سلامت نیوز : پزشکان آمریکایی و انگلیسی در یک مطالعه مشترک هشدار دادند که مصرف مقادیر زیادی از شربت ذرت که حاوی قند فروکتوز است می‌تواند یکی از عوامل موثر در تشدید اپیدمی جهانی دیابت نوع دوم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ در این مطالعه که در نشریه «سلامت عمومی جهانی» به چاپ رسیده معلوم شد در کشورهایی که بیشترین میزان مصرف شربت ذرت حاوی فروکتوز زیاد را دارند نرخ ابتلا به دیابت نوع دوم هشت درصد در حالی که در کشورهایی که کمتر از این شربت استفاده می‌کنند، نرخ شیوع این بیماری متابولیکی 6.7 درصد است.

دکتر مایکل گوران، رییس مرکز مطالعات چاقی دوران کودکی و معاون رییس انستیتو مطالعاتی دیابت و چاقی دانشکده پزشکی «کک» در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در این رابطه اظهار کرد: به نظر می‌رسد که شربت ذرت حاوی مقادیر زیاد قند فروکتوز می‌تواند تهدیدی جدی برای سلامت عمومی در سطح جهانی باشد.

وی که سرپرستی این مطالعه را بر عهده داشته، یادآور شد: نتایج این بررسی تاییدی بر مطالعات قبلی است که همگی نشان می‌دهند تاثیر سوء قند فروکتوز روی سلامت انسان به مراتب بیشتر از قند طبیعی است.

گوران و دستیار وی دکتر «استنلی اولیجامیسک» متخصص دانشگاه آکسفورد در این باره خاطرنشان کردند: از بین 42 کشور تحت مطالعه معلوم شد که آمریکا بالاترین نرخ مصرف شربت ذرت را در سال دارد و پس از آن به ترتیب کشورهای مجارستان، کانادا، اسلوواکی، بلغارستان، بلژیک، آرژانتین، کره جنوبی، ژاپن و مکزیک بیشترین میزان استفاده از این شربت را دارند. اما از سوی دیگر، آلمان، لهستان، یونان، پرتغال، مصر، فنلاند و صربستان کمترین مصرف‌ کنندگان شربت ذرت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha