سلامت نیوز :محققان با ارزیابی چربی، توده عضلانی و همچنین استحکام استخوان‌ها در 35 مرد چاق با میانگین سنی 34 سال و میانگین شاخص توده بدنی 5/36 توسط هدایت سی تی اسکن روی آن‌ها دریافتند چربی شکمی نه تنها فاکتور خطر مهمی برای بروز بیماری‌های قلبی و دیابت است بلکه احتمال وقوع پوکی استخوان را نیز در مردان افزایش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا ؛ محققان با مشاهده داده‌های حاصل از سی تی اسکن شکم و ران جهت ارزیابی چربی و توده عضلانی و همچنین استفاده از سی تی اسکن با وضوح بسیار بالا از ساعد و بهره‌گیری از یک تکنیک آنالیزی (FEA)‌ برای پیش‌بینی خطر شکستگی استخوان‌ها افزودند استخوان‌های مردان با چربی‌های شکمی بالا، بارشکست و سختی کمتری را تحمل کرده و بیشتر در معرض خطر شکستگی قرار می‌گیرند.

نتایج حاصل از این مطالعه نشان می‌دهد که چربی احشایی شکم مخل استحکام استخوان‌ها در مردان چاق است و مردان چاق با داشتن مقادیر زیادی از این نوع چربی در مقایسه با مردان چاق با چربی احشایی کمتر ولی BMI مشابه بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان هستند.

یافته‌های دیگر این مطالعه همچنین می‌افزاید که توده عضلانی ارتباط مثبتی با قدرت استخوان‌ها داشته است و هیچ ارتباطی بین سن یا BMI با خواهص مکانیکی استخوان‌ها مشاهده نشده است.

گفتنی است؛ FEA تکنیکی است که غالباً در مهندسی مکانیک برای تعیین مقاومت مواد در طراحی‌های مورد نظر جهت تعیین میزان خم شدن، شکست یا مقدار نیروی لازم برای شکستن مواد استفاده می‌شود که در این آزمایش از این تکنیک برای تعیین قدرت یا نیروی لازم برای شکستن استخوان‌ها استفاده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha