دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸
کد خبر: 61750

سلامت نیوز : برج‌های حاشیه اتوبان نواب سالهاست که برای موش‌های سرگردان جنوب شهر جای امنی به حساب می‌آیند. سه سال پیش و با شروع دور تازه‌ای از حفاری‌ها در حاشیه این اتوبان، گله موش‌ها به سمت مغازه‌ها و واحدهای تجاری و حتی ساختمان‌های نیمه کاره این محدوده مهاجرت کردند و نتیجه این کوچ، ادامه زاد و ولد موش‌ها در خانه‌های محله اناری و افزایش تعداد آن‌ها به خصوص در خیابان‌هایی چون مرتضوی، رودکی، اسکندری، سپه و... بوده است. صاحبان خانه‌ها در این بخش از تهران می‌گویند که حالا دیگر پذیرفته‌اند که موش هم جزئی از زندگی شان شده است. علی. م که در یکی از برج‌های نزدیک به خیابان مرتضوی در نواب زندگی می‌کند به آرمان می‌گوید: «دو سال پیش از سوی شهرداری برای موش‌ها تله گذاشتند که نتیجه‌ای نداد. آمدند و به قول خودشان کارشناسی کردند و گفتند باید پارکینگ‌ها را تمیز کنید. ما این کار را کردیم. حتی از ورود کارتن، فرش و موکت هم به انبارها و پارکینگ جلوگیری کردیم اما نتیجه‌ای نداد.» او مسیر ورود موش‌ها را نشان داده و ادامه می‌دهد: «موش‌ها کناره در را به اندازه ورودشان کنده‌اند و اگر شما هر اتاقک انباری این مجمتع یا مجتمع‌های دیگر را نگاه کنید می‌بینید که موش‌ها درون آن لانه کرده‌اند.»

روش اصلی مبارزه با زباله است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ موضوع آنجا عجیب می‌شود که نمایان شدن موش‌ها این بار در فصل سرما و درست در زمانی که خیابان‌های تهران از باران چند روزه خیس است اتفاق افتاده. علی. م می‌گوید: «به تازگی در حاشیه اتوبان نواب، حفاری‌های همزمانی از طرف مترو و شرکت آب و فاضلاب شروع شده. اگر شب به زیر پل مرتضوی بروید گروه گروه موش‌ها را می‌بینید. در هر اتاقک پارکینگ که باز می‌شود فضله‌های موش و لاشه موش‌های مرده دیده می‌شود. این در حالی است که شاید خیلی‌ها فکر می‌کردند با افزایش تله گذاری‌های شهرداری، شر موش‌ها از سر تهران کم شده است. جالب اینجاست که نگرانی از موش‌های تهرانی تنها محدود به این بخش از پایتخت نمی‌شود. خبرگزاری مهر به نقل از رئیس انجمن دیده‌بان حقوق حیوانات هشدارهایی درباره 10 برابر شدن جمعیت موش‌های تهران ظرف یک سال آینده مطرح کرده و این به این معنی است که به زودی تعداد موش‌های تهرانی چندین برابر تعداد شهروندان پایتخت خواهد شد!

شهرام شریفی با غیرقابل توجیه خواندن روند مقابله شهرداری تهران با موش‌ها گفته است: «80 درصد از جمعیت موش‌ها را می‌توان با کنترل زباله‌ها حذف کرد، بنابراین باید به موش‌ها شوک غذایی داد تا افزایش زاد و ولد نداشته باشند.» او معتقد است که کنترل زباله ساده ترین، ارزان‌ترین و مطمئن‌ترین شیوه در کنترل موش‌هاست. این در حالی است که نگاهی به وضعیت جمع آوری زباله خصوصا در بخش‌هایی که به دپوی زباله‌ها نزدیک است نشان می‌دهد که ساده‌ترین روش از چشم شهرداری مغفول مانده است. اما شهرداری به جای این روش تاکید بر روش‌های مبارزاتی دیگری دارد. پوسترهایی در سطح خیابان نصب شده که درباره طاعونی بودن موشها هشدار می‌دهد. این تبلیغات البته به نظر رئیس انجمن دیده بان حقوق حیوانات دیگر کار ساز نیست. شریفی می‌گوید: «این توجیه شهرداری که موش‌ها طاعون و وبا می‌آورند مدت‌ها است که دیگر اثربخش نیست، زیرا در سال‌های اخیر، کسی از گزش موش دچار بیماری طاعون نشده است.» او همچنین طرح عقیم‌سازی را در مورد موش کارساز نمی‌داند، چرا که به گفته او جمعیت این حیوان، تصاعدی بالا می‌رود.

شیادانی که از موش می‌خورند!

یکی دیگر از اهالی نواب که مسیر ورودی آپارتمانش از مخروبه‌ای در حاشیه نواب می‌گذرد، خبرنگار آرمان را به حیاط خلوت منزل خود برده و لانه موش‌ها را در کنار در سرویس بهداشتی نشان می‌دهد. چهار بچه موش درون لانه هستند، او می‌پرسد: «چرا هیچ کس نمی‌تواند برای نجات جان ما کاری انجام دهد؟ موش‌ها خیلی راحت در حیاط خانه ما تردد دارند و کسی پاسخگو نیست.» البته شیادی‌هایی هم در این میانه اتفاق افتاده. او ادامه: «بهار سال قبل از یک شرکت مبارزه با حیوانات موذی با ما تماس گرفتند و گفتند 400 هزار تومان بدهید و خانه خود را در برابر موش‌ها بیمه کنید. ما هم گفتیم برنامه‌های شهرداری که تاکنون موفق نبوده است، شاید می‌خواهند با پول کار را راه بیندازند. پول پرداخت شد و رسیدش هم هست. یک روز آمدند و با مایعی شبیه به روغن خوراکی دور حیاط را خط خطی کردند. بعد مسیر کوچه و پشت خانه را و سوراخ موش‌ها را هم بستند. اما در گرمای مرداد یک شب دیدیم که موش‌ها دارند جنازه یک کبوتر را در حیاط می‌جوند، صدایشان چندش آور بود.»

شماره تلفن شرکت را می‌گیریم،خبری نیست. تلفن روی حالت گویا قرار دارد و اعلام می‌کند پلیس اماکن مکان را تخلیه کرده و شاکی‌ها برای پیگیری قراردادشان می‌توانند به کلانتری... مراجعه کنند. مسئول محیط زیست شهرداری منطقه 11 به خبرنگار آرمان می‌گوید که مسئله موش را باید به صورت کلی در تهران مورد بررسی قرار داد وگرنه مقابله با آن‌ها مورد محور خواهد بود. در مورد اتوبان نواب و موش‌هایی که به خاطر حفاری‌های اخیر مترو و شرکت آب و فاضلاب از دل خاک بیرون زده اند، او ابتدا آدرس مکان‌های یاد شده را برای پیگیری یادداشت می‌کند و بعد می‌گوید که «برای مبارزه با موش‌ها نیاز به یک هماهنگی در سطح مناطق همجوار هست.» و حتی بحث را گسترش داده و معتقد است: «حتی باید به صورت کلان در سطح شهر تهران برای موش‌ها فکری کرد.» او معتقد است که این همکاری بین سازمان‌ها برای مقابله با موش‌ها وجود ندارد.

موش کشی در خیابان‌های پر از موش

چند وقتی است که مبارزه با موش‌ها به ستاد محیط زیست شهرداری واگذار شده و حداقل در یک ماه و نیم پیش خیابان ولی عصر شناسایی و طعمه گذاری شده است که افشارنیا این اقدام را یک اقدام خوب ارزیابی می‌کند. این در حالی است که در بخشی از این طرح موش‌ها با تیراندازی شبانه کشته می‌شوند. در این روش که شهرداری به تازگی در حال انجام آن است افرادی که از سوی پیمانکاری استخدام شده‌اند شبانه با تفنگ ساچمه‌ای موش‌ها را می‌کشند و به ازای هر موش وجه مشخصی دریافت می‌کنند. این طرح که مخالفان سرسختی هم دارد به اعتقاد شریفی که دیدبان حقوق حیوانات است یک طرح شکست خورده به حساب می‌آید: « در طرح معدوم سازی موش‌ها تحت عنوان «طرح کنترل جمعیت جانوران»، شهرداری اعلام کرد که طی 15 شب 781 موش را در خیابان‌های شریعتی و ولیعصر(عج) توسط روش تیراندازی از بین برده که بر اساس اعلام شهرداری شبی 52 موش معدوم شده است که این عدد کاملا شوخی حیطه مدیریت شهری محسوب می‌شود.» متلاشی شدن لاشه موش‌ها بر اثر اصابت ساچمه یکی از دلایل مخالفت بسیاری با این طرح شهرداری بوده اگر چه که بعضی نیز معتقدند که لاشه موش غذای موش بعدی خواهد شد و این فرآیند به افزایش زادآوری آن‌ها خواهد انجامید. با این همه هر چه هست به گفته برخی کارشناسان این طرح‌ها حتی اگر قابل اجرا باشند قادر به مقابله با زاد و ولد تصاعدی این جونده زیرزمینی نیستند.

هجومی‌که دیده نمی‌شود

اگر زباله و غذا به حد کافی باشد، یک جفت موش می‌توانند ظرف یکسال بیش از 20 میلیون موش تولید کنند یعنی چندین برابر جمعیت تهران! حالا اگر به این نکته علمی، حفاری‌های بی‌خود و بی‌جهت هزاران دستگاه و شرکت عمرانی هم اضافه شود معلوم است که موش دیگر آن جونده موذی قدیم نیست؛ این حیوان حالا رو در روی سلامت و امنیت شهر ایستاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha