انتقاد رییس انجمن داروسازان ایران از نظام پزشکی: مهمترین آفتی که در سال های گذشته نظام پزشکی را از محقق کردن اهدافش بازداشت سیاست زدگی است./ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:از منابع دولتی و بیمه ای چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان با 30 درصد فرانشیز رسمی در جامعه پزشکی توزیع می شود که به درستی توزیع نمی شود.

سیاست زدگی، نظام پزشکی را از رسیدن به اهدافش بازداشت/توزیع منابع در نظام پزشکی مشکل دارد
سلامت نیوز: دکتر امیرحسین قاضی زاده روز جمعه در برنامه نبض شبکه خبر سیما گفت:حرفه پزشکی حرفه فوق العاده حساسی است و خدماتی که ارائه می کند به عموم مردم است و به دلیل اینکه یک حوزۀ کاملا تخصصی است و آگاهی های افرادی که در این حوزه تخصص ندارند محدود است ، تمام حاکمیت های کشورهای دنیا به خصوص از قرن نوزدهم به این طرف به این جمع بندی رسیدند که در یک قالب صنفی، موضوع حفظ مهارت ها و ایجاد اطمینانی از عملکرد فنی این حوزه را مدنظر خود قرار دهند و یک نوع دادرسی خاص و ویژه ای هم ایجاد شود. منشا ایجاد سازمان های صنفی اینچنینی است.
وی ادامه داد: سازمان نظام پزشکی قدیمی ترین سازمان صنفی ایران است که از سالیان سال و قبل از انقلاب به صورت بخش ها یا مجتمع هایی بوده است و بعد با قانونگذاری تبدیل به یک سازمان صنفی شده است. البته این قانون به نظر من بعد از انقلاب یک بار اصلاح شد که البته به گفته دکتر بیات بعد از جنگ هم یک بار دیگر اصلاحیه صورت گرفته است که نهایتا در سال 83 عملا قانون نظام پزشکی یک بار دیگر بازنویسی شد یعنی حجم زیادی از اختیارات و مسائلی که در سایر قوانین بوده است و به سایر دستگاه ها مربوط میشده است در قالب این قانون به اختیارات سازمان نظام پزشکی اضافه شده است.

قوانین نظام پزشکی ناسخ و منسوخ هم هستند

قاضی زاده گفت: تعداد زیادی از قوانین با اختیارات سازمان نظام پزشکی چه در قوانین قبلی و چه در این قانون جدید به صورت ناسخ و منسوخ هم هستند که یا به صورت موقت بخشی از اختیارات نظام پزشکی را متوقف می کند و یا یک اختیار جدید به نظام پزشکی واگذار می کند مثل قانون برنامۀ پنجم که بخشی از اختیارات نظام پزشکی را در دورۀ پنج سالۀ این برنامه مسکوت گذاشته است وآن را به شورای عالی سلامت واگذار کرده است. یعنی غیر از این سه اصلاحیه که این قانون آخر مورد نظر ما است قوانین دیگری هم بر روی اختیارات و یا وظایف سازمان نظام پزشکی تاثیر دارند که آنها هم در جای خودش جای بحث و بررسی دارد.
وی تاکید کرد: اما آن چیزی که در قانون آخر است حجم زیادی از اختیارات و و مسئولیت های متنوعی را هم در اهداف و هم در اختیارات و وظایف به سازمان نظام پزشکی واگذار کرده است که برای اینکه بتوانیم بررسی منصفانه ای داشته باشیم باید این اهداف را یک به یک باز خوانی کنیم به دلیل اینکه نامی از نظام پزشکی برده می شود ممکن است در افکار عمومی این موضوع متبادرشود که این سازمان چقدر در ایفای حقوق مردم در زمینه های قصور پزشکی کاربرد دارد و یا در جامعۀ پزشکی اولین مطلبی که به نظر اهالی این جامعه می رسد این است که این نظام در حقوق صنفی آنها چه کرده است درحالی که وظایفی که برای نظام پزشکی ذکر شده است بسیارمتنوع تر از این تعاریف است و اختیارات و وظایفی که به عهدۀ سازمان نظام پزشکی گذاشته شده است وسیع تر از این حرف ها است.
قاضی زاده ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در مورد اهداف سازمان نظام پزشکی منصفانه قضاوت کنیم، خوب است که این اهداف را یک به یک بخوانیم و بعد ببینیم آیا سازمان نظام پزشکی در مدت طولانی عمر خود که بیشتر از 50 سال است توانسته است به این اهداف خود را نزدیک کند یا نه ، البته بعضی از اهداف ممکن است اخیرا اضافه شده باشد به عنوان مثال اگر اهدافی در طول 10 سال گذشته اضافه شده باشد باید دید در طی این 10 سال آیا سازمان به این وظایف نزدیک شده است یا خیر،همچنین باید وظایف و اختیارات آن را نیز مرور کنیم و ببینیم آیا در این زمینه سازمان نظام پزشکی توانسته است این وظایف و اختیارات را انجام بدهد یا نه.
وی گفت: سازمان نظام پزشکی بعضی از وظایف را به خوبی دریافت کرده و به آن عمل کرده است اما به بعضی از وظایف نیز نپرداخته است و اینکه چرا سازمان به این وظایف خود عمل نکرده است را باید دوستانی که در دوره های مختلف سازمان حضور داشته اند بیایند و بگویند که آیا به خاطر محدودیت ها بوده و یا به خاطر تعارض های قانونی در جای دیگری و یا به علت اینکه مثلا دولتها این فرصت را ایجاد نکرده اند.

نظام پزشکی متفاوت از انجمن های صنفی است

در ادامه برنامه دکتر بیات عضو شورای عالی نظام پزشکی باتاکید براینکه به عنوان نماینده سازمان نظام پزشکی در این برنامه حضور پیدا نکرده است و آنچه را که می گوید به عنوان یک عضو شورای عالی نظام پزشکی است گفت: نظام پزشکی ترجمۀ کلمۀ «کانسیل» است و واقع یک نظام است و در این باره ما در کشورمان قانون داریم و مجلس هم در دوره پیش از انقلاب و هم بعد از انقلاب قانون تصویب کرده است به این معنی که این سازمان براساس یک قانون مصوب مجلس شکل گرفته است لذا سازمان نظام پزشکی با سازمان هایی که به صورت اتحادیه ای و یا به صورت انجمن های صنفی یا علمی تشکیل شده اند تفاوت دارد.
وی افزود: ضرورت تشکیل یک کانسیل یا نظام این است که در واقع یکسری وظایف حدفاصل یک حاکمیت ، مردم و شاغلان آن حرفه را انجام بدهد و در واقع سازمانی است نه کاملا دولتی و نه کاملا صنفی به آن معنا که فقط منافع صنف را دنبال کند به همین دلیل سازمان نظام پزشکی در ایران از همان ابتدا توانایی رسیدگی به تخلفات و اعمال مجازات های انتظامی را دارد ، همینطور حفاظت از منافع حرفه ای جامعۀ پزشکی ، صدور کارت نظام پزشکی ، شمارۀ نظام پزشکی به شکلی که هم در قوانین گذشته و هم فعلی تصریح دارد که فارق التحصیل شدن از دانشگاه مجوز انجام کار پزشکی نیست در همین قانون ذکر شد که ضرورت دارد هرکسی که می خواهد به پزشکی اشتغال داشته باشد عضو سازمان نظام پزشکی شود و شمارۀ نظام پزشکی را دریافت کند ، در کشورهای دیگر هم به اینگونه است.
دکتر بیات در ادامه گفت: بسیاری از این وظایفی که به ظاهر وظایف حاکمیتی هم هستند محول می شود به یک سازمان حد واسط که در ایران هم این اتفاق افتاده است ، اما فراز و فرودهایی داشته است که شامل چند دوره است. اساسا از دهه سی بحث تشکیل سازمان نظام پزشکی شکل گرفت که تا دهه چهل و در حدود 8 سال طول کشید تا پذیرفته شود که چنین سازمانی تشکیل شود.
وی گفت: سازمان نظام پزشکی در دهۀ چهل تشکیل شد و سال های 53 و 54 بهترین شرایط سازمان در پیش از انقلاب بود که تا سال های 64 که سال های جنگ بود اتفاقاتی افتاد و بعد از پایان جنگ و شکل گرفتن شرایط جدید در کشور دوباره سازمان شروع به کار کرد، مجلس مجددا قانون اصلاح کرد و در همان قانون ذکر شد که ده سال بعد باید قانون اصلاح شود که در سال 83 این قانون در واقع اصلاحیه اش به تصویب رسید که در واقع یک اوج جدیدی برای سازمان بود و از آن دوران به بعد تا به حال در واقع بر اساس قانون جدید شکل گرفته است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: اهداف سازمان در دو قسمت درون قانون ذکر شده است، یک قسمت در مقدمه قانون است که در سال 83 ابلاغ شده است و اهداف اصلی در واقع تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزش های متعالی اسلامی در امور پزشکی، تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور پزشکی ، مشارکت در جهت ارتقاء سطح دانش پزشکی، حفظ و حمایت از حقوق بیماران است.
دکتر بیات تاکید کرد: همانطور که می بینید اینجا حقوق صنف مطرح نیست بنابراین سازمان نظام پزشکی به آن معنای یک سازمان صنفی مطلق نمی تواند باشد ، حفظ و حمایت از حقوق صنفی شاغلان حرف پزشکی یکی از وظایف این سازمان است و همچنین تنظیم روابط شاغلین حرف پزشکی با دستگاههای ذیربط  از وظایف دیگر نظام پزشکی است.

نظام پزشکی برنامه جامع عملیاتی ندارد

در همین قانون مجمع عمومی موظف شده است اهداف کلان را برای مسئولین اجرایی سازمان تبیین کند به عنوان مثال قرار بر این بوده است سازمان تدوین یک برنامه راهبردی را داشته باشد که در این خصوص اقدامات اولیه ای صورت گرفت ولی متاسفانه سازمان، برنامه جامع عملیاتی که در دوره های زمانی پنج ساله باید داشته باشد ندارد.
وی افزود: صیانت از قانون نظام پزشکی از طریق اجرای دقیق و فعال سازی تمام ظرفیت ها و تلاش مستمر برای تقویت این قانون از وظایف نظام پزشکی است. سازمان در سال 83 در اوج بود که در واقع بهترین قانون را داشته است که بیشترین اختیارات به سازمان داده شد ولی متاسفانه بخشی از آن را در این دوره از دست دادیم و این صیانت از قانون نظام پزشکی خدشه دار شد، در واقع عمده ترین شاه بیت این اتفاقات بحث تعرفۀ بخش خصوصی بود که این حق را از سازمان گرفتند.
عضو شورای عالی نظام پزشکی خاطرنشان کرد: در تمام جوامع ممکن است یک اختلاف سیاستگذاری یا اجرایی بین دولت ها و این قبیل سازمان ها به وجود آید که کاملا هم طبیعی است چرا که سازمان از موضع غیر دولتی عمل می کند و ممکن است دولت یک سیاست دیگری را در پیش گیرد اما سازمان باید از حق خودش دفاع کند که متاسفانه در این دوره این دفاع صورت نگرفت.
وی افزود: در تلاش در ایجاد اصلاحات بنیادین در ساختار نظام سلامت که مباحثی مثل پزشک خانواده ، سطح بندی خدمات ، نظام ارجاع که به وسیلۀ دولت دارد اجرا می شود و سازمان باید نقش خود را ایفا بکند که در این زمینه ها اقداماتی صورت گرفته است و ضعف های جدی هم وجود دارد.
دکتر بیات تاکید کرد: در حوزه صیانت از قداست ، منزلت و جایگاه والای جامعۀ پزشکی و همینطور استاندارد سازی خدمات پزشکی باید سازمان نظام پزشکی اقدام می کرد. در این زمینه ، بحث نیروی انسانی ، تربیت نیروی انسانی ، تعداد نیروی انسانی مورد نیاز، توزیع نیروی انسانی ، مکانیسم های توزیع بود که ما در واقع بیشتر از مکانیزم های اجبار و طرح نیروی انسانی استفاده می کنیم که واقعا هم پاسخگو نیست یعنی تعداد زیادی پزشک را به شهرستان ها اعزام می کنیم و اینها به اجبار به مراکز دوباره برمی گردند که این مسائل باید اصلاح میشد.
وی ادامه داد: بستر سازی برای حضور فعال و مشارکت مؤثر جامعۀ پزشکی در مدیریت کشور، در تدوین طرح ها ، لوایح ، آیین نامه های مرتبط، از دیگر وظایف نظام پزشکی است که بسیار ضعیف عمل کردیم ، بستر سازی در مدیریت و ادارۀ سازمان نظام پزشکی و مدیریت کلان بخش سلامت که از همۀ ظرفیت جامعۀ پزشکی در نظام پزشکی موفق نشدیم استفاده کنیم، ارتقای فرهنگ سلامتی بحث اخلاق پزشکی که ما مشکلات جدی در این زمینه داریم باز نتوانستیم موفق عمل کنیم و بسیاری از موارد دیگر که به هر حال به عنوان مسائل سیاست های کلان در مصوبات مجمع نوشته شده و همینطور آن اهدافی که در قانون آمده است.
در ادامه برنامه دکتر حمید خوئی رییس انجمن علمی داروسازان ایران درباره اینکه نقاط قوت سازمان نظام پزشکی در سنوات مختلف کدام بوده و چه نقطه ضعف هایی داشته است گفت: نقاط قوت و ضعف سازمان نظام پزشکی را اگر قرار باشد بر اساس آنچه که صورت گرفته و آنچه که باید صورت می گرفت بگویم این دو حالت دو پاسخ متفاوت از هم دارند، به هرحال نظام پزشکی سازمانی است که وظیفه آن، احقاق و استیفای حقوق متقابل جامعه به طور عام و جامعۀ پزشکی به طور خاص است که هم از حقوق جامعۀ پزشکی در مقابل جامعه دفاع شود و هم از مردم و حقوق مردم در مقابل جامعۀ پزشکی دفاع شود، این یک مبنای فیزیکی دارد که بیشتر به نظر می رسد که در یک آفت روزمرگی قرار دارد سازمان نظام پزشکی ما ، درگیر این قسمت است.
دکتر خوئی افزود: یک قسمت متافیزیکی هم است که ظاهرا در قالب سال های گذشته جای آن خالی بوده است همانطور که آقای دکتر بیات اولین هدفی را که فرمودند تلاش برای ارتقای فرهنگ اسلامی بود یا مثلا اخلاق پزشکی که در این زمینه ما مشکلات زیادی داریم ،یعنی نگاه به پزشکی و خدمات پزشکی بیشتر نگاه صنف گرایانه بوده تا نگاه خدمت سالار و حکمت سالار به دلیل اینکه ما در کشوری از نظام پزشکی سخن می گوییم که یک نظام ایدئولوژیک داریم و این اقتضا می کند که نگاه به این حرفه مثل همۀ حرفه های دیگر حداقل بخشی از این نگاه مبتنی بر آن تعریف و قرائتی باشد که دین از بیمار و بیماری از خدمات پزشکی دارد که این عمدتا مبتنی است بر نگاه حکمت سالار است.
وی ادامه داد: ناگفته پیدا است بین حکیم دیروز و طبیب امروز به دلیل همان تفاوت جنبه های فیزیکی و متافیزیکی این حرفه تفاوت های فراوانی وجود دارد، قاعدتا اگر قرار شد که آن اهداف که به بعضی از آنها اشاره کردند محقق میشد باید می گفتیم که ما در تمام سال های گذشته از یک نقص و کاستی مشهود در ارتقای معنویت سالاری و خدمت سالاری در این خدمات مواجه بودیم با چنین مشکلی به به نظر می رسد که خدمات پزشکی بیشتر به سمت اقتصاد محوری و اصالت یافتن آن جنبه های کاسب کارانه می رود.
دکتر خوئی در پاسخ به سوال دکتر یزدانی (مجری برنامه) که آیا سازمان نظام پزشکی در این زمینه مقصر بوده است و آیا می توانست کاری انجام دهد که این مسیر گشایش پیدا کند؟ گفت: به هر حال این اولین هدفی است که برای سازمان نظام پزشکی تعریف شده و لذا به نظر می رسد که همانطور که دکتر قاضی زاده فرمودند باید ببینیم که قصور بوده یا تقصیر یعنی میشده نظام پزشکی اقدامی بکند و نکرده است و یا اصلا بسترهای فرهنگی لازم برای این مسئله به وجود نداشته است، که این بحث باید باز شود.

بعضی اختیارات بلندپروازانه به نظام پزشکی داده شد!

دکتر قاضی زاده در این خصوص گفت: شاید هم  بعضی از اختیارات به چنین سازمانی بلند پروازانه داده شده است ، یعنی اگر سازمان صنفی است نباید انتظار داشته باشیم که در این حوزه ها اقدامی کند. باید ببینیم آیا اصالتا سازمان نظام پزشکی می تواند چنین اختیاری داشته باشد یا خیر، یا اگر تعریفی که آقای دکتر فرمودند صحیح باشد ، یعنی سازمانی است که مشارکت گرفتند مسائل حاکمیتی را و تفویض شده بعضی از اختیارات حاکمیتی پس باید برای این زمینه سازی بکند و سایر اهداف هم به همین صورت و فقط همین موضوع نیست.
دکتر خویی خطاب به دکتر قاضی زاده گفت : حضرتعالی اولین جمله ای که فرمودید این بود که به دلیل اینکه جامعۀ پزشکی یک جامعۀ فرهیخته و خاصی است و دیگران نمی توانند از بیرون قضاوت مدیریتی و تصمیم مدیریتی حرفه ای درستی داشته باشند باید از درون مدیریت و پایش شود لذا اینکه الان میفرمایید که دادن چنین اختیاراتی به چنین سازمانی بلند پروازانه است، معنی دیگر آن این است که ما از بیرون سازمان را مدیریت کنیم و بر رویکردهای اخلاقی آن نظارت کنیم که این ممکن است که مشکلات بیشتری را ایجاد کند بهرحال این جامعه به دلیل ارتباط تنگاتنگی که با گرامی ترین وجه وجود انسان که سلامتی او است دارد و به دلیل تخصصی بودن خدماتی که ارائه می کند همانطور که آقای دکتر فرمودند واقعا باید حتی الامکان مدیریت را ، مدیریت درونی کرد و پایش را درونی کرد.
در ادامه برنامه دکتر بیات گفت: این که در اصل قانون شبهه شود یا بگوییم که این قانون خوب نوشته شده یا محتویاتش خوب است ، این مسئله قابل بحث است و می تواند در جای خودش هم بحث شود و سازو کاری هم برای اصلاح آن دارد ، همانطور که اشاره شد اگر کسی مخالف این مسئله است باید این قانون یک مسیری را طی کند و در مجلس اصلاح شود اما تا اطلاع ثانوی وقتی این قانون مصوب مجلس است ، از شورای نگهبان رد شده و اتفاقا مجمع تشخیص مصلحت هم رفته و از همۀ ارگان های قانون گذاری کشور تائید گرفته است بنابراین قانون در کشور ما مورد اجرا است و ما باید به آن احترام بگذاریم.
وی ادامه داد: نکتۀ بعدی این است که اگر ما در قانون تشکیک کنیم به نظر من درست نیست، چراکه همه چیز به هم می ریزد بهرحال مبنای کار ما قانون است و اگر بگوییم که این قانون بد است، قانون فعلا در کشور ما این است و قانونی هم است که خیلی اصلاح شده است، قاون تشکیل نظام پزشکی سه بار اصلاح شده و از سه منبع قانون گذاری کشور عبور کرده است.
عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: به دلیل اینکه در کمیته ای که این قانون را می نوشتند و اصلاح می کردند حضور داشتم و در جریان تمام مراحل تصویب این قانون هستم ، موافق این نظر نیستم که می گویند قانون اشکال دارد. به اعتقاد من این قانون اتفاقا براساس آن چیزی است که به اعتقاد بنده نظام پزشکی در واقع سندیکای صنفی نیست بلکه کانسیل صنف یا نظام صنف است و دولت ایران در قبل از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی  ایران در بعد از انقلاب حاضر شده است که چنین اختیاراتی را در اختیار این سازمان بگذارد ، مطالبی را که دکتر قاضی زاده به آن اشاره کرد یک مقدمه ای دارد و آن این است که اگر ما بخواهیم به یک صنف همۀ اختیارات را بدهیم و درواقع منافع مردم را در اختیار نمایندگان صنف قرار دهیم ، این خطر وجود دارد که خدای نکرده این صنف منافع خودش را به منافع مردم ترجیح بدهد.

بهادادن به جامعه پزشکی حلال بسیاری از مشکلات دولت

وی گفت: مقدمۀ دیگر بحث این است کسانی که در مجلس و یا در دولت هستند برای مردم دلسوزترند ، بیشتر منافع مردم را حفظ می کنند. ادعا کردن بسیار راحت است بنده 12 سال در شورای عالی نظام پزشکی هستم و اعتقاد راسخ دارم پزشکان شریف ایران که در تاریخ دنیا جزء شریف ترین و با سابقه ترین پزشکان دنیا بودند قطعا و قطعا نمایندگان این جامعۀ پزشکی علاوه بر اینکه به منافع خودشان توجه دارند حتما منافع مردم را هم مدنظر قرار داده و می دهند ، اصلا این جمله ای که دیگران دلسوزترند را قبول ندارم.
بیات تاکید کرد: بها دادن به جامعه پزشکی و به کار گرفتن آنها بسیاری از مشکلات دولت را هم حل می کند و هم همکاری با دولت و دفاع از مردم در عین حال دفاع از منافع حرفه ای می تواند بیشتر راهگشا باشد تا اینکه اختیارات را از نظام پزشکی بگیریم به دلیل اینکه ممکن است سازمان صنفی باشند.
دکتر قاضی زاده در جواب وی گفت: ما اینجا با یک پارادوکسی روبرو هستیم من مطلب ابتدایی دکتر خویی و دکتر بیات را قبول دارم که گروه پزشکان مقدس هستند و افرادی هستند که برای حفظ سلامت مردم جانفشانی می کنند و از جملۀ صاحب صلاحیت ترین افراد برای سازماندهی نظام پزشکی هستند من این مسئله را قبول دارم.اما این به درستی تعبیر نشده است یعنی اکنون در پس ذهن مجموعۀ پزشکان مطالبات صنفی آنها است نه چیز دیگری.
وی ادامه داد: اگر قرار است این سازمان رفتار سندیکایی داشته باشد، باید اختیارات و وظایف یک سازمان سندیکایی را به آن بدهیم اما اگر قرار است واقعا اختیارات حاکمیتی را شروع کند باید ملاحظه شود از بین این شش وظیفه، یک وظیفه صنفی برای آن گذاشته شده است، از حدود شعائر اسلامی، پیشبرد و اصلاح امور پزشکی، ارتقاء دانش پزشکی، حمایت از حقوق بیماران و اصلاح قوانین و سپس در تمام اختیارات آمده تصویب مقررات ، نظردادن ، تصمیم گیری و سیاست گذاری که بر اساس همین قانون جایگاه برجسته ای برای این نظام درنظر گرفته شده است.
 دکتر قاضی زاده افزود: به عنوان مثال در شورای عالی بیمه یک یا دو نفر از اعضای نظام پزشکی شرکت می کنند با حق رای ولی چنین حقی برای هیچ نظامی مثل نظام روانشناسی و یا نظام پرستاری و سایر نظام ها در نظر گرفته نشده است. باید به جامعۀ پزشکی گفته شود که اگر می خواهید به مسائل صنفیتان برسید بروید یک سندیکا درست کنید و یا اتحادیه درست کنید چرا که نظام پزشکی کارش این نیست، نظام پزشکی این موضوع را باید مورد نظر قرار بدهد در کنار پنجوظیفۀ دیگر و تاثیر و تاثر اینها را روی همدیگر ببیند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا این وظیفۀ حاکمیتی با وظیفۀ صنفی در تقابل است؟ گفت: همیشه چنین نیست ، بلکه دو سطح جداگانه هستند ، در حال حاضر گروهی که در مجلس و دولت تصمیم گیری می کنند پزشک هستند، چه وزارت بهداشت و درمان را همیشه پزشکان اداره کردند .جامعۀ پزشکی همیشه در مجلس مقتدر و قوی بوده است و در حاضر40 نفر در حال حاضر گروه پزشکی داریم اما آنها از بیرون به موضوع نگاه می کنند نه از درون سازمان، به دلیل اینکه دوستان برخواسته از آراء گروه پزشکی هستند و بیشتر تحت فشار مطالبات جامعۀ پزشکی هستند و طبیعتا چون اصل برخواستنشان از آن آرا است ، اما ما جزء گروه پزشکی هستیم که مردم هم به ما رای می دهند، اما وقتی از بیرون به قضیه نگاه می کنیم و رفتارها را تحلیل می کنیم می بینیم که این نظام به خوبی کار خود را انجام می دهد، اما گرایشات صنفی آن قوی تر است و یک جایی در زمینۀ کمبود منابع ، محدودیت مقررات و مهارت پایین جامعه در احقاق حقوق خود ، جامعه اینجا حقش تضیع می شود ، این را آمار و اعداد و ارقام می گویند.

از سال 83 میزان پرداخت از جیب مردم افزایش یافت

قاضی زاده گفت: ما نمودار میزان پرداخت از جیب مردم را قبل از قانون سال 83 و بعد از قانون سال 83 مقایسه کردیم که شیب نزولی تا سال 83 وجود داشته است و با سیاستگذاری های دولت های مختلف و اجرای بسته های سیاستی ، بعد از سال 83 که نظام تعرفه گذاری تغییر پیدا کرد یک دفعه میزان پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا کرده است، دوستان هم درست می گویند که تعرفه واقعی نیست ما هم می دانیم که واقعی نیست اما جیب کشور فعلا همینقدر است.
وی ادامه داد: اشاره شد بعضی از اصناف خودشان تعرفه گذاری می کنند کدام یک از اصناف خودشان تعرفه گذاری کرده اند؟ هیچ صنفی حق ندارد خودش تعرفه گذاری کند ، این مجموعۀ حمایت از مصرف کنندگان است که قیمت گذاری می کند، این اولین باری است که در قانونی آمده است یک صنف خودش خدماتش را قیمت گذاری کند ، اصلا اینگونه نیست.
قاضی زاده گفت: ارتقای سطح مهارت جامعۀ پزشکی طبق قانون جزء وظایف نظام پزشکی است، وقتی به دوستان مراجعه می کنند می گویند برای این کار نیرو نداریم ، ما که وظیفۀ آموزشی نداریم ، صحیح هم می گویند ، وظیفۀ آموزشی به این معنا را وزارت بهداشت دارد و این کار را در قالب برگزاری چند کنگره و بازآموزی می کند ، اینکه آیا میزان مهارت های پزشکی با این سلسله فعالیت ها رشد کرده است و یا برعکس کاهش پیدا کرده است و چه میزان ازآن ماحصل عملکرد نظام پزشکی است و چه میزان از آن ماحصل عملکرد وزارت بهداشت است، ما در اینجا هم باز یک موازی کاری داریم.
وی تاکید کرد: بعضی از اختیاراتی که به نظام پزشکی داده شده است را در جایی به بیمه ها داده ایم ، در جایی دیگر این اختیارات را به وزارت بهداشت داده ایم ، و در جایی کلا این اختیارات را به دولت داده ایم یعنی همین اختیارات را به یک شکل دیگر در قوانین دیگری و در مجموعۀ مقررات دیگر توسط افراد دیگر انجام می شود و این همان موازی کاری است.
قاضی زاده تاکید کرد: منظور ما در اینجا قانون نیست سوال این بود که آیا نظام پزشکی کار خود را درست انجام می دهد یا خیر، ما می گوییم برای اینکه بدانیم نظام پزشکی کارش را درست انجام داده یا خیر باید گوییم که :
الف) تلاش در جهت تحقق بخشیدن به عرصه های عالی اسلامی در کلیه امور پزشکی، نظام پزشکی بیاید گزارش بدهد برای تحقق هدف یک خود تا به امروز چه کار کرده و چه آثاری به بار آورده است .

 ب) تلاش در جهت پیشبرد و اصلاح امور پزشکی ، این اصلاح امور پزشکی یعنی چه ؟ این را باید اول تبیین کنید ، منظور از اصلاح امور پزشکی افزایش سطح دانش و مهارت و ارتقای سطح سلامت جامعه است یا چیز دیگری دنبال اوست این باید تفسیر شود که معنی آن چیست.

ج)مشارکت در جهت ارتقای سطح دانش پزشکی .

د)حفظ و حمایت ازحقوق بیماران وی گفت: اگر می خواهد یک سازمانی وظیفۀ حاکمیتی کند باید به مخاطبان خود بگوید که من وظیفه دارم حقوق صنفی شما را دنبال کنم اما در یک قالبی ، شما انتظارات خود را از من تعدیل کنید .
دکتر قاضی زاده در پاسخ به دکتر یزدانی که آیا  میزان توقع اعضای نظام پزشکی از سازمان نظلام پزشکی بالاست و شناختی از شرح وظایف ندارند ؟ گفت: بعضی مواقع نگاه به انتخابات نظام صنفی یک نگاه سیاسی شده است ،جریانهای سیاسی تلاش می کنند در یک سازمان کاملا تخصصی ورود کنند ، چرا؟ چون یک منشاء قدرت است و همگانی است ، یک منشاء مطالبه است و الا یک گروه سیاسی نباید به یک سازمان کاملا صنفی نگاه ریب آلود داشته باشد .
وی گفت: اگر گروه های مختلف را نگاه کنید مثلا عده ای از گروه پزشکی که در جریان فتنه بودند وقتی یک اتفاقی در سوریه می افتد ، بیانیه صادر می کنند ، همان گروه تلاش میکنند که نظام پزشکی را بگیرند که از این جایگاه و از این کرسی حرف خودشان را بزنند در مقابل آنها هم همینطور، یک عدۀ دیگری که احساس خطر می کنند اگر اینها بیایند همین این کار را انجام می دهند ، از اینجا شما بگیرید تا نوع نگاه طبقات مختلف جامعۀ پزشکی ، پزشکان عمومی ، بحث هایی که در انتخابات انجمن پزشکان عمومی اتفاق افتاد و معلوم می شود برای همین ها معلوم نیست که نظام پزشکی کجاست ، نظام پزشکی قرار است چه عملی انجام دهد بعد وقتی بنده به عنوان نمایندۀ مجلس می بینم که این سازمان در دور خودش نیست و آن کاری را که باید انجام بدهد را انجام نمی دهد و حواشی زیادی پیدا کرده است نگران می شوم و با احتیاط بیشتری با آن برخورد میکنم.

سیاست زدگی نظام پزشکی را از رسیدن به اهدافش بازداشت

در ادامه برنامه دکتر حمید خوئی با بیان اینکه گمان می کنم بحث بر سر قانون نیست و بحث بر سر حدود اختیارات نظام پزشکی و شرح وظایف آن است گفت: و در این زمینه شاید بتوان گفت هم نظام پزشکی و هم مردم در رابطه با خدمات پزشکی دچار یک مظلومیت مضاعفی شده اند یعنی نگاه دکتر قاضی زاده این است که اگر همه اختیارات به نظام پزشکی سپرده شود ممکن است منافع صنفی و حرفه ای نظام پزشکی بر تامین منافع مردم بچربد.

وی ادامه داد:این نگاه و این نگرانی در شکل دوم آن هم وجود دارد یعنی اگر تصمیم گیری به وزارت بهداشت و مجلس رسید ما باید نگران تاثیرپذیری منافع خدمات پزشکی کشور از نگاه های سیاسی و جریانات سیاسی و حزبی باشیم که ممکن است تاثیرگذاری آن بیشتر از نگاه صنف گرایانه باشد.

رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرد: مهمترین آفتی که در سال های گذشته نظام پزشکی را از محقق کردن اهدافش بازداشت سیاست زدگی است و این سازمان به گونه ای در نوسانات سیاسی مانند توپ حرکت کرد که منافعش تحت تاثیر قرار گیرد. در واقع نظام پزشکی یک جریان صنفی است که باید منافع صنفی و منافع مردم را دنبال کند اما واقعیت این است که به این عنوان نگاه سیاسی شد و قبض و بسط اختیارات نظام پزشکی دقیقا با انگیزه های سیاسی صورت می گیرد یعنی بستگی به این دارد که چه کسی در نظام پزشکی مسئول باشد و چه کسی با آن نظر موافق یا مخالف داشته باشد که این به سطح خدمات پزشکی کشور به شدت آسیب رسانده است و اگر ادامه پیدا کند به شدت آسیب رسان است.

وی ادامه داد: نکته دیگر در رابطه با اینکه گفته شد میزان پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا کرده است ممکن است این شائبه ایجاد شود این به عنوان یکی از نتایج ناکامی عملکرد نظام پزشکی است اما عوامل بسیاری در آن دخیل است و باید گفت بالاتر از نظام پزشکی قانون اساسی ما تامین تمام هزینه های سلامت را به عهده دولت گذاشته است و سلامت را حق مردم می داند و تامین آن را وظیفه دولت می داند اما در طی 20 سال گذشته کدام دولت در تمام این سال ها به این وظیفه خود عمل کرده است؟
خوئی ادامه داد: واقعیت این است که اگر کار تعیین تعرفه ها را مجلس انجام داد با توجه به اینکه مردم توان پرداخت ندارند زیرمیزی شکل می گیرد. در واقع رفتار جامعه پزشکی را اینجور مدیریت نکرده اید دو جور ارتباط اقتصادی بین پزشک و مردم برقرار کرده اید یک نوع ارتباط رسمی و ارتباط غیررسمی که تبعات فسادآور خود را خواهد داشت.

رییس سازمان از ظرفیت هایش استفاده نکرد

در ادامه برنامه دکتر بیات گفت: دکتر خویی به مطالب جالبی اشاره کرد گاهی وقت ها عادت و فرهنگ ما این است که ادعایی کنیم که به دنبال اثبات آن نباشیم و به دنبال مقصر هم هستیم و اینکه تعرفه از جیب مردم بالا رفته است بهترین قربانی این کار سازمان نظام پزشکی است. رئیس کل محترم نظام پزشکی رئیس کمیسیون بهداشت مجلس و نایب رییس مجلس بوده است و ما انتقاد می کنیم و بسیاری از اعضای شورای عالی از رئیس کل انتقاد می کنیم که چرا در موقعیتی که بودید از ظرفیت هایتان استفاده نمی کنید چنین نیست که چون آنها نمایندگان منتخب مردم هستند حتما دلسوز نیستند چنین نیست.چنین گزاره ای قابل اثبات نیست.

اختیارات داده شده و اینکه چرا داده شده و آیا به درستی داده شده است باید بررسی شود این ادعاها باید ثابت شود.
وی افزود: اینکه به دنبال درست کردن سازمان صنفی باشیم باید گفت سازمان صنفی در کشور آزاد است و بسیاری از انجمن های علمی، انجمن صنفی هم دارند آنها وظایف صنفی ویژه خود را اجرا می کنند اما سازمان نظام پزشکی به تخلفات نیز رسیدگی می کند و عملیات رفاهی نیز انجام می دهد و با دولت تعامل می کند و در بسیاری از وظایف و اختیاراتی که به سازمان داده شده است در تعامل با دولت و مجلس به اجرا گذاشته شده است و اینکه ما بگوییم شیب نزولی تعرفه ها و یا صعودی آن به افزایش میزان پرداختی مردم ارتباطی ندارد.

هیچ دولتی قانون واقعی کردن تعرفه ها را اجرایی نکرد

عضو شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد: در برنامه چهارم توسعه مجلس تصویب کرده است باید میزان پرداختی مردم کاهش پیدا کند اما کاهش پیدا نکرده است چرا؟ به این دلیل نیست که سازمان نظام پزشکی تعرفه ها را افزایش داده است.

در سال 74 در بند 8 ماده یک قانون بیمه ها آمده است که دولت ها موظفند قیمت تعرفه را واقعی کنند و باید دولت پول آن را پرداخت کند اما هیچ کدام از دولت ها تا به حال حاضر نشده است این بند قانون را اجرا کنند و همه به این مسئله معترف هستند و می گویند دولت پول ندارد پس این پول را چه کسی باید پرداخت کند؟

وی ادامه داد: وقتی دولت پرداخت نمی کند باید این پول از جایی پرداخت شود چرا که نظام اقتصادی قابل سرپوش گذاشتن نیست یا مردم این پول را پرداخت می کنند و یا این پول با پرداخت نکردن به جامعه پزشکی تامین می شود.اعتقاد دارم نظام پزشکی موظف است از این منفعت جامعه پزشکی دفاع کند و دولت باید منابع دیگری به دست آورد تا قادر به پرداخت آن باشد و نظام پزشکی باید از بسیاری از مسائل جامعه پزشکی دفاع کند و از این مسئله نیز باید دفاع کند.

این اتفاق باید بیفتد و من خود جزء منتقدین هستم و می گویم مسئولین اجرایی فعلی سازمان این وظیفه خود را به درستی انجام نداده اند و نتوانسته اند از تمام ظرفیت های خود استفاده کنند نه در مجلس و نه در سازمان های سیاسی و مرتبط با خود.این سیاسی بودن و سیاسی کردن سازمان هم به همه جناح های سیاسی کشور وابستگی دارد و هیچ کسی نمی تواند خود را از این قضیه مبرا کند.

بیات افزود: به اعتقاد من این مسئله چیزی است که با بحث های کلی و غیرقابل اثبات و تناقض گویی قابل اثبات نیست. آنچه که اتفاق افتاده است این است که سازمان نظام پزشکی سازمانی قانونی است که وظایفی دارد و این وظایف را نظام جمهوری اسلامی به آن محول کرده است که می توان وضعیت نظام پزشکی را نقد کرد.

وی گفت: در حوزه رسیدگی به تخلفات انتظامی که جزء وظایف سازمان است سازمان، آیین دادرسی درست کرده است و در قانون جدید چیزی که اضافه شده و بسیار مفید نیز بود بحث تاسیس دادستانی ها بود، گسترش هیات های تجدید نظر در استان ها بود که بسیار موثر بود و الان رسیدگی ها عادلانه تر است،درحوزه کارشناسی هنوز نقاط ضعفی وجود دارد.

 نقطه ضعف بزرگی که در حال حاضر وجود دارد تعدد مراکز رسیدگی به تخلفات پزشکی است که در این مورد به دکتر صدر زمانی که ایشان رئیس پزشکی قانونی نیز بودند نامه ای زدم خواهش کردم اقدامی کنم که متاسفانه در آن زمان هم اقدامی صورت نگرفت. درحوزه اجرایی اتفاقات زیادی می تواسنته بیفتد که نیفتاده است.

در ادامه دکتر قاضی زاده با بیان اینکه قصد دو طرفه کردن بحث را ندارد گفت:« دکتر بیات به قانون برنامه پنجم که مجلس تصویب کرده است متعرض می شود و گرفتن اختیارات تعرفه گذاری از نظام پزشکی را بد می دانند در حالی که کمیسیون بهداشت مجلس بسیار در این خصوص تلاش کردند که چنین اتفاقی نیفتد. دکتر صدر به آن اعتراض کرد اما ما به وی اعتراض کردیم وظیفه شما دفاع صنفی نیست ؛بلکه حفظ و حمایت از حقوق بیماران بر حقوق صنفی در اولویت قرار دارد و شما باید شرایط کشور را ببینید.

ناتوانی نظام پزشکی از محاسبه تعرفه واقعی

وی افزود: نکته دوم که در صحبت دوستان به چشم می خورد این است که ما حقی برای خود متصوریم و آن حق این است که خدمات قیمتی دارد و اگر دولت به ما ندهد ما از بیماران می گیرم و اگر دولت جبران نکند روش دریافت قیمت خدمات از بیماران تغییر کرده و اگر قیمت کالا و خدمات رشد پیدا کرده است باید از بیماران دریافت کنیم. من می گویم چه کسی گفته است این حق است و مبنای این حق کجاست و چه کسی گفته است ما هر قیمتی که تصور می کنیم را از مردم دریافت کنیم. نظام پزشکی قرار بود تعرفه واقعی را محاسبه کند و با دولت جمع بندی کند اما نتوانستند در دو وزارتخانه به جمع بندی برسانند ما مجبور شدیم این کار را ببریم.

قاضی زاده گفت: اینکه می گویید چه کسی گفته است پرداخت از جیب مردم افزایش یافته است؟ حساب های ملی سلامت گویای این مسئله است و دوبار محاسبه شده است و به طور مشخص پرداخت از جیب مردم تا سال 83 سیر نزولی داشته است و از سال 84 که نظام تعرفه گذاری تغییر یافته است رو به صعود است و تا قبل از این افزایش گرانی و دلار و ارز از دو سال پیش ثابت مانده است یعنی از زمانی که مجددا مکانیسم تعرفه گذاری تغییر یافته است.

توزیع منابع در نظام پزشکی مشکل دارد

وی تاکید کرد: بیشتر از اینکه پرداخت مشکل داشته باشد توزیع آن مشکل دارد و از منابع منابع بیمه ای و دولتی چیزی حدود 20 هزار میلیارد تومان با 30 درصد فرانشیز رسمی در جامعه پزشکی توزیع می شود و این به درستی توزیع نمی شود اینکه مشکل در نظام پزشکی است یا وزارت بهداشت است این حرف ها نسبت به دولت و وزارت بهداشت است اما بحث امروز ما نظام پزشکی است. نباید توپ را به میدان یکدیگر بیندازیم باید بگوییم آن کاری که نظام پزشکی به سهم خود می توانسته انجام بدهد و نداده چیست؟
قاضی زاده گفت: اگر قرار است یک سلسله وظایف حاکمیتی به یک سازمان داده شود که مجموعه گرایشات آن صنفی است کار درستی نیست. قانون به ما می گوید نظام پزشکی یک سازمان حاکمیتی است که یکی از شش هدف آن احقاق حقوق صنف است و در کنار سایر حقوق و حقوق بیماران قرار دارد.اگر آن را متعادل دیدید تمام مردم جان خود را برای این صنف فدا می کند و اگر متعادل ندیدید مجلس مجبور است اختیاری که سال 83 به سازمان نظام پزشکی داده است را سال 89 پس بگیرد.

بی اطلاعی مدیرروابط عمومی سازمان از دعوت نامه دکتر صدر

در حاشیه برنامه سعید علی آبادی مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی طی تماسی با انتقاد از پخش برنامه نبض در خصوص انتقاد از عملکرد نظام پزشکی گفت: شما باید تایتل برنامه اتان را عوض کنید. موضوع برنامه را بررسی اهداف سازمان نظام پزشکی زدید در حالی که دکتر بیات اهداف شخصی خود را دنبال می کنند نه اهداف نظام پزشکی. دوم اینکه ما بحثی داریم تحت عنوان اخلاق پزشکی و همین بحث را تحت عنوان اخلاق رسانه ای داریم هفته پیش برنامه ای داشتید تحت عنوان "نقد عملکرد سازمان نظام پزشکی" که با موضوع برنامه این هفته شما همخوانی ندارد شما اول باید اهداف را بررسی کنید سپس عملکرد آن را نقد کنید که آیا نظام پزشکی به اهدافی که قانون متصور شده عمل کرده است یا نه سپس نقد کنید.

وی ادامه داد: من خوشحالم کسانی که ما را نقد کردند همان کسانی هستند که جزء فتنه 88 بودند و خودسرانه جلوی تمام سیاست های نظام پزشکی می ایستند و نامه می زنند و تمام عملکرد بشاراسد را زیرسوال می برند و به وی هشدار می دهند.
مادامی که مدنظر شما این باشد که سازمان نظام پزشکی با اهداف شخصی و سیاسی آنها حرکت کند غیرممکن است نظام پزشکی این کار را انجام دهد نظام پزشکی سازمانی است که با اهداف فرهیخته پزشکانی که همسو با نظام هستند حرکت می کند.
وی که بی اطلاع از ارسال نامه به دکتر صدر برای حضور در برنامه نبض بود گفت: خواهش می کنم وقتی در نقد اسم افراد را می برید اجازه حضور را به وی بدهید این حداقل آموزه های دینی ما است که دکتر یزدانی در جواب وی گفت: ما هم هفته گذشته و هم این هفته نامه رسمی خدمت ریاست سازمان نظام پزشکی ارسال کردیم و خواهش کردیم ایشان در برنامه نبض حضور پیدا کنند و اکنون مجددا از نمایندگان سازمان نظام پزشکی دعوت به حضور در برنامه نبض می کنیم.
در جواب مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر بیات قضاوت در مورد خویش را به همکارانش سپرد.
لازم به ذکر است دکتر یزدانی از ادامه برنامه نبض در خصوص عملکرد نظام پزشکی با حضور نمایندگان سازمان در صورت پاسخ به دعوت چندباره این برنامه خبر داد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha