دیابت بیماری شیرینی است که لحظات تلخی را در زندگی به وجود می آورد و بیمار را در زندگی فردی و اجتماعی با مشکلات بسیاری روبرو می‌کند.

دکتر اسد اله رجب در گفتگو با مهر گفت : دیابت در واقع یک بیماری است که به دلیل نبود انسولین کافی در  بدن به وجود می آید و نبود انسولین باعث می شود که قند خون فرد به طور ناگهانی بالا رود و از میزان طبیعی آن خارج شود.

وی در ادامه گفت : میزان قند خون طبیعی در افراد بین 60 تا 140 میلی گرم درصد است که طبیعتا قبل از میل وعده های اصلی غذا این میزان باید زیر 100 میلی گرم درصد باشد و بعد از میل غذا هم زیر 140 باشد و در غیر این صورت فرد مبتلا به دیابت میشود  .

رییس انجمن دیابت ایران با اشاره به اینکه دیابت انواع مختلف دارد گفت : دیابت نوع یک و دو و دیابت بارداری سه شاخه اصلی دیابت در دنیا ست که این امر در کشورمان هم بیماران بسیاری را با خود همراه کرده است .

وی درادامه گفت: دیابت بارداری نوع شایع در میان خانم هاست که کمتر به آن اهمیت می دهند و این در حالی است که باید به آن توجه بسیار داشته باشند، چرا که  حدود 5 درصد از خانم های باردار به  دیابت  دچار می شوند که بعد از دوره بارداری گروهی تا آخر عمر با این بیماری زندگی می کنند و گروهی هم  از آن رهایی می یابند .

دکتر رجب با اشاره به اینکه دیابت بارداری نوع مطرح دیابت های فعال در خانواده های فارغ از بیماران دیابتی است گفت : براساس تحقیقات انجام شده خانم هایی که دارای سقط های مکرر هستند و یا نوزادان بالای 4 کیلو را به دنیا می آورند، بیش از افراد دیگر به این نوع از دیابت  مبتلا می شوند.

وی در ادامه گفت : به طور متوسط 50 درصد از بیمارانی که به دیابت بارداری مبتلا می شوند تا آخر عمر با دیابت نوع 2 زندگی می کنند و از عوامل اصلی آن هم می توان به کم توجهی به بخش درمان وکنترل این بیماری اشاره کرد.

رییس انجمن دیابت ایران در ادامه گفت : عوامل اصلی  این بیماری به طور مطرح شناخته شده نیست و با وجود اینکه اکثر پزشکان و محققان می دانند که این بیماری ازکمبود انسولین به وجود می آید ولی عاملی که باعث کمبود انسولین در بدن می شود را به طور علمی و دقیق نمی دانند .

وی درخصوص عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 گفت :  غیر از وراثت، اضافه وزن زیاد افراد می تواند دلیلی برای ابتلا به این بیماری باشد و زندگی و حضور فرد در فضاهای پراسترس به طور مداوم دیگر عامل ابتلا به  این بیماری است و در آخر هم افرادی که فشارخون بالا دارند و از فعالیت جسمی کمی برخوردارند هم می توانند کاندیدای خوبی برای این بیماری باشند.

دکتر رجب بی توجهی به عوامل پیش فرض این بیماری را دلیل مطرحی برای افزایش این بیماری در کشور دانست و افزود : دیابت در کشور در حال افزایش است و بر طبق آمار تقریبا از جمعیت کل کشور از هر 5 نفر یک نفر مبتلا به دیابت هستند که این میزان در دنیا به بیش از دویست و سی میلیون نفر رسیده است که در کل زنان بیش از مردان کاندیدای دیابت بوده اند و این مسئله در کشور های در حال توسعه و کشور ماهم به چشم می خورد .

وی در خصوص داروهای این بیمار ی گفت : به طور متوسط مشکل خاصی در دارو های  این بیماری به چشم نمی خورد چرا که انسولین تزریقی در داخل کشور هم تولید می شود اما چندی پیش ما با کمبود انسولین روبرو شدیم که البته این مشکل سریعا مرتفع شد .

رییس انجمن دیابت ایران با بیان اینکه در سال های اخیر انواع دارو های دیابت به بازار آمده گفت : داروی انسولین یکی از مهمترین انواع داروئی برای بیمارن دیابتی است که به صورت تزریقی رواج دارد و یکی از عمده ترین مشکلات این بیماران استفاده از همین دارو است ولیکن این دارو به شکل اسپری هم وارد بازار شده که استفاده می شود ولی اکثر پزشکان از استفاده این دارو برا ی بیماران خود مطمئن نیستند چون ایرادات بسیاری بر آن وارد است. بعنوان مثال فرد استفاده کننده نباید دارای بیماری های ریوی باشد و نباید در معرض دود قرار گیرد وسرما بخورد یا اینکه سیگار بکشد و در کل اسپری انسولینی تنها برای دیابتی های نوع 2 توصیه می شود .

وی در خاتمه خواستار توجه مردم در امر سلامت شخصی خود شد و گفت : هر فردی بهتر از هر کس دیگری میتواند مراقب روح و جسم خود باشد و دیابت هم از آن دسته بیماری هایی است که هم روح را تضعیف می کند و هم سلامت جسمی را تحت الشعاع قرار می‌دهد ، این در حالی است که با پرهیز از بسیاری از عوامل آلوده کننده بدن می توانیم از افزایش آن در جامعه جلوگیری کنیم .
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha