یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 61684

سلامت نیوز : کارشناس مسؤول واحد سلامت مادران معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: استرس مادر احتمال زایمان زودرس را 1.5 تا دو برابر افزایش می‌دهد.

شهلا شهیدی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به اینکه استرس درجه سوخت و سوز بدن براساس فشارهای زندگی است، اظهار کرد: استرس عکس‌العمل بدن در مقابله با فشارهای روانی است و افراد به کمک تجربیات قبلی، آموخته‌های خود و حفظ آرامش درونی می‌توانند با آن مقابله کنند.

وی بیان کرد: استرس به طور معمول در زنان بیشتر از مردان دیده می‌شود به طوری که شواهد به دست آمده از بررسی‌های اپیدمیولوژیک در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد اختلال‌های خلقی در زنان دو برابر مردان بوده و اوج آن در طول سال‌های بارداری و زایمان است.

این کارشناس ارشد مامایی با بیان اینکه استرس دارای تظاهرات بالینی نظیر تعریق دست و پا، گشادی مردمک چشم و برخی علائم روان تنی نظیر سردرد است، تصریح کرد: استرس به دو صورت حاد و مزمن دیده می‌شود که استرس حاد در موارد ناگهانی مانند مرگ خویشاوندان و بلایای طبیعی رخ می‌دهد و موجب واکنش‌های شدید در بدن فرد می‌شود.

شهیدی ادامه داد: استرس مزمن نوع دیگری از استرس است که شدت آن ملایم‌تر اما مدت آن طولانی‌تر است و در مدت زمان طولانی بر بدن فرد اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به تاثیر استرس بر زنان باردار اذعان کرد: زایمان زود رس یکی از مهم‌ترین تاثیرات استرس بر زنان باردار است که هم برای مادر و هم نوزاد خطرناک است چرا که احتمال مرگ در نوزادان نارس بیشتر از سایر کودکان است.

کارشناس مسؤول واحد سلامت مادران مرکز بهداشت استان اصفهان با اشاره به اینکه بروز اختلالات ذهنی و حرکتی در نوزاد از دیگر تاثیرات استرس در دوران بارداری است، افزود: تحقیقات نشان می‌دهد استرس مادران در دوران بارداری موجب اختلال در رشد حرکتی و ذهنی کودکان می‌شود.

شهیدی با اشاره به اینکه اختلالات رشدی و ذهنی ناشی از استرس مادر در دوران بارداری بر کودک به طور معمول در 15-14 سالگی نمایان می‌شود، ادامه داد: کودکان مادرانی که استرس بیشتری دارند نسبت به سایر کودکان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند و مشکلات رفتاری مانند بیش فعالی در آن‌ها بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه طبق تحقیقات استرس می‌تواند موجب تولید نوعی آنتی بادی مرتبط با واکنش‌های آلرژیک (حساسیت زا) در خون بند ناف کودک شود، ادامه داد: بدین ترتیب استرس در دوران بارداری با افزایش خطر بروز آلرژی و آسم در آینده ارتباط دارد.

این کارشناس مسؤول واحد سلامت مادران مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه انجام حرکات ورزشی،‌ شرکت در کلاس‌های آمادگی زایمان، خواب کافی، تغذیه مناسب و محدود کردن مصرف مواد محرک نظیر کافئین از مواردی است که مادران باید در دوران بارداری خود به آن توجه کنند،‌ اذعان کرد: حمایت عاطفی از مادران باردار در درجه اول توسط همسر و سپس اقوام و دوستان و مثبت اندیشی می‌تواند استرس مادر در دوران بارداری را کاهش دهد.

شهیدی افزود: علاوه بر کلاس‌های آمادگی زایمان که در برخی از بیمارستان‌های سطح استان برگزار می‌شود در مراکز مشاوره مامایی نیز مسایل مربوط به بارداری و ورزش‌های مخصوص این دوره آموزش داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان از بروز استرس جلوگیری کرد، اما می‌توان استرس را مهار و به آن پاسخ داد، خاطرنشان کرد: زنان باردار پراسترس پس از زایمان بیشتر از سایر خانم‌ها دچار افسردگی می‌شوند و در صورتی که فردی نتواند بر استرس خود غلبه کند باید جهت دریافت روش‌های درمانی به روان پزشک مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha