دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر: 61755

سلامت نیوز : امروزه آموزش یکی از کاراترین روش‌ها برای مبارزه با گرفتاری‌های روز افزون زندگی مدرن برشمرده می‌شودکه با آموزش درست شهروندان می‌توان دست کم پیامدهای زیان‌بار آن‌ها را کاهش داد. ایدز با کم‌و‌بیش 24 میلیون کشته و 42 میلیون آلوده، همچنان یکی از هراس‌آورترین این گرفتاری‌هاست. هم‌اکنون که کارگزاران بهداشتی از کاهش سن آلودگی به این ویروس سخن می‌گویند، آمارها نشان می‌دهند که 5/46 درصد از بیماران در بازه سنی 25 تا 35 سال‌اند و با به حساب‌آوردن 5 سال دوره نهفته بیماری، اهمیت آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان درسامانه آموزشی را دو چندان می‌کند. شمار فراوان این گروه سنی، آسیب‌پذیری بیشتر آن‌ها، نیاز فراوان به یاری‌رسانی پس از بیماری، آرمان‌گرایی و خوش‌بینی، آشنایی تازه با ویژگی‌های فیزیولوژیک بدن خود و از همه مهم‌تر پاکی نسبی از بیماری در گروه سنی 5 تا 14 سال، آن‌ها را از هر گروه دیگری سزاوارتر برای آموزش می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ پیمان‌نامه‌های جهانی نیز با پافشاری بر آموزش این گروه سنی،کشورها را به آموزشِ راه‌های پیشگیری از ایدز فرا می‌خواند. برای نمونه، در «برنامه گسترده آگاه‌سازی عمومی سازمان ملل» UNAIDS در سال 1999 می‌خوانیم: «وزارت آموزش و پرورش کشورها باید با همکاری انجمن‌های خانه- مدرسه و همیاری دانش‌آموزان، اطلاعات اجتماعی مربوطه، بهداشت جنسی و اطلاعات مربوط به ایدز را در برنامه‌های آموزشی خود بگنجانند. کودکان و نوجوانانی نیز که به مدرسه نمی‌روند باید به این اطلاعات و آموزش‌ها دسترسی داشته باشند.»

یکی از دردسرهای سامانه آموزشی- و البته پدر و مادرها و جامعه- تابوهایی است که درباره مسائل جنسی وجود دارد. گفت و گو درباره رشد جسمی-جنسی همواره چه برای برنامه‌ریزان و چه برای آموزگاران دشوار بوده است. تاکنون برنامه‌ای فراگیر برای آشنایی نوجوانان با ایدز وجود نداشته و تنها به چسباندن چند بروشور و نمایه دیواری بسنده شده است. آموزش و پرورش باید روش‌های آشنایی با رشد جسمی-جنسی و پیشگیری ایدز را در برنامه‌های درسی خود بگنجاند. گسترش طرح‌های سازمانی و ساختاری- مانند یک معاونت برای پیشگیری از این بیماری، فراهم‌کردن زمینه مورد نیاز برای آموزش پدرومادرها با رشد روحی و جسمی فرزندان خود و آگاه‌سازی از روش‌های پیشگیری و برخورد با بیماران ایدزی، درگیرکردن دانش‌آموزان با راه‌های کامجویی دیگر مانند ورزش و هنرهایی مانند موسیقی و نمایش، تهیه برنامه‌های ویژه در روز جهانی مبارزه با ایدز در مدرسه بخشی از کنش‌هایی می تواند باشد که سامانه آموزشی برای مبارزه با ایدز بر می‌گزیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha