سلامت نیوز : کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نسبت به افزایش خطر گاز «رادون» در فصل سرما، به عنوان دومین عامل سرطان ریه هشدار داد.

مهندس علی گورانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، گاز رادون را از جمله تشعشعات و پرتوگیری‌های طبیعی خواند و گفت: بیش از 50 درصد آسیب‌هایی که انسان از تشعشعات دریافت می‌کند تنها به گاز رادون مربوط می‌شود.

کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت ادامه داد: «رادون» نیز مانند سایر گازها در مکان‌هایی که از تراکم بیشتری برخوردار باشد، خطر بیشتری نیز دارد. خطر گاز رادون در اماکن مسکونی و داخل منازل بیشتر است و در فضای آزاد خطری ندارد. خطر گاز رادون به ویژه در مناطقی که شرایط بهداشت مکان مناسب نیست و گاز در داخل منازل تجمع می‌یابد، مانند کپرها و خانه‌های زیرزمینی، بیشتر است. همچنین در منازل نوساز که ممکن است طراحی تهویه آن‌ها مناسب نباشد، رادون می‌تواند خطرساز باشد.

گورانی تاکید کرد: غلظت بالای گاز «رادون» هنگام تجمع برای ریه خطرناک است؛ به طوری که گاز رادون پس از سیگار به عنوان دومین عامل سرطان ریه در دنیا شناخته شده است. از آنجا که در زمستان و فصل سرما تهویه منازل کمتر می‌شود، احتمال تجمع گاز رادون در منازل نیز بیشتر می‌شود و همانطور که اشاره شد غلظت بالای آن خطر سرطان ریه را به دنبال دارد.کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت گفت: لازم است به تهویه منازل در فصل سرما توجه جدی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha