سلامت نیوز : دبیر علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران ضمن اعلام ارائه جدیدترین راهکارهای درمانی کمردردهای حاد، آرتروز و دیسک بر بکارگیری روش های پیشگیری از جمله اصلاح شیوه زندگی و ورزش درمانی تاکید کرد و گفت: عدم تشخیص ودرمان زودهنگام، مشکلی چون کمردرد را تبدیل به یك منبع درد مزمن با دشواری‌های درمانی مضاعف خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت ؛ وی ادامه داد: ماهیت طب فیزیكی و توانبخشی كه با دیدی كل‌ نگر به بیمار و  مشكلات وی می‌پردازد و در این راه از رویكردی تیمی بهره می‌گیرد، موضوعات مورد علاقه و نیاز شركت كنندگان در كنگره طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود.

به گفته این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی، توانبخشی عصبی-عضلانی- اسكلتی و قلبی- ریوی، توانبخشی در حوادث، سوانح و طب نظامی، كنترل درد، طبقه‌بندی بین‌المللی  عملكرد، تازه‌های الكترودیاگنوز، توانبخشی سالمندان، سونوگرافی نوروموسكولواسكلتال، مهندسی توانبخشی و فناوری‌های نوین در توانبخشی و پزشك خانواده و طب توانبخشی از جمله مهمترین محورهای مورد بحث در کنگره پیش رو هستند.

دبیر علمی شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران افزود: با توجه به اینکه سازمان بهداشت جهانی عنوان روز جهانی سلامت امسال را «سالمندی و سلامت» تعیین کرده است وهمچنین توانبخشی سالمندان از مباحث مهم مطرح درطب فیزیکی و توانبخشی است و بخش عمده‌ای از مشکلات سالمندان  نیازمند مداخلات پیشگیرانه یا درمانی همچون توانبخشی‌های عصبی-عضلانی-اسکلتی و قلبی-ریوی است، «توانبخشی سالمندان» به عنوان موضوع ویژه در کنگره به بحث گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه شانزدهمین کنگره طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از حضور اساتید و سخنرانان خارجی بهره مند خواهد شد اظهار کرد: تا به امروز مقالاتی از كشورهای آسیایی، آمریكای شمالی و اروپایی به دبیرخانه كنگره رسیده است. امید است بتوانیم میزبان اساتید و سخنرانانی از كشورهایی نظیر فرانسه، سوییس، ایالات متحده و چین باشیم.

وی افزود: طب فیزیکی هم برای درمان آرتروز و دردهای عضلانی-اسکلتی شایعی که به دلیل شیوه زندگی شهری و ماشینی به وفور در افراد اجتماع مشاهده می‌شود کاربرد دارد و هم در بهبود ناتوانی شدید ناشی از وضعیت‌هایی نظیر آسیب نخاعی، قطع عضو و بیماری ام.اس نقش دارد.

وی گفت: مشکلاتی نظیر کمردرد و دیسک در صورت عدم تشخیص و درمان سریع تبدیل به یك منبع درد مزمن با دشواری‌های درمانی مضاعف خواهد شد.وی اضافه کرد: خوشبختانه در بحث تشخیص زودهنگام ضایعات عصبی، روش‌های الكترودیاگنوز به خوبی به ما كمك می‌كنند و در كنگره نیز مقالات متعدد بسیار ارزشمندی در این زمینه ارائه خواهد شد.

مژگانی با اشاره به ایجاد رویكرد چند تخصصی به مشكلاتی نظیر کمردردهای حاد و دیسک اظهار کرد: این بیماری‌ها در رشته‌های تخصصی دیگری چون ارتوپدی، جراحی اعصاب و روماتولوژی نیز مطرح هستند. در كنگره شانزدهم سعی خواهد شد در جلسات مشتركی با حضور اساتید گروه‌های مرتبط زمینه همكاری‌ هر چه موثرتر برای درمان بهینه این موارد فراهم شود.

بر اساس این گزارش، شانزدهمین کنگره سراسری طب فیزیکی، توانبخشی و الکترودیاگنوز ایران از 22 الی 24 آذر ماه سال جاری به همت انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران و دانشگاه علوم پزشکی ارتش و با همکاری گروه‌های آموزشی طب فیزیکی و توانبخشی در محل سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی ارتش برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha