سلامت نیوز : سجاد رضوی در گفت‌و‌گو با فارس،افزود: مهمترین مسئله‌ای که در ‌حوزه درمان اکنون دغذغه وزارت بهداشت است،افزایش ناگهانی هزینه‌هاست به طوری که طی 8 ماه گذشته و از ابتدای امسال تاکنون شاهد تورم و افزایش 40 درصدی هزینه‌های هتلینگ بیمارستانی هستیم که هیچ منبعی برای جبران آن پیش بینی نشده است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی طی یک پیشنهاد مشترک از شورای عالی بیمه خواستند که برای شفاف شدن مسائل مالی بیمارستانها، جلوگیری از ورشکستگی آنها و افت کیفیت خدمات بیمارستانی، برخی تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در نیمه دوم سال اصلاح شود که متأسفانه موافقت نشد.

وی ادامه داد: با این حال در تلاشیم که تعرفه‌های خدمات پزشکی سال آینده زودتر از هر سال و در بهمن و اسفند امسال با تصویب شورای عالی بیمه و دولت اعلام شود و نماند در ماه سوم و چهارم سال آینده اعلام شود.تا بیش از این شاهد مشکلات بیمارستانها و بیماران مراجعه کننده به این مراکز نباشیم و این افزایش هزینه‌ها باید در تعرفه‌های جدید دیده شود، هر چقدر تعرفه‌ها واقعی تر دیده شود، هزینه‌های بیمارستانی شفاف‌تر می‌شود.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت تأکید کرد:‌ اگر افزایش هزینه‌های بیمارستانها و مراکز تشخیصی و درمانی هر چه سریعتر جبران نشود، دو راه حل بیشتر باقی نمی‌ماند یا اخذ ما به التفاوت هزینه‌ها به طور مستقیم از مردم که منجر به فشار بیشتر به مردم و افزایش پرداخت از جیب مردم می‌شود و راه حل دیگر افت کیفیت خدمات درمانی در کشور است.

وی گفت: وزارت بهداشت سختگیری زیادی بر بیمارستانها دارد و با هر گونه دریافت غیر مجاز وجه از مردم خارج از تعرفه های مصوب برخورد جدی می‌کند بنابراین راه حلی که برای بیمارستانها باقی می‌ماند این است که از کیفیت و کمیت خدمات بکاهند و این یک خطر و نگرانی جدی است.

رضوی ادامه داد:‌ این مسائل و مشکلات برای بیمارستان دولتی و خصوصی فرقی نمی‌کند و همه مراکز درمانی را درگیر کرده است.

وی افزود: به طور مثال وقتی یک بیمارستان یک خدمت تشخصی یا درمانی را با دو دستگاه به مردم ارائه می‌کرد، حالا که یک دستگاه آن خراب شده و نمی‌تواند جبران کند، به طور طبیعی وقتهای طولانی تر به بیماران می‌دهند و مثلاً به جای پذیرش روزی 100بیمار، 50بیمار را پذیرش می‌کند.

مدیر کل نظارت بر درمان وزارت بهداشت افزود:‌ وزارت بهداشت برای جبران هر چه سریعتر این مشکلات، اعتبارات مورد نیاز را برآورد کرده و به بیمه‌ها، شورای عالی بیمه و دولت اعلام کرده است و منتظریم تا جبران شود.

وی گفت: البته در حوزه دارویی، دولت کمکهایی را برای جبران سریع کمبودهای دارویی انجام داده است و اقداماتی انجام شده است اما در مورد نگهداری و اداره بیمارستانها و تأمین تجهیزات پزشکی به اعتباراتی نیاز داریم که یا باید به صورت اصلاح تعرفه انجام شود یا دولت کمکهایی را داشته باشد تا بتوانیم بیمارستانها در حد مطلوب نگهداریم.

وی ادامه داد:‌ فعلاً به آن مرحله که بیمارستانها تعطیل شوند یا برخی بخشها جمع شود، نرسیده‌ایم اما اگر دولت کمک نکند، این اتفاق هم خواهد افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha