلوکزی را نشان می داد.

کسر گلوکز، یک ترکیب ماهیچه ای گلیکوژن کاهش یافته با میزان کم "ای تی پی" ماهیچه ای- اسکلتی است.

همچنین در این گروه از موش ها فعالیت آنزیم مربوط به تولید انرژی سیتوکروم C و اکسیداز با کاهش چشمگیری مواجه شد که تمام این علائم از ویژگی های دیابت نوع دو در انسان است.

این دانشمندان پس از این مشاهدات، مواد ژنتیکی درون میتوکندری ها را استخراج کردند و گونه های ژنتیکی که پروتئین های مربوط به تولید انرژی را رمزگذاری می کنند، شناسایی کردند.

به این ترتیب برای اولین بار موفق شدند ارتباط مستقیم گونه های ژنتیکی میتوکندریال را بر روی نشانگرهای متابولیکی دیابت نوع دو کشف کنند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha