سلامت نیوز : رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم اظهار کرد: از آنجا که دیابت هیچ دردی ایجاد نمی‌کند، 60 تا 70 درصد بیماران خود را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز دانسته و در این راه اقدامی نمی‌کنند.

دکتر فریدون عزیزی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم در گفت‌وگو با (ایسنا)، در ادامه اظهار کرد: کنترل دیابت تنها با تغییر شیوه زندگی در کل جامعه و یک برنامه‌ریزی جامع در همه ابعاد کشور ممکن است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با همکاری سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها به گونه‌ای عمل کند که به آگاهی همه مردم نسبت به دیابت، پیشگیری و عوارض آن بینجامد.

به گفته وی، نقش زنان خانواده در کنترل دیابت بسیار با اهمیت است؛ زیرا این زنان خانواده هستند که وظایف تغذیه‌ای را در خانه به عهده دارند و اگر در مورد رژیم غذایی مناسب برای خانواده آگاهی نداشته باشند، مشکلات ناشی از تغذیه ناصحیح بیشتر می‌شود.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون‌ ریز و متابولیسم افزود: همچنین باید در نظر داشت که تغییر سبک زندگی در بزرگسالی بسیار مشکل بوده و آموزش به افراد باید از دوران کودکی آغاز شود که برای انجام این کار باید ابتدا نحوه تغذیه را در مدارس تصحیح کنیم.

عزیزی ادامه داد: بوفه‌های مدارس باید غذاهای سالم داشته باشند، نه هر غذایی که مورد علاقه بچه‌ها باشد، علاوه بر آن ورزش نیز مسئله مهمی است که متاسفانه در مدارس مغفول می‌ماند.

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، در 50 سال پیش تنها 10 درصد مردم ایران اضافه وزن و دو تا سه درصد دیابت داشته‌اند که این میزان به دلیل شکل‌گیری سبک زندگی غلط به 70 درصد اضافه وزن و 14 درصد دیابت رسیده است.

این فوق تخصص غدد و متابولیسم اظهار کرد: واقعا باعث تاسف است که در ایران مانند بسیاری از کشورهای اروپایی به جای فست‌فود، ماهی‌فروشی نداریم و مردم ما به جای استفاده از غذای مناسبی مانند ماهی به مصرف همبرگر و چیزبرگر روی آورده‌اند.

رییس پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم با اشاره به تغذیه سنتی ایران به عنوان سبک غذایی سالم،‌ افزود: مثلا در قزوین مغازه‌های عدسی‌فروشی وجود دارند که غذایی با ارزش بالا به مردم می‌فروشند و خیلی خوب بود اگر این مغازه‌ها در همه جای ایران فعالیت می‌کردند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان اظهار کرد: کنترل دیابت نیاز به یک عزم جدی دارد و همه‌ی سازمان‌ها و نهادها باید در این راستا فعالیت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha