سلامت نیوز :  وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه کمتر از 10 درصد ملزومات و تجهیزات پزشکی در اولویت دوم ارزی قرار گرفته‌اند، خوستار شد که اولویت‌گذاری تخصیص ارز به تجهیزات و ملزومات پزشکی باید بر عهده وزارت بهداشت باشد.

دکتر مرضیه وحیددستجردی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به ترخیص حدود 70 میلیون دلار دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی که پیش از این درگمرک مانده بود، گفت: با همکاری بانک مرکزی و دستوری که گرفته شد تقریبا تمام این موارد ظرف یک هفته از گمرک ترخیص شد.

وزیر بهداشت با اشاره به نیاز 2500 میلیون دلاری ارز برای دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی، ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون حدود 975 میلیون دلار ارز تخصیص یافته که حدود یک سوم تا یک چهارم ارز مورد نیاز ارز دارویی است. البته مسوولان بانک مرکزی قول دادند و متعهد شدند که این تخصیص ارز را تسریع کنند تا هم فاصله زمانی شش ماهه از دست رفته ابتدای سال جبران شود و هم تا پایان سال بتوانیم به سرعت آنچه که در زمینه دارو و تجهیزات مورد نیاز است، وارد کشور کنیم.

واگذاری اولویت‌گذاری ارز پزشکی به وزارت بهداشت

وی در پاسخ به این سوال ایسنا که بنا بر اعلام مسوولان اقتصادی، ارز دارو در اولویت دوم قرار گرفته است، گفت: بر اساس آنچه که جمع بندی شده، دارو در اولویت دوم قرار گرفته است اما در مورد ملزومات و تجهیزات پزشکی باید بگویم که شاید کمتر از 10 درصد ملزومات و تجهیزات را در اولویت دوم ارزی قرار داده‌اند و مابقی را در اولویت‌های بعدی پیش‌بینی کرده‌اند و حتی در اولویت‌های 8 و 9 و 10 قرار داده‌اند که به هیچ وجه مورد تایید ما نیست.

دستجردی به مکاتبات انجام شده با غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره و تاکید کرد: اولویت گذاری تخصیص ارز برای تجهیزات و ملزومات پزشکی باید بر عهده وزارت بهداشت باشد؛ چرا که ما هستیم که می‌دانیم چه مواردی در اولویت قرار دارند.

بیماران بستری در بیمارستان

برای سلامت مردم کمتر از اولویت سوم را قائل نیستیم

وی افزود: از طرف دیگر هم اگر اولویت 2 برای ملزومات و تجهیزات پزشکی لحاظ نشود، حداقل باید اولویت 3 لحاظ شود. ما برای سلامت مردم کمتر از اولویت سوم را قائل نیستیم؛ چرا که اگر این موارد در اولویت‌های بعدی قرار گیرند ابتدا ارز به اولویت‌های بالاتر تعلق می‌گیرد و سپس به اولویت‌های پایین‌تر و به این ترتیب ممکن است ارز به اولویت‌های تجهیزات و ملزوماتی که در اولویت‌های چهارم به بعد قرار دارند، تعلق نگیرد. در این صورت این تجهیزات و ملزومات با کمبود روبرو می‌شود و این‌ کمبودها با سلامت مردم بازی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha