دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 61771
سلامت نیوز : وارونگی هوای ایران و آلودگی پاییزه هوا در پایتخت و دیگر كلان شهرها كه از روز جمعه آغاز شده است همچنان ادامه دارد و بر اساس اعلام سازمان هواشناسی تا روز چهارشنبه جوی پایدار در آسمان کشور حاکم خواهد بود و هوای شهر تهران در شرایط ناسالم قرار خواهد داشت. با این حال و بر عكس سال‌های گذشته کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در واكنش به انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای آتی اعلام كرد كه به هیچ وجه تعطیلی مدارس و ادارات در دستور کار کمیته کاهش آلودگی هوای تهران نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ابتکار ؛ آنگونه كه آخرین نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهند جوی پایدار تا روز چهارشنبه بر کشور حاکم خواهد بود. به گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در این مدت بر تجمع آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت به ویژه تهران افزوده خواهد شد.بر این اساس در روز دوشنبه آسمان تهران صاف و غبارآلود خواهد بود و روز سه‌شنبه نیز آسمان پایتخت کمی ابری و غبارآلود در اواخر وقت با افزایش ابر همراه خواهد بود. در این رابطه دیروز شرکت کنترل کیفیت هوای تهران از افزایش 20 درصدی آلودگی هوای پایتخت نسبت به روز شنبه خبر داد. روز شنبه هم اعلام شده بود كه غلظت آلاینده‌های هوا نسبت به مدت مشابه در هفته گذشته افزایش 30 درصدی داشت.با این حال سخنگوی کمیته کاهش آلودگی هوای تهران با اشاره به انتشار شایعاتی مبنی بر تعطیلی مدارس و ادارات در روزهای آتی گفت: به هیچ وجه تعطیلی مدارس و ادارات در دستور کار کمیته کاهش آلودگی هوای تهران نیست.رسول علی اشرفی‌پور در گفت‌وگو با فارس با اعلام این خبر اظهار داشت: شایعات و خبرهایی مبنی بر تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوای تهران منتشر شده که به هیچ وجه تعطیلی در دستور کار کمیته کاهش آلودگی هوای تهران نبوده است. وی افزود: هوای تهران در شرایط هشدار قرار دارد و برای آلودگی هوا توسط یک آلاینده تعطیلی در دستور کار نیست. به گفته مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان تهران بر این اساس در جلسه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران که شب گذشته در محل استانداری برگزار شد هیچ گونه تعطیلی در دستور کار نبوده است.

اخطار برای تعطیلی واحدهای آلاینده
در همین حال قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست نیز اعلام كرد: دراین روزها که با پدیده وارونگی هوا مواجه ایم به واحدهای صنعتی آلاینده اطراف شهر تهران اخطار داده شده تا واحدهای خود را تعطیل کنند و در غیر این صورت پلمپ خواهند شد. علی محمد شاعری در گفت وگو با مهر افزود: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد به علت افزایش سرما، از روز 11 آذرماه تا چهارشنبه 15 آذرماه با پدیده وارنگی هوا مواجه خواهیم بود.وی اظهار داشت: دراین راستا جلسه کارگروه آلودگی هوای شهر تهران روز شنبه تشکیل شد و تصمیمات مهمی اتخاذ کرد که اجرای آنها همکاری شهروندان را می‌طلبد که تعطیلی واحدهای آلاینده یکی از این تصمیمات است. شاعری با بیان اینکه پدیده وارونگی باعث افزایش آلودگی هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از 5 /2 میکرون می‌شود گفت: افزایش محدوده طرح ترافیک در سطح شهر تهران یکی از دیگر از تصمیمات این کارگروه است که قرار است از امروز - یکشنبه - تمام محدوده‌های زوج و فرد جزو محدوده‌های طرح ترافیکی محسوب شوند و افرادی که مجوز عبور از این محدوده‌ها را ندارند، نمی‌توانند تردد کنند.

توقف فروش طرح ترافیک روزانه
معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین فروش طرح ترافیک روزانه تا اطلاع ثانوی تعطیل است.وی ادامه داد: مقرر شد تا نیروهای انتظامی با جدیت بیشتری از تردد خودروهای دود زا در سطح شهر تهران جلوگیری کند. از ابتدای سال تا ماه گذشته بیش از چهار هزار خودروی دودزا در سطح شهر تهران متوقف شد که در ماههای دی و آذر این برخورد شدیدتر خواهد شد.شاعری افزود: محدود کردن فعالیتهای عمرانی شهری، جایگزینی سوخت گاز به جای مازوت در نیروگاههای اطراف تهران توسط وزارت نفت و آماده باش 10 واحد اورژانسی در مکانهای مختلف شهر تهران از دیگر اقدامات و تصمیمات کارگروه آلودگی هوای شهر تهران است.وی تاکید کرد: اگر افزایش بار آلایندگی هوا به حد اضطرار برسد امکان دارد برخی از مدارس شهر تهران تعطیل شوند.قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام این تصمیمات به دستگاههای اجرایی ابلاغ شده خواستار همکاری بیشتر مردم با این تصمیات شد تا هر چه زودتر از این شرایط هوایی عبورکنیم.

بخار آب موجب افزایش آلودگی هوا شد
معاون عمرانی استاندار تهران هم تأکید کرد: هیچ‌گونه تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات تا پایان هفته به دلیل آلودگی هوا نداریم و وضعیت هوا در هفته آینده بهتر می‌شود.محمدرضا محمودی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بعضی از سایت‌ها خبری مبنی بر احتمال تعطیلی مدارس در روزهای آینده منتشر کرده‌اند، اظهار داشت: وضعیت هوا در شرایط ناسالم قرار دارد.وی افزود: وضعیت هوا در هفته‌های آینده بهتر می‌شود و در هفته جاری هیچ‌گونه تعطیلی مدارس و ادارات در استان تهران نداریم. محمودی بیان داشت: مقداری بخار آب با ناخالصی‌های سطح شهر ترکیب شده که موجب افزایش آلودگی هوا شده است.

استقرار آمبولانس در میادین پرازدحام پایتخت
به دنبال تشدید آلودگی هوای پایتخت مرکز اورژانس تهران اقدام به استقرار 6 دستگاه اتوبوس آمبولانس در محلهای پر ازدحام پایتخت نمود. میادین آزادی، انقلاب، امام حسین، امام خمینی، رسالت و میدان تجریش محل‌های استقرار این اتوبوس آمبولانس‌ها هستند و از ساعت 8 صبح تا 8 شب به مردم ارائه خدمت می‌کنند. بنابراین گزارش، حدود 30 نفر پرسنل اورژانس اعم از پزشک و پرستار و تکنسین فوریتهای پزشکی در این طرح شرکت دارند. اورژانس تهران به مردم توصیه کرد: از سفرهای درون شهری غیر ضروری اجتناب کنند و در صورت ضرورت سفر درون شهری حتماً از ماسک مناسب استفاده شود. بنابر اعلام اورژانس تهران، گروههای در معرض خطر (سالخوردگان، نوزادان، کودکان، خانمهای باردار و بیماران قلبی و تنفسی) اکیداً از سفرهای غیر ضروری درون شهری خودداری نموده و از منزل خارج نشوند همچنین از ورزش کردن در فضای باز و پارکها خودداری کنند.

سامانه بارشی سه‌شنبه ازغرب می‌آید
گفتنی است بر اساس اعلام سازمان هواشناسی با نزدیک شدن سامانه بارشی از بعدازظهر روز سه‌شنبه افزایش ابر و به تدریج بارش باران از نوار غربی کشور آغاز خواهد شد و همچنین روز چهارشنبه برای نیمه غربی کشور بارش باران و برف پیش بینی می‌شود. همچنین از بعدازظهر دوشنبه و طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در سواحل دریای خزر و شمال غرب به ویژه استان‌های گیلان، اردبیل و شمال زنجان سرعت وزش باد گرم شدید خواهد بود و در این مدت افزایش دمایی حدود 4 تا 6 درجه در سواحل جنوبی دریای خزر رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha