سلامت نیوز : با اینكه 8 سال از تصویب و ابلاع قانون جامع حمایت از معلولان می‌گذرد، هنوز دستگاه‌های دولتی از اجرای قانون استخدام 3 درصدی معلولان طفره می‌روند، در این میان تنها وزارت‌خانه‌ای كه در استخدام معلولان پیشرو بوده، وزارت آموزش و پرورش است؛ هرچند در این وزارت‌خانه نیز تا اجرای كامل قانون هنوز راهی طولانی درپیش است. هرچند مسئولان پیشین سازمان بهزیستی نیز همواره از اجرا نشدن قانون استخدام 3 درصد معلولان در دستگاه‌های دولتی انتقاد كرده بودند، سال گذشته، همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور از تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری وضع استخدام معلولان در دستگاه‌ها خبر داد و گفت: «وضع استخدام 1200 معلول در وزارت آموزش و پرورش نیز از سوی این کمیته در دست پیگیری است.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ با این همه، روز گذشته همزمان با فرا رسیدن روز جهانی معلولان این مقام مسئول از موافقت وزیر آموزش و پرورش با استخدام 100نفر از معلولان كشور موافقت كرده و نگرانی در این زمینه وجود ندارد! اتفاقی كه هاشمی آن را «فرآیند خوب» خوانده است. این در حالی است كه مسئولان سازمان بهزیستی قانون جامع حمایت از معلولان را «تكلیف بدون الزام» خوانده‌اند. همایون هاشمی رئیس این سازمان در این باره می‌گوید: «این قانون به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال شده تا با دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت ارسال و تا پایان آذر در هیات دولت بررسی ‌شود. در این بازنگری تکلیف‌های بدون الزام قانون در رابطه با استخدام، بیمه، تجهیزات پزشکی و رسانه ملی مورد توجه قرار گرفته است.

باری از دوش معلولان برداشته نشد

بهار سال 83 بود كه سرانجام قانون حمایت از معلولان كشور ابلاغ شد و به موجب ماده هفتم از بندهای 16 گانه آن، دولت به ایجاد فرصت‌های شغلی برای معلولان موظف شد. در بند الف از ماده 7 آمده است: «اختصاص حداقل 3 درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی، کارگری) دستگاه های دولتی و عمومی اعم از وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها، موسسه‌ها، شركت‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی‌كشور استفاده می‌كنند، به افراد معلول واجد شرایط.» قانونی كه بسیاری از معلولان هنوز چشم به راه اجرای آن مانده‌اند. به گفته رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس، حتی این آمادگی وجوددارد تا خلأ قانونی كه سبب طفره رفتن مسئولان از اجرای این قانون می‌شود، برطرف شده تا بالاخره آب خوش از گلوی معلولان پایین برود.

عبدالرضا عزیزی در این‌باره به تهران‌امروز می‌گوید: «بدون شك با وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌هایی كه این قانون را اجرا نمی‌كنند باید برخورد جدی صورت گیرد. این قانون جامع است و مشكلات معلولان در آن دیده شده. اما متاسفانه اجرای قانون در بسیاری از موارد صورت نمی‌گیرد و این مورد از آن موارد است. از این رو شاهد این هستیم كه معلولان بیكار مانده‌اند.» وی ادامه می‌دهد: «اشتغال و تامین معیشت از مشکلات بزرگ معلولان است. در شرایط اقتصادی فعلی که مردم با مشكلات فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می‌كنند، بسیاری از معلولان به علت بیکاری این مشکل را بسیار بیشتر لمس می‌کنند. از سوی دیگر امكان اشتغال هم با عدم اجرای قانون برای آنها وجود ندارد. بنابراین معلولان باید چشم به راه بهزیستی بنشینند تا مستمری بگیرند كه البته این مستمری نیز جوابگوی نیازهای مالی آنان نیست.»

رئیس كمیسیون اجتماعی مجلس درباره برخوردار نشدن برخی از معلولان از همان مستمری نیز می‌گوید: «متاسفانه اكنون به علت کمبود اعتبارات سازمان بهزیستی، تعداد زیادی از معلولان در نوبت تحت پوشش قرار گرفتن این سازمان هستند و رنج و زحمت بسیاری را از این بابت تحمل می‌کنند.» عزیزی معتقد است كه بودجه سازمان بهزیستی باید برای حمایت از معلولان افزایش پیدا كند اما این تنها راه چاره نیست. معلولان باید امكان اشتغال داشته باشند و از توانمندی‌های خود استفاده كنند.

خلأ‌ قانونی برای حمایت از معلولان

هرچند به موجب اعلام رئیس سازمان بهزیستی آمار تفكیك شده‌ای از معلولان مادرزادی و معلولان اكتسابی در كشور در دست نیست، اما نرخ بروز معلولیت 4.5 درصدی در کشور، نشان می‌دهد هر ساله بر تعداد معلولان كشور افزوده می‌شود. روزگذشته رئیس سازمان بهزیستی از وجود خلأ‌ قانونی برای حمایت از معلولان به ویژه معلولان ضایعه نخاعی سخن گفت و از مجلس و دولت درخواست كمك كرد. به گفته همایون هاشمی 60 درصد از اعتبارات سازمان بهزیستی در حوزه توانبخشی هزینه می‌شود. او اعلام كرد: «سال گذشته تلاش‌های زیادی برای دریافت اعتبار از محل درآمدهای ناشی از جرایم راهنمایی و رانندگی و همچنین درآمدهای عوارض راه‌ها را داشتیم که در این راستا موفق شدیم در ماده واحده سال 91، 500 میلیون تومانه اعتبار دریافت کنیم.»

هاشمی معتقد است: «هدف از دریافت این اعتبارات تنها اثبات حق سازمان بهزیستی در زمینه معلولان اکتسابی است.» به اعتقاد هاشمی«ضروری است دستگاه‌هایی که فعالیت‌های آنها منجر به بروز و ایجاد معلولیت می‌شوند نیز خسارت‌هایی را در این زمینه پرداخت کنند و مکاتبات سازمان بهزیستی در این زمینه آغاز شده است. حوادث ناشی از کار و اتفاقات رخ داده در جاده‌ها و کارخانه‌ها بعضا منجر به بروز معلولیت می‌شوند و ضروری است، سازمان‌هایی همچون تامین اجتماعی در این زمینه با بهزیستی همکاری کند و باید گفت خلأ قانونی بزرگی در این زمینه وجود دارد.»

هاشمی همچنین خواستار تغییر رویه صدور حكم قضایی برای معلولان ضایعه نخاعی شده و گفت: «قوه‌قضائیه نیز باید در زمینه صدور حکم این موارد را نیز لحاظ کند، چرا که یک معلول ضایعه نخاعی سالیان سال برای سازمان بهزیستی هزینه می‌آفریند.» هرچند در روز جهانی معلولان امسال هنوز بسیاری از معلولان بیكار هستند و برخی از آنان در پشت درهای بهزیستی منتظر برخورداری از مستمری اندكی مانده‌اند اما به گفته همایون هاشمی قرار است 26 هزار شغل در سامانه اشتغال سازمان بهزیستی ایجاد شود. این وعده‌ای است كه رئیس سازمان بهزیستی به معلولان داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha