سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش با اشاره به نقش شیوه زندگی در ابتلا به سرطان معده گفت: شیوه زندگی به ویژه نوع رژیم غذایی و مصرف بیش از حد نمک، غذاهای ذغالی، سوخته و دودی در ابتلا به سرطان معده بسیار موثر به شمار می رود به طوری که ابتلای روستاییان به این نوع از سرطان بیش از شهرنشین ها است.

دکتر محمد ناصر دریانی در گفت و گو با شفقنا ، با بیان افزایش ابتلای روستاییان به سرطان معده افزود:کاملا مشخص است که سرطان معده در روستاها بیشتر از شهرهاست  و این مساله  ارتباط مستقیمی بین مصرف غذاهای مانده و همچنین قرمه کردن یا همان نمک زدن گوشت و نگه داری این ماده غذایی در سرداب هایی که از  گذشته در روستاها وجود دارد با ابتلا به این نوع از سرطان دیده می شود.

وی شهر نشین ها را هم در معرض ابتلا به سرطان دانست و اظهار داشت:همانطور که گفته شد در مقایسه بین شهر و روستا احتمال ابتلا به سرطان معده در  در روستاها بیشتر است  اما در مورد سرطان کلون این مطلب مصداق کلی  نداشته  و بررسی های دقیقی هم در این رابطه انجام نشده است و  ذکر این نکته ضروری است که در شهر ها و به دلیل مصرف غذاهای پر چرب و البته کم فیبر تر هم احتمال ابتلا به برخی از سرطان های دستگاه گوارش وجود دارد.

غذاهای ذغالی و دودی سرطان زا هستند

دریانی در ادامه افزود: امروزه اثبات شده که غذای دود داده شده و همچنین نمک زده شده یکی از عوامل ابتلا به  سرطان معده است. برعکس مصرف سبزی ها و میوه های  تازه از عواملی است که در جلوگیری از ابتلا به سرطان ها به ویژه سرطان معده نقش به سزایی را ایفا می کند و باید خطاب به قدیمی تر ها گفت که هر غذای خوشمزه ای که ما از آن لذت می بریم دال بر سلامت آن نیست و این مساله را  می توان در لذت ناشی از قرمه کردن مواد غذایی در بین قدیمی تر ها دید.

ویتامین سی، سپری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان معده

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه مصرف ویتامین سی موثر در جلوگیری از احتمال ابتلا به سرطان معده است، گفت: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که اگر از ویتامین سی بیشتری مصرف کنیم ریسک ابتلا به سرطان به ویژه سرطان معده کمتر ما را تهدید خواهد کرد و علاوه بر این هرچقدر گوشت قرمز، نمک و شکر کمتری مصرف کنیم از سلامت بیشتری برخوردار خواهیم بود.

دریانی شیوه طبخ غذا را موثر در ابتلا بر سرطان دانست و تصریح کرد:روغن سوخته که متاسفانه پایه اصلی طبخ غذا در رستوران های ما را تشکیل می دهد نیز سرطان زا محسوب می شود و این در حالی است که هر چقدر غذا را آ ب پز تهیه کنیم و ازغذای کمتر سوخته استفاده کنیم برای بدن نیز مفید تر خواهد بود.همچنین ذغالی کردن غذاها نیز سرطان زا است.

وی تاکید کرد: باید با اصلاح روش تغذیه ای مردم این فرهنگ را  در جامعه ترویج دهیم  که روش تغذیه ای مردم بیشتر شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای باشد.

سرطان معده در اردیبلی ها شایع تر است

دریانی اردیبل را به عنوان منطقه پر خطر در ابتلا به سرطان معده معرفی کرد و اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام شده، متاسفانه سرطان معده  در اردیبل شایع تر است و این نقطه به عنوان منطقه پر خطر در شیوع این بیماری شناخته شده است و دلیل آن هم ریشه در مصرف بیش از حد گوشت در بین اهالی این منطقه است.همچنین سرطانی نظیر مری در نواحی گنبد کاووس و گلستان بیشتر دیده شده است و این مناطق جز نواحی است که درآنها مطالعات انجام شده و نتایج آن به اثبات رسیده است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به مطالعه ای انجام شده در خارج از کشور اشاره کرد و گفت:برخی ها هم معتقدند که خاک برخی از مناطق که از نیتریت بیشتری برخوردار است سرطان زا محسوب می شود البته این تحقیق هنوز در ایران انجام نشده  است و مطالعه ای است که در چین آغاز شده است و دیده شده است که ماکیان در آن منطقه دچار سرطان مری  شده بودند که علت آن ریشه در خاک آن منطقه دارد.

سرطان یار غار معتادان

وی در پایان با اشاره به تاثیر مواد مخدر در ابتلا به سرطان معده خاطر نشان کرد: بررسی دیگری هم در این رابطه انجام شده است که نتایج آن به رابطه مواد مخدر با سرطان های دستگاه گوارشی مرتبط است. به طوری  که به اثبات رسیده است که در معتادان به تریاک و سیگارسرطان های مری و معده به وفور دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha