سلامت نیوز : به گفته یک فوق تخصص گوارش و کبد، بیماری‌های کولیت زخمی و کرون، در کشور رو به افزایش است و این در حالی است که تا 20 سال پیش ابتلا به این بیماری بسیار کم بود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با بیان این مطلب افزود: افزایش بیماری‌های کولیت زخمی و کرون نشان می‌دهد که روش زندگی و نوع تغذیه ما به کشورهای غربی بسیار نزدیک شده است، زیرا این بیماری یکی از بیماری‌های شایع کشورهای غربی است.

به گفته وی، این بیماری‌ها افراد جوان را بیشتر از دیگر سنین درگیر می‌کند.دریانی در خصوص تفاوت این دو بیماری گوارشی، اظهار کرد: بیماری کولیت تنها روده بزرگ را دچار التهاب و زخم کرده و کرون کل دستگاه گوارش یعنی از دهانه تا انتهای روده یعنی مقعد را درگیر می‌کند.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد، اسهال خونی، زور پیچ، درد شکم، گرفتاری پوستی و چشمی و گه گاهی نیز درد‌های مفصلی از نشانه‌های کولیت هستند.وی ادامه داد: گرفتاری پوستی به صورت برخی ضایعات خاص و برآمادگی‌های دردناک و قرمز رنگ مشاهده شده و گرفتاری چشمی نیز به صورت التهاب و قرمزی چشم نمایان می‌شود.

دریانی خشکی مفصل، تورم زانو و آرنج را نیز از دیگر نشانه‌های بیماری دانست.عضو پژوهشکده گوارش و کبد با بیان اینکه ژنتیک در ابتلا به هر دو بیماری به خصوصی کرون نقش بسزایی دارد، افزود: این بیماری‌ها در بسیاری موارد تا پایان عمر همراه فرد هستند و درمان قطعی آنها انتظار نابجایی است و این بیماری‌ها گاهی خوب شده و گاهی عود می‌کند.

به گفته وی، هر چه این بیماری طول کشیده و از پیشرفت آن جلوگیری نشود کل کولون (روده) را درگیر کرده و پس از 10 سال تبدیل به سرطان می‌شود.دریانی در پایان تاکید کرد: بیماران باید در مراحل اولیه کولونوسکوپی کرده و برای درمان بیماری اقدام کنند تا از پیشرفت آن جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha