دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 61760
سلامت نیوز : شاید اگر جدول افزایش تعرفه انواع جراحی‌ها و قیمت برخی لوازم پزشكی منتشر نشده بود، حالا هنوز هم برخی مسئولان مدعی بودند كه ممكن نیست این افزایش 100 تا 300 درصدی باشد، اما دیروز نه‌تنها این هزینه‌ها اعلام شد بلكه رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز آنها را تائید كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ اواخر آبان امسال بود كه سیدشهاب‌الدین صدر رئیس كل سازمان نظام پزشكی خبر افزایش 245 درصدی قیمت لوازم پزشكی را تائید و گله كرد: این موارد حاكی از آن است كه تدابیر لازم برای بخش سلامت صورت نگرفته و ارائه خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی را با مشكل مواجه كرده است.

او اما به مردمی كه با نگرانی توی دلشان حساب و كتاب می‌كردند تا بفهمند آیا این افزایش قیمت بر تعرفه خدمات پزشكی نیز تاثیر می‌گذارد، اطمینان داد كه از مشكلات مردم باخبر است و به همین علت پیشنهاد كرد حمایت‌های بیمه‌ای افزایش پیدا كند تا بار ناشی از افزایش هزینه‌ها بیش از این به بیماران و خانواده‌هایشان تحمیل نشود و همچنین از دولت خواست تخصیص اعتبارات حوزه سلامت را در اولویت قرار دهد.

حالا كمتر از یك ماه از آن تاریخ گذشته است. خدمات بیمه‌ای همچنان محدود است. خبری از تخصیص اعتبارات به حوزه سلامت نیست. دست بیمارستان‌ها تنگ است و به اذعان مسوولانشان آنها حتی در خرید اصلی‌ترین لوازمشان با مشكل مواجه هستند.

با این همه، وزارت بهداشت اعلام كرده است كه بیمارستان‌ها حتی در صورت ضرردهی باید باز بمانند و حسن امامی‌رضوی می‌گوید وزارت بهداشت به تمام بیمارستان‌های كشور ابلاغ كرده است كه با صرفه‌جویی و كاهش هزینه‌های بی‌مورد و نیز افزایش بهره‌وری، سیاست اقتصاد مقاومتی را اجرا كنند.

نتوانستند افسار قیمت را بكشند

او گرچه گفت وزارتخانه‌اش تا حد ممكن تلاش می‌كند هزینه‌های تمام شده برای مردم را كاهش دهد و اجازه نخواهد داد كه پرداخت‌ها از جیب مردم افزایش پیدا كند و در هر شرایطی رعایت حال مردم اولویت وزارت بهداشت است، اما ظاهرا تعرفه‌ها و قیمت‌ها آن‌طور كه وزارت بهداشت می‌گوید ثابت نمانده و تعرفه‌ها بویژه برای آن دسته از بیماران كه نیازمند بستری و جراحی هستند بشدت افزایش داشته است.

حسینعلی شهریاری رییس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس این افزایش قیمت را تائید می‌كند و می‌گوید 245 درصد نرخ متوسط افزایش قیمت و رشد قیمت برای برخی لوازم پزشكی بیشتر از این بوده است برای نمونه فیلم رادیولوژی 240 درصد، اكسیژناتور 247 درصد، ونتیلاتور 300 درصد، گاز هلیوم برای ام‌آرآی 667 درصد، صافی و دستگاه دیالیز 325 درصد و كیسه خون 350 درصد گران‌تر شده است!.

به گفته او حتی ماسك معمولی كه در بیمارستان‌ها برای مراقبت از بیماران استفاده می‌شود، از 80 تومان به 230 تومان رسیده و قیمت غذای همراه بیماران نیز از افزایش مصون نمانده است و از 3000 تومان در چند ماه قبل به 5000 تومان رسیده است.

مثال‌های تلخ

رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با عنوان این مطلب كه از نظر شاخص پرداخت هزینه‌های سلامت از جیب مردم كه براساس برنامه چهارم و پنجم باید به زیر 30 درصد برسد، به مهر می‌گوید: در این زمینه روبه عقب حركت كرده‌ایم و طی سه سال گذشته سهم مردم از پرداخت هزینه‌های سلامت از 54 به بالای 70 درصد افزایش یافته است.

او در این زمینه هزینه یك دوره درمانی سرطان سینه را با هرسپتین مثال می‌زند كه با قیمت دلار سال گذشته 50 تا 60 میلیون تومان بود، اما حالا همین دوره درمان 200 میلیون تومان تمام می‌شود.

مثال‌ها درباره افزایش نرخ تعرفه‌ها به علت افزایش قیمت لوازم پزشكی و تجهیزات كم نیست برای نمونه هم‌اكنون یك بیمار برای درمان دریچه میترال قلب باید 37 هزار دلار پرداخت كند كه با قیمت دلار سال گذشته 60 میلیون تومان تمام می‌شد و حالا باید 120 میلیون تومان بابت آن پرداخت كند.

شهریاری با انتقاد شدید از افزایش هزینه‌های سلامت كه بشدت مردم را تحت‌فشار قرار داده، معتقد است كه دولت نهم و دهم در حوزه سلامت فقط یكجا خوب عمل كرد، آن هم افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی از 75 هزار تخت به 115هزار تخت بود.

به گفته او، در چنین شرایطی كه هزینه‌های سلامت بشدت افزایش پیدا كرده است، كیفیت ارائه خدمات در مراكز درمانی افت می‌كند.

در سال گذشته نرخ ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشكی 1050 تومان بود و حالا آن‌طور كه شهریاری توضیح می‌دهد حتی اگر به دارو، لوازم و تجهیزات پزشكی اختصاص داده شود، با توجه به افزایش نرخ ارز مرجع به 1226، حداقل 17درصد افزایش قیمت برای داروها و لوازم و تجهیزات پزشكی اجتناب‌ناپذیر و طبیعی است كه این وضع بر هزینه‌های درمانی نیز اثر می‌گذارد و اقشار كم درآمد را بشدت تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

مشکل اقشار كم‌درآمد

نكته قابل تامل اینجاست كه مهر امسال، مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت، رك و بی‌پرده از سهم زیاد مردم در پرداخت هزینه‌های درمان بشدت گله كرد و گفت حدود 7.5 درصد از جمعیت كشور با هزینه‌های درمانی به زیرخط فقر می‌روند.

این هشدار وزیر، در شرایطی مطرح شد كه در آن زمان هنوز افزایش قیمت لوازم و تجهیزات پزشكی، هزینه‌های درمان را تحت‌الشعاع قرار نداده بود و مسلما اگر وضع كنونی ادامه پیدا كند شمار جمعیتی كه به زیر خط فقر سقوط می‌كنند بسیار بیشتر از این خواهد بود.

جام‌جم برای تهیه این گزارش با شش نفر از مسئولان مختلف از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاون و مشاور وزیر بهداشت تماس گرفت تا علت افزایش قیمت‌ها را از زبان آنها نیز بشنود، اما هر یك از این مسوولان به بهانه‌های مختلف از گفت‌وگو سر باز زدند و با این حال، حتی اگر همه مسوولان در پاسخ به این كه چرا چنین وضعی پیش آمده است سكوت كنند، حقیقت همچنان به قوت خود باقی است؛ هزینه‌های درمان، به علت افزایش قیمت لوازم و تجهیزات پزشكی بیشتر شده است و اگر همین حالا متولیان سلامت در كشور برای آن چاره‌ای نیندیشند روزگاری سخت‌تر از امروز، در انتظار بیماران و خانواده‌هایشان خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha