دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 61734
سلامت نیوز : فصل سرما از راه رسید و باز آلودگی هوای پایتخت به موضوع اصلی رسانه‌ها و مسئولان بدل شد.مشكلی كه هر ساله نسخه‌های مختلفی برای آن پیچیده می‌شود و نصفه و نیمه رها می‌شود تا سال آینده كه باز بحران آلودگی هوا مثل زخمی كهنه سر باز كند.اگر چه اكنون مسائل اقتصادی و سیاسی در اولویت كار مسئولان قرار گرفته و توجه از آلودگی هوا به موضوعات دیگر معطوف شده است. غفلت از آلودگی هوا سبب شده تا این معضل در تهران به بحران تبدیل شود. بحرانی بودن هوای تهران نشانه عملکرد ضعیف مسئولان است و به جرأت می‌توان گفت خودروهای غیر استاندارد در كنار كیفیت نازل سوخت از متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران هستند. آلودگی هوا به معضل جدی شهرهای بزرگ تبدیل شده است و سبب هدر رفتن سرمایه‌ها و به خطرافتادن سلامت شهروندان به صورت جدی شده است. ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها، پایین آمدن كارایی،‌كوتاه شدن عمر و بروز سكته‌های قلبی بخشی از نتایج بی‌توجهی به آلودگی هواست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ عمده‌ترین منشأ آلودگی شهرهای بزرگ كیفیت پایین سوخت خودروها و كنترل نشدن آلودگی صنایع اطراف شهرهای بزرگ به‌وی‍ژه تهران است.این موضوع سبب شده تا با فرا رسیدن فصل سرما شاهد بروز پدیده اینورژن (وارونگی هوا)‌در كلانشهرها باشیم. این در حالی است كه تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی می‌تواند هم به كاهش بار ترافیكی در خیابان‌ها و هم به كاهش آلودگی هوا كمك كند اما متاسفانه یارانه كامل این بخش از سوی دولت تخصیص داده نشده است.رفع مشكل آلودگی هوای تهران موضوع پیچیده‌ای نیست؛ضعف هر ارگانی در عملكرد آن مشخص است و اینطور نیست كه یك نفر در آلودگی هوا مقصر و بقیه بی‌گناه باشند. در میان دستگاه‌های مختلف، شهرداری تهران تلاش مناسبی برای گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی انجام داده است كه این موضوع می‌تواند به كاهش آلودگی هوا كمك شایانی كند.

بدون شك مهم‌ترین راهکار کاهش آلودگی هوا توسعه فضای سبز و تقویت سامانه حمل‌ونقل عمومی به‌‌ویژه متروست؛از سوی دیگر كارخانه‌های خودروسازی باید ملزم به ارتقای کیفیت محصولاتشان متناسب با استانداردهای روز باشند. ارتقای دانش فنی در موتور خودرو، ارتقای کیفیت سوخت، توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش ترافیک پایتخت، توسعه فضای سبز، ساماندهی معاینه فنی خودروها، آموزش همگانی به شهروندان و نصب و اجباری کردن کاتالیست‌ها در خودروها از راه‌های مهم برای کاهش آلودگی هوای پایتخت است. خارج کردن صنایع و کارخانجات از حریم کلانشهر تهران یكی از موضوعاتی است كه باید به آن توجه شود اما باید نخست برای اجرای این موضوع، ناوگان حمل ونقل عمومی را تقویت کرد. مردم هم انتظار دارند كه نهادها و ارگان‌های مختلف درباره رفع آلودگی هوا جدی‌تر برخورد كنند و فراكسیون محیط‌زیست مجلس هم با اصلاح قوانین هر كمكی لازم باشد برای رفع و كاهش آلودگی هوا انجام می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha