سلامت نیوز : ابراهیم رزم‌پا در گفت‌وگو با فارس در مورد علت اصلی آبریزش بینی در افراد به ویژه فصول سرد سال اظهار داشت: آبریزش بینی یک علامت محسوب می‌شود چرا که در فصل سرما سلول‌های مژک بینی دچار فلج موقت می‌شوند.

وی افزود: برای مرطوب نگه‌داشتن بینی مدام مخاطی در بینی ترشح می‌شود که با حرکات مژک‌ها به طرف حلق هدایت شده که بلعیده می‌شود و معمولاً محسوس نیست.به گفته این متخصص گوش و حلق و بینی مژک‌ها در فصل سرما به درستی نمی‌توانند کار خود را انجام دهند و فرد بدون اینکه سرماخورده باشد آبریزش بینی دارد.

رزم‌پا علت اصلی آبریزش را آلرژی یا ویروس سرمایه‌خوردگی عنوان کرد و گفت: معمولاً دو نوع آلرژی وجود دارد که یک نوع آن فصلی است که در فصل بهار یا پاییز به دلیل گرده گیاهان در افراد بروز می‌کند و نوع دیگر آن آلرژی سالیانه است که فرد به آلودگی هوا خاک، ذرات و کرک موجود در فرش یا برخی یا الیاف شیمیایی که در پتو وجود دارد حساسیت نشان می‌دهد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به افرادی که آلرژی سالیانه دارند توصیه کرد: تا مراقب استفاده از بالش‌هایی که با پرپرندگان پرشده باشند چرا که برای آنها حساسیت‌زا است و حتی بوی عطر هم سبب تشدید آبریزش یا گرفتگی بینی در این افراد می‌شود.

رزم‌پا دلیل دیگر آبریزش بینی را عفونت‌های ویروسی دانست و گفت: در این موارد مخاط بینی غلظت بیشتری گرفته و تغییر رنگ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha