سلامت نیوز : کارشناس HIV/ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه، گفت: راه انتقال حدود یک چهارم مبتلایان به ایدز در استان طی سال‌های اخیر تماس جنسی گزارش شده است.

«علی کماسی» در گفت‌وگو با (ایسنا)، اظهار کرد: از سال 71 تا پایان شهریورماه امسال 3236 نفر آلوده به ویروس ایدز در استان شناسایی شدند.به گفته‌ی وی، از این تعداد 93 درصد مرد و هفت درصد زن هستند که تاکنون 1050 نفر از آنها فوت کرده‌اند.

کارشناس HIV/ ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه، با اشاره به شناسایی 50 بیمار آلوده به ویروس ایدز در شش ماهه‌ی نخست امسال در استان، اظهار کرد: شمار افراد شناسایی شده در شش ماهه‌ی نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش تقریباً رشدی نداشته است.

کماسی با بیان این‌که از سال 73 تاکنون راه اصلی انتقال این بیماری در استان استفاده از سرنگ مشترک بوده است در ادامه از تغییر روند الگوی انتقال این بیماری در سال‌های اخیر خبر داد.

به گفته‌ی وی، در سال‌های گذشته 90 درصد انتقال این بیماری در استان از طریق اعتیاد تزریقی و کمتر از 10 درصد از طریق انتقال جنسی بوده است، اما اخیراً یک چهارم انتقال این بیماری در استان از طریق انتقال جنسی بوده است.به گفته‌ی کماسی، اغلب انتقال جنسی این بیماری از طریق همسران این افراد بوده است.

کارشناس HIV/ ایدز مرکز بهداشت استان کرمانشاه، گفت: علت این امر بحث انگ‌زدایی، فرهنگسازی در خصوص این بیماری و ایجاد مراکز مربوط به این بیماری است که سبب شده بسیاری از زنان آلوده به ویروس ایدز مراجعه کنند و مراجعه بسیاری از مردان آلوده به این ویروس سبب شده تا از طریق آنها همسران و خانواده‌های آنها نیز شناسایی شوند.

کماسی افزود: هم‌چنین پس از گذشت 10 تا 12 سال از زمان آلودگی برخی افراد، اینک پس از ظهور علائم بیماری، این افراد ناگزیر از مراجعه به پزشک هستند و مراکز مشاوره از طریق پزشک توانستند افراد را شناسایی و به خانواده آن دسترسی یابند.

وی یادآور شد: باید با بیماران آلوده به ویروس ایدز نیز مانند سایر بیماری‌های عفونی مانند وبا و سل رفتار شود و این بیماران نباید از جامعه طرد شوند، چون اکثر قریب به اتفاق آنها بی‌گناه به این ویروس آلوده شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha