مصرف متادون با نیمه عمر طولانی 25 تا 48 ساعته و عدم ایجاد حالت نشئگی و خماری منجر به ایجاد زندگی با ثبات و تبدیل فرد به انسان عادی می‌شود.

دكتر رضا رستمی روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا، گفت: داروی متادون برای اولین بار در دهه 1950 كشف شد و به دلیل اثری شبیه به تریاک بر بدن، شبه تریاك مصنوعی نام گذاری شده است.

وی افزود: متادون در ابتدا به صورت داروی ضد درد به كار می‌رفت که با پژوهش‌های انجام شده اثرات آن در کاهش بسیاری از خطرات اعتیاد به مواد مخدر ثابت شد. به همین دلیل متادون به عنوان درمان نگه دارنده و با هدف كاهش آسیب مطرح شد.

این روانشناس افزود: در دنیا دو رویكرد نسبت به این دارو وجود دارد، درمان نگه دارنده كه در افراد با اعتیاد شدید استفاده می‌شود و سم زدایی در افرادی که تصمیم به ترک قطعی دارو دارند.

وی با اشاره به مزایای متادون گفت: این دارو در صورتی كه تحت نظر پزشك مصرف شود هیچ ضرری ندارد. اما از آنجا كه دوز مؤثر این دارو نزدیك به دوز کشنده آن است، در صورت عدم آگاهی فرد و مصرف نكردن آن تحت نظر پزشك می‌تواند مضر باشد.

دکتر رستمی در پایان گفت: استفاده از این دارو جهت سم زدایی یك روش كاملاً علمی است اما در صورت هرگونه محدودیتی نیز می‌توان از قرص بوپرنورفین كه حدود 6 ماه است وارد بازار شده است، استفاده كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha