سلامت نیوز : یک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه سنگ صفرا معمولا در دهه چهارم و پنجم زندگی به وجود می‌آید، افزود: در حال حاضر این بیماری به دلیل رژیم غذایی مملو از چربی‌ و عدم تحرک، سنین پایین‌تر را نیز درگیر کرده است.

دکتر سید محمود اسحاق حسینی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این رابطه افزود: سنگ صفرا از سه نوع تشکیل شده و به سنگ‌های مخلوط، پیگمانی و کلسترولی تقسیم می‌شود که شایع‌ترین آنها سنگ‌های کلسترولی است که در خانم‌ها بیشتر مشاهده می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل ایجاد سنگ‌های صفرا، افزایش کلسترول محلول در صفرا و اسیدهای صفراوی است، افزود: پس از افزایش کلسترول به مرور زمان یک هسته اولیه شکل گرفته و سپس صفرا تبدیل به گل ولای صفراوی شده و سنگ‌های ریز و درشتی در آن شکل می‌گیرد.

این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه در 95 درصد مواقع، سنگ صفرا با استفاده از لاپاروسکوپی درمان می‌شود، گفت: تنها در پنج درصد مواقع که فرد دستکاری شکمی شده یا خیلی چاق باشد از لاپاروتومی استفاده می‌شوند.

به گفته وی کسانی که سنگ‌های بی‌علامت دارند نیازی به درمان خاصی نداشته و نباید تحت عمل جراحی قرار گیرند.وی ادامه داد: اگر بیمار دچار تب و لرز شده یا چهره‌اش زرد باشد و یا این که سنگ صفرا باعث درد در ناحیه شکم او شده باشد کاندید عمل جراحی است؛ همچنین اگر درد بیمار با خوردن غذاهای چرب شدیدتر شود و با تیر کشیدن کتف راست همراه باشد، باید تحت عمل جراحی قرار گیرد.

دکتر اسحاق حسینی اضافه کرد: در صورتی که سنگ کیسه صفرا با سنگ مجاری صفرا همراه باشد یا در سونوگرافی جداره صفرا بیش از چهار میلی‌متر دیده شود نیز نیاز به عمل جراحی وجود دارد.وی در پایان اظهار کرد: ممکن است تنها یک درصد سنگ‌های کیسه صفرا علامت‌دار شوند و برای تشکیل سنگ سه تا 36 ماه زمان لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha