سلامت نیوز :فرحناز رافع پیش از ظهر امروز در نشست خبری روز جهانی داوطلب که در سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برگزار شد دستاوردهای یک سال اخیر این سازمان را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی با اشاره به اینکه سیاست سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر ایران در سال 91 جذب داوطلب جدید نداشته افزود: در همین راستا هیچ فراخوانی به طور عمومی داده نشد چرا که بنای ما ارتقای کیفیت و نگهداری داوطلبان سابق بود. ولی از آنجایی که برخی شهرستان‌ها به طور اختصاصی داوطلب جذب کرده بودند در این راستا 62 درصد نسبت به سال گذشته رشد داوطلب داشته‌ایم.

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر از رشد 74 درصدی ارائه خدمات توسط داوطلبان این سازمان خبر داد و افزود: 891 پروژه داوطلبانه با مشارکت 21 هزار داوطلب اجرا شده و در این راستا با 145 سازمان مردم نهاد تفاهمنامه‌هایی امضا کردیم که ماحصل آن اجرای 75 پروژه با رشد 200 درصدی بوده است.

وی با اشاره به اینکه جمع‌آوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی پس از زلزله ورزقان رشد بسیار خوبی را داشته افزود: نقش رسانه‌ها در این میان بسیار مؤثر بود چرا که بیش از 15 میلیارد تومان کمک نقدی و بیش از 8 میلیارد ریال کمک غیرنقدی برای زلزله‌زدگان جمع‌آوری شد.

برپایی 2 هزار خانه داوطلب روستایی از دیگر برنامه‌های سازمان امداد و نجات طی یک سال اخیر بوده که رافع به آن اشاره کرد و گفت: متأسفانه در هنگام وقوع زلزله در آذربایجان شرقی هیچ خانه داوطلب روستایی یا کانون داوطلبانه‌ای در روستاهای این استان نداشتیم که جمعیت هلال‌احمر سعی در پوشش این روستاها کرد.

رافع با اشاره به اینکه طی یک سال اخیر برنامه‌های سازمان داوطلبان از سه برنامه به 44 برنامه افزایش یافته گفت: طرح ارمغان مهر برای کودکان بی‌سرپرست و بد‌سرپرست از جمله نکات مثبتی است که طی آن پس از شناسایی و تعیین مناطق محروم بسته‌های لوازم‌التحریر بین دانش‌آموزان این منطقه توزیع یا خدمات سلامت و مشاوره تغذیه به این دانش‌آموزان داده می‌شود و در این طرح حدود 7 میلیون سبد غذایی برای کودکان بد‌سرپرست و بی‌سرپرست توزیع شد.

رئیس سازمان داوطلبان هلال‌احمر برپایی چادرهای سلامت را در مسیر شهرهای زائر‌پذیر مانند استان‌های خراسان‌رضوی، قم و فارس از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: همچنین در استان‌های خوزستان و ایلام برای زائران کربلا این چادرها برپا می‌شود که خدمات سلامت در قالب تست قند خون و فشار خون و بسته‌های غذایی توزیع می‌شود.

به گفته رافع 465 کاروان سلامت در سال جاری به مناطق مختلف کشور اعزام شده‌اند که طی آن بیش از 2 هزار پزشک و 70 هزار داوطلب مشارکت داشته‌اند.

وی به برنامه‌های روز جهانی داوطلب اشاره کرد و گفت: سازمان داوطلبان هلال احمر تاکنون دستورالعمل مشخصی برای رسیدن به اهداف خود نداشته که تدوین دستورالعمل برای زیر ساخت‌های سازمان در دستور کار قرار گرفته و 85 درصد آن محقق شده است.

رونمایی از کتاب کار داوطلبان در روز جهانی داوطلب خبری بود که رئیس این سازمان به آن اشاره کرد و افزود: رونمایی از طرح ملی حامیان در راستای توسعه و مشارکت خیرین از دیگر برنامه‌های روز جهانی داوطلب است که فرد می‌تواند با انتخاب یک کودک، بیمار، یا سالمند به طور مقطعی یا مستمر هزینه درمان یا معیشت فرد را بپردازد.

داوطلبان عاشورایی برنامه دیگری است که رافع به آن اشاره کرد و گفت: از آنجایی که روز جهانی داوطلب با ایام محرم همراه است داوطلبان این سازمان با حضور در خانه‌های سالمندان و مراکز نگهداری معلولان مراسم عاشورایی را برپا می‌کنند و حتی سعی بر این است تا نذورات مردمی هم به این سمت هدایت شود.

وی گفت: بین سازمان جوانان هلال‌‌احمر و داوطلبان حلقه مفقوده‌ای وجود داشت که با تدبیری طرح آئین مهر‌طلبان در این راستا شکل گرفت و جوانان امدادگر پس از 29 سالگی طی این طرح وارد سازمان داوطلبان می‌شود.

رافع از راه‌اندازی سامانه سازمان داوطلبان خبر داد و گفت: این سامانه در واقع زیرمجموعه سایت جمعیت هلال‌احمر است که به صورت خاص و با امکانات کاربری خاص طراحی شده که داوطلبان می‌توانند برای مشاهده ارزیابی عملکرد اعضا، جذب و عضو‌گیری از امکانات کاربری این سایت استفاده کنند.همچنین بنا داریم تا کارت هوشمند را به‌عنوان کارت داوطلبان ارائه کنیم.

وی ادامه داد: طبق هماهنگی صورت گرفته با شرکت همراه اول از این پس شماره اختصاصی 20147 برای ارسال پیامک از سوی سازمان داوطلبان در زمان حوادث و بلایای طبیعی و جذب مشارکت‌های مردمی اختصاص داده شده است.

تدوین سند راهبردی 5 ساله سازمان داوطلبان

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه آسیب‌های اجتماعی و ورود داوطلبان هلال‌احمر در این میان نقشی راهبردی دارد گفت: یک تقویم اجرایی و سند راهبردی 5 ساله در دستور کار است تا نقشه راهی برای انجام کارها در دست داشته باشیم چرا که تا قبل از این، سازمان داوطلبان از لحاظ زیرساخت‌ها فقیر بود.

سازمان داوطلبان دلش به کمک داوطلبان گرم است

رافع در خصوص بودجه سازمان داوطلبان نیز گفت: بودجه سازمان بسیار اندک است و هر آنچه در جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود با اتکا به کمک داوطلبان است چرا که فقط در یک زلزله اذربایجان بیش از 15 میلیارد تومان هزینه شد.

هلال احمر،کمیته امداد و بهزیستی با هم بار هزینه درمان را از دوش مردم بردارند

وی در خصوص ورود هلال‌احمر برای کمک به هزینه‌های درمانی مردم گفت: هزینه‌های درمان بسیار بالاست و این یک واقعیت است که مردم برای هزینه درمان مشکل دارند. در این راستا از اقشار مختلف حتی قشر نسبتاً مرفه برای دریافت کمک به این سازمان مراجعه می‌کنند و اگر کمیته امداد و بهزیستی هم در این میان وارد شود باز هم در کنار کمک اندک هلال‌احمر که شاید پول آمپول یک بیمار هم نشود می‌توان باری را از دوش مردم برداشت که اجرای طرح حامیان هم بیشتر در این راستا بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha